mino
Jag har sått busk- och slingerkrasse i mina balkonglådor och nu har de fått något lössliknande, små svarta prickar som sitter i gäng och käkar på undersidan av bladen så att det blir hål i bladen. Det känns lite märkligt eftersom vi bor på fjärde våningen, hur kom de dit? Nåväl. Finns det något husmorsknep för att bli av med småkrypen?
Charlotta
Kläm för hand, eller stoppa ner Provado-pinnar i jorden (finns i trädgårdsbutiker). Jag har också alltid fått löss på den krasse jag odlat i krukor på balkongen, verkar vara en "klassiker"...
Irene_L
Du kan spraya med såpvatten. Här kommer ett recept på såpvatten:

1 msk rödsprit...2 msk såpa...1 liter vatten


Jag brukar hälla blandningen i en vattenspruta och spraya på blommorna som har löss.

Detta kan du få upprepa flera ggr.

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Fast löss tuggar inte på bladen(de har inga tuggande mundelar) så jag gissar att du inte bara har löss utan troligtvis även kålfjärilslarver (de brukar kunna göra hål i krassebladen), de är små i början men ganska glupska.

Provadokapslarna är nog mest effektiva och medlet finns ju kvar i växten i ca. 6v så det har ju en långverkande effekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon