Liiza
Vet någon vad det är jag kan ha köpt i Holland? Det är en stor rund knöl (på gång att växa något ur toppen) Den behöver varken vatten eller jord. Det är det enda jag vet (och att den blir ca20cm hög)...

Om någon vet vad det kan vara, hur gör jag med den??
skogstroll
det första jag tänker på var nåt jag köpte på trädgårdsmässan för några år sen, det blev nån svart slags kalla "ödesblomma" eller vad den hette, den var skrämmande när den slog ut och fy vad den STANK!!! Man blev ju rädd för den! Den behövde inte heller vatten eller jord. sick.gif
Liiza
Oj, tänk om det ät en sån stinkbomb :-(
Liiza
Vart gör jag av den? På fina stenar på ett fat kanske? Nåra förslag?

Det KAN vara en Kalla, jag kollade väldigt snabbt på bilden... snacka om impulsköp ;-)
Hoppas att den inte stinker!!
Fjärilen
Det borde vara den jag och min syster köpte den på trädgårdsmässan i våras och då kallades den 'Mexikansk mirakelblomma', Hos Rosenlust heter den Ödlekalla (sauromatum venosum) och doften skulle vara "intressant" ha ha...En morgon när jag vaknade så luktade det nåt så fruktansvärt i huset och jag började undra vad det var tills jag kom på blomman, den åkte ut på altanen på stört! (sen på komposten) Flugorna älskade den blomman. Försäljaren på mässan menade på att man kunde hälla vatten i blomman så skulle den inte lukta men det tror inte jag skulle hjälpa. Det är faktiskt en läcker blomma men du kanske kan driva upp den i nåt skyddat läge utomhus? Min blev ca 60 cm hög.


[attachment=4550:20060703_040.jpg]
Liiza
En sån kan det vara! rolleyes.gif

Stinker den utomhus också?

Tråkigt, den ser ju skoj ut... stank är INTE kul thumbdown.gif
Fjärilen
Visst stinker den utomhus också men det blir ju inte lika koncentrerad lukt. Det är först när blomman slår ut fullt som den stinker.
Kvarnvik
Vi fick en sån gratis av någon tulpnförsäljare när vi var i Holland. Tackade för den fina presenten, han tyckte nog att det var skitroligt att skicka hem denna koskitsluktande blomma med dumma turister...
Menar givetvis inte att du är dum som har köpt en, men han som gav oss vår tyckte nog att det var ett kul skämt...
Snöflinga
Fick också en sådan i våras av någon som varit på en trädgårdsmässa. Det skulle vara någon slags insektsätande blomma som inte skulle lukta om man slog vatten i ... Den stank som ett illa skött utedass så den åkte i soptunnan inslagen i plastpåsar fear.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon