amiami
Om ni hade ett gult hus i trä, från 20-talet. Vad skulle ni välja för blommor och färg på blommorna intill huset då?
Betty
Lila höga höstastrar och framför dem vita backnejlikor - om läget är soligt.
Fenja
Hej och välkommen hit! Jag tycker att du ska välja de växter DU tycker om! Strunta i färgmatchning och titta på naturen, den är inte ett dugg matchad och ändå är det sällan man reagerar på att någonting skär sig, eller hur?
Gå till en handelsträdgård och titta runt, eller låna perennböcker på biblioteket och kolla vad du gillar. Sedan sätter du i hop din egen drömrabatt.
Lycka till!
Fenja
Mollis
Jag tror att det kan bli fint med några löjtnantshjärtan också för lite tidig blomning...
Krolliljan
Jag håller med Betty om lila. Kantnepetor är ju tacksamma som blommar länge. Själv är jag inte glad för rosor men visst tycker jag att det är vackert med röda rosor mot gul bakgrund.
Bee
Jag håller med Fenja. Dessutom, hur gör man med "skräddarplanterade" växter när huset skall målas om och man inte vill ha samma färg igen?

När vi flyttade till vårt hus var det gulmålat. Vad ursprungsfärgen var vet jag inte men där fanns mörkröda rosor på framsidan och rosa på baksidan. Framsidan är numera vit och rosorna är i roshimlen sen många år tillbaka. Baksidan är åter gul efter ett antal år i rosa (grisskärt, förfärligt). Jag bor i ett radhus där min röst väger lätt när "maffian" vill ha något annat men det är en helt annan diskussion smile.gif

Vad jag menar är, tänk inte alltför mycket på kombinationen husfärg/blomfärg.


Tezzla
CITAT (Fenja @ 28-06-2007, 15:32) *
Hej och välkommen hit! Jag tycker att du ska välja de växter DU tycker om! Strunta i färgmatchning och titta på naturen, den är inte ett dugg matchad och ändå är det sällan man reagerar på att någonting skär sig, eller hur?
Fenja



Precis! tummenupp.gif

I mina rabatter finns regnbågens alla färger. Jag bryter säkert mot alla "regler" som finns vad det gäller färgmatchning, men det bryr jag mig inte ett dugg om. Det är min rabatt och JAG mår bra av färgprakt. I mina ögon skär sig ingenting biggrin.gif

Gult hus? Ja, då skulle jag vara så tokig att jag planterade blå och gula växter! Kanske inte runt hela huset precis, men någonstans skulle jag nog göra en "svensk hörna". Kanske skulle jag stoppa ner en flagga också.
skogstroll
jo det är klart man ska ta det man tycker om tycker jag smile.gif
Själv har jag tokplanterat eftersom det är första året i trädgård, men ärligt talat blev det nog lite oharmoniskt.... ska nog hålla mig till några få nyanser... en månskensträdgård är ju fint...
Betty
CITAT (Bee @ 28-06-2007, 16:03) *
Dessutom, hur gör man med "skräddarplanterade" växter när huset skall målas om och man inte vill ha samma färg igen?


Plättlätt, man flyttar dem och planterar nåt mer passande i stället! biggrin.gif
Krolliljan
Jag tycker att man får göra som man vill. Vill man inte tänka på att kombinera färger så gör man inte det. Vill man så gör man. Jag läste någonstans att man ska plantera en trädgård för sig själv och inte för andra. Men ibland kör man manske fast och vill ha råd av andra för att sen bestämma sig. Jag antar att detta forum kan rymma alla intressen.
Betty
CITAT (skogstroll @ 28-06-2007, 16:10) *
jo det är klart man ska ta det man tycker om tycker jag smile.gif
Själv har jag tokplanterat eftersom det är första året i trädgård, men ärligt talat blev det nog lite oharmoniskt.... ska nog hålla mig till några få nyanser... en månskensträdgård är ju fint...


Så där tycker jag med - klart man ska välja det man vill ha! Och följdaktligen har jag en salig blandning av allt möljigt i alla möjliga färger som inte matchar varann alls ibland - rena rama Tutti-Frutti-trädgården full av Gott & Blandat... rolleyes.gif
Fast på framsidan, där jag har en skuggrabatt mot huset, försöker jag så gott det går att hålla mig till mest vita blommor och blader... mot vårt tegelröda hus... biggrin.gif
amiami
Vad gulliga alla är som tar sig tid att svara. Tack för tipsen och ha en bra dag!
Betty
CITAT (amiami @ 28-06-2007, 16:38) *
Vad gulliga alla är som tar sig tid att svara. Tack för tipsen och ha en bra dag!


Det var så lite så, välkommen hit till Odlas forum förresten! biggrin.gif Du kommer säkert att trivas, här finns en salig blandning av folk med allt från massor av roliga - till mindre roliga idéer och åsikter om det mesta. wink.gif
Mollis
Och faktiskt, om man ska va lite filosofisk nurå :-) lika lite som man kan säga till någon att det hon känner är fel, lika lite kan man säga till henne att det hon tycker är vackert är fult. Det är så synnerligen individuellt.....
estet
Brukar alltid ha lila och vinrött - både bladfärg o blomfärg på altanen och kring bron varje sommar, tycker det passar fint mot vårt gula tegelhus. smile.gif
Azola
Hej och välkommen!
Läste precis om växter och fasadfärg!

Ex: gul fasad och vitmålade fönster/knutar.
Förslag: låt gärna vita blommor sticka fram här och där i planteringen. Det ger en känsla av samhörighet. Gula och gyllene färgtoner, från ljusgult över till orange och brunrött.

Fingerborgsblomma, gulbrun.- Svavelröllika, månskensgul.- Smällspirea, vit, rödbruna blad.
Nordisk Stormhatt, vit.- Gulbladig Hässelbrodd. - Kopparlönn, kanelfärgad bark.
Guldstjärnetörel, limegl. - Rörven, brungul.-
Färgkulla, gräddvit.- Trädgårdsiris, brunröd.-
Höstgullris, citrongul. - Rödbladig Klippstånds, orangegul.-
Vippvallmo, rödbrun. - Chokladblomma, mörkt brunröd, chokladdoftande!.-
Solbrud,brunröd. - Busk/klätterros Rosa"Maigold" bronsgul.-


Detta är bara lite tips ,men någon kanske passar. Annars instämmer jag med de övriga här inne.... köp det du gillar!! naughty.gif
Ophelia
Jag håller med de andra. Vad tycker DU är snyggt. Förvisso kan det vara bra att läsa lite om färger och få lite tips från böcker om trädgårdsdesign. Gula hus kan vara lätta och färgsätta förutom med gula blommor kan försvinna, hur snygga de än är. Läs, prova och våga tummenupp.gif
Marga
Jag håller helt och hållet med Fenja. Botanisera bland de blommor DU gillar! Samt eventuell sambo såklart..
Snöflinga
Blå höga riddarsporrar är fint till gult eftersom de två färgerna framhäver varandra ... löjtnantshjärta, lammöron, en mörkbladig liten buske som jag inte kommer ihåg vad den heter slap.gif och så önskar jag dej hjärteligen välkommen hit också yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon