Full version: fågel hjälp...
Caisy
Vad är detta för fågel någon som vet?
Jag har 2 stycken i trädgården och skulle gärna vilja veta vad det heter...
Tror ni de kommer tillbaka nästa år? Eller rentav bor kvar?
Är det ett par eller är det syskon?
De prasslar i gran och enriset på marken ute i skogen...letar de mat eller kan det vara ett bo?
De har varit här i minst 4-5 veckor.

Tacksam för svar. happy.gif

Mollis
Det är en Nötskrika, vackra men skräniga..
Mollis
Jag är då ingen expert på fåglar men den stannar hela året, jag för lite fågelbok över sånt som kommer till min "Restaurang" under vintern och den är en flitig besökare, det är en riktig skogsfågel!

/Mollis
Caisy
Va kul.
Då hoppas jag de bor kvar här för evigt!! blush.gif
Vi har mycket fågel liv runt och i vår trädgård och jag är stormförtjust.
Sådan underbar känsla det är att gå ut i sin trädgård och se 10 olika sorters fjärilar flyga runt i ett virrvarr och höra alla fåglar kvittra. Jaa, det är inte mycket som toppar det asså.
Tack för otroligt snabba svar.

thanks.gif blomma.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är inte heller någon fågelexpert men den där blå fläcken på sidan brukar väl nötskrika ha eller finns det fler som har en sådan?
Lars-Olof Arvids
Den klarblåa fläcken på vingens framkant är typisk. Ser du en ganska stor fågel som har den och en vit fläck på svart botten längre bak på vingen, samt en rosabrun grundfärg i övrigt, kan du vara säker på att det är en nötskrika. Den är ingen skönsångare precis (kan skräna hemskt) men en vacker fågel som alltid är lika trevlig att se t ex vid fågelbordet. Jag som bor med skogen inpå knuten ser dem ganska ofta. Caisy, visst är det härligt med alla fåglar och fjärilar man ser nu. Helt underbart med liv i alla dess former! wub.gif

Olle
Tosan
Här kan den ibland få heta kornskrika åxå...
Spara gärna en fläsksvål och häng ut till den i vinter. smile.gif
Caisy
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 02-07-2007, 16:36) *
Den klarblåa fläcken på vingens framkant är typisk. Ser du en ganska stor fågel som har den och en vit fläck på svart botten längre bak på vingen, samt en rosabrun grundfärg i övrigt, kan du vara säker på att det är en nötskrika. Den är ingen skönsångare precis (kan skräna hemskt) men en vacker fågel som alltid är lika trevlig att se t ex vid fågelbordet. Jag som bor med skogen inpå knuten ser dem ganska ofta. Caisy, visst är det härligt med alla fåglar och fjärilar man ser nu. Helt underbart med liv i alla dess former! wub.gif

Olle



Oja...såå underbart! Var precis ute med hunden i skogen och plocka blåbär.
Hade suttit på samma ställe i ca.1 minut när jag ser en fågelskit komma från ovan och landa 30 centimeter från mig, tittar upp....
Och där sitter en av dom, 2 meter ovanför mig och bara kikar! Snacka om orädda?? blink.gif

CITAT (Tosan @ 02-07-2007, 18:16) *
Här kan den ibland få heta kornskrika åxå...
Spara gärna en fläsksvål och häng ut till den i vinter. smile.gif



Det ska jag föröka komma ihåg...allt för att skämma bort de små liven! blush.gif
Gossen Ruda
Skäm bort dom ordentligt genom att se till att det finns mycket småfågelbon för nötskrikan älskar småfågelungar. Till middag. Förmodligen den fågel som plundrar mest småfågelbon. Ha det så mysigt med dina vänner.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 02-07-2007, 19:06) *
Skäm bort dom ordentligt genom att se till att det finns mycket småfågelbon för nötskrikan älskar småfågelungar. Till middag. Förmodligen den fågel som plundrar mest småfågelbon. Ha det så mysigt med dina vänner.



Nötskrikan äter småfågelungar, men det gör ju även hackspettarna. Men hackspettarna jagas av någon anledning inte.
Gossen Ruda
Det finns många djur som plundrar småfågelbon, hackspettarna är några. Jag har bara erfarenhet av större hackspetten, har sett en trastunge instucken i en hackspettsmedja, men förmodligen är det fler. Dessutom förutom nötskrika, skata, kråka, ekorre, mård, grävling, igelkott, katt för att nämna dom värsta men det är fler. Men dom flesta passar bara på när dom råkar hitta ett bo medans min erfarenhet är att nötskrikan mer eller mindre ställer om mathållningen till småfågelungar och letar aktivt efter bon.
Tosan
CITAT (KURT @ 03-07-2007, 06:40) *
Nötskrikan äter småfågelungar, men det gör ju även hackspettarna. Men hackspettarna jagas av någon anledning inte.


Hackspetten är ju herregud fridlyst tom! Märkligt nog...
Gossen Ruda
Alla svenska däggdjur och fåglar är fridlysta, utom en liten del som antingen är helt fredlösa eller med jakttid.
Tosan
CITAT (Gossen Ruda @ 03-07-2007, 22:06) *
Alla svenska däggdjur och fåglar är fridlysta, utom en liten del som antingen är helt fredlösa eller med jakttid.

IOfs, men hackspetten får jag inte ens dräpa när han förstör huset för mig...
Men gissa om jag jagar och kastar saker efter eländet när jag ser den på gårn. Den kan gott hålla sig i skogen och låta bli mitt hus och "mina" fågelholkar *grrr* Och inte är det nån brist på dem heller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon