SWE_Monstro
Har några vinbärsbuskar, några väldigt gamla och en helt nyplanterad, båda har dock fått någon sjukdom eller ohyra, och har fått missfärgade och knottriga blad... vad kan detta bero på? och vad kan jag göra för att de ska må bättre igen...

tack på förhand...
Åsa, mälardalen zon 2
Du har haft någon av de bladlusarter som går på vinbär de sticker och suger i bladen och de skadade cellerna gör sedan att bladen får bucklor, detta är inget som påverkar växten nämnvärt och ska man bekämpa lössen ska man göra det tidigt då de sitter på undersidan av bladen, man kan bekämpa med sånt som såpa om man orkar själv bekämpar jag inte löss på vinbär.
walter
Ber att få tacka Åsa, mälardalen för svaret som jag själv sökt.
Bären är ju inget fel på men man blir ju fundersam på att "våga" in med händerna i dessa "böldpestartade" blad.
Trevlig sommar önskas!
/walter
Regina
Min vinbärsbuske har samma problem. Den står brevid persikoträdet som också får sådan blad och som tillslut är helt ihopkrusade. Så jag har antagit att det var krussjukan och att den också kunde gå vinbär. Men det hade ju varit mycket bättre (tror jag) om det var löss. Både vinbärsbusken och persikoträdet ger frukt och bär bra.

Regina
Åsa, mälardalen zon 2
Krussjuka som går på persika går INTE på vinbär så har du krusiga blad på vinbär är det bladlusskador.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon