Full version: Trädgård-lägenhet
furir
Hejsan alla,

Jag är ny på det här forumet och försöker hitta frågor och svar på det jag vill veta.
Nu är det så här att jag bor i lägenhet med centralvärme dvs 22-24 grader året om
så hur ska jag göra med övervintring av blommor? Jag har en inglasad balkong som
har samma temp som det är ute. Så ni som bor i lagenhet, hur gör ni?

mvh Roger.
Tosan
Matkällare kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på vad det är för växter alla måste ju inte ha vila utan en del kan överleva rumstemperatur bara det är ljust vilket det borde vara på en inglasad balkong (ev. kan man ju även montera upp extra belysning på balkongen för att förlänga dagarna).
skogstroll
kanske lite uppvärmning på balkongen + bubbelplast osv?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp jag läste lite slarvigt jag tyckte det stod att det var ungefär lika varmt på balkongen som inne men det var ju ute det stod.

Så kan man inte värma upp balkongen kanske man kan montera upp belysning inomhus.
Krolliljan
Vilka växter är det som du ska hjälpa att övervintra?
furir
CITAT (dagliljan @ 07-07-2007, 14:24) *
Vilka växter är det som du ska hjälpa att övervintra?


Det är hoyor (porslinsblommor), Crassula (paradisträd). Jag vill gärna få dem att blomma och för det krävs att de står svalt, och det får man inte i en lägenhet och på balkongen blir det ju minusgrader. Och en ros har jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Mina Hoyor står inne året runt och de brukar blomma rikligt så de flesta Hoyor behöver inte stå svalt en del gillar ju inte ens så kallt många av dem kommer från områden där det inte blir kallt.

Paradisträdet kan du testa att ha ute så länge som möjligt på hösten kanske med lite täckning mot lätt nattfrost och hoppas att det räcker som köldperiod.

Rosen behöver nog vila känner du någon du kan gräva ner rosen hos under vintern och kanske lägga på lite täckning?
Lemonne

Det är inte säkert det blir minusgrader på den inglasade balkongen. Jag har, utan hjälp av värmeanläggningar, lyckats håla vintertemperaturen över 5 grader som lägst. Alldeles utmärkt vinterförvaring för alla mina växter - inte en enda dog och pelargonerna håller på att bli stora som hus!!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har inglasad balkong. Men jag har ett element stående där, annars blir det frost.

Jag har alla mina pelargoner och en del annat där hela vintern.

Elisabeth
furir
Jag kom tänka på en sak nu, kan man stoppa i rosen i en låda av frigolit och få den att överleva, kanske en kylbox, problemet blir ju då att den inte får något ljus. Sen när jag gick och rotade i skåpen här hemma så har jag ju ett skafferi med en öppningsbar ventil och just nu kanske det är 20 grader där inne, på vintern borde det ju bli lite svalare, men samma sak där, det är ju inget ljus därinne heller.
Åsa, mälardalen zon 2
Rosor är lövfällande och behöver inget ljus när de är i vila, tyvärr blir nog skafferiet för varm det ska vara runt nollgradigt börjar rosen grönska behöver den ljus.

Har man tur kan man få den att övervintra i frogolitlåda som står mot husväggen man kan även slänga på mattor etc. så det blir mycket isolering.
furir
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-07-2007, 13:51) *
Rosor är lövfällande och behöver inget ljus när de är i vila, tyvärr blir nog skafferiet för varm det ska vara runt nollgradigt börjar rosen grönska behöver den ljus.

Har man tur kan man få den att övervintra i frogolitlåda som står mot husväggen man kan även slänga på mattor etc. så det blir mycket isolering.



Tack för svaren jag har fått, jag får se om rosen överlever vintern. Jag ska prova med frigolitlåda och mattor/filtar så får vi se hur det går.
anilin
Jag har också inglasad balkong, på vintern tar jag in de ömtåligaste blommorna, men övriga, änglatrumpeter, fuchsior och pelargoner flyttar jag till innerväggen av balkongen där det är element i rummet innanför. Smäller det till och blir mycket kallt får de ett par fleecefiltar över sig. Men jag bor i Zon 1, sällan kallare än -10.
Mvh anilin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon