Full version: Mossig gräsmatta
JohannaR
Jag har en tomt på ca. 800 kvm där gräsmattan till ca 50% består av mossa eller kala fläckar. Jag har försökt att krafsa bort mossa med en metallräfsa och även gödslat med Algomin gräsmattegödsel i början av sommaren. Gräset har tagit sig men det är fortfarande mycket mossa och kala jordplättar på tomten. Ska jag hyra en jordfräs och anlägga en helt ny gräsmatta eller ska jag vertikalskära, lägga på jord och så gräs på de kala fläckarna? Om jag sår nytt gräs endast på vissa delar av tomten kan gräsmattan då se "flammig"/fläckig ut pga olika grässorter? När är bästa tiden på året för att fixa till min gräsmatta?
sivvan
Hej du!
Jag är väl ingen expert, men gör det något om det är mossa i gräsmattan? Lägg på lite jord bara o så gräs där det är kalt. Nelsons gräsfrön är bäst har jag hört... Själv har jag mossa överallt i gräsmattan, men tycker inte att det stör.
Mollis
CITAT (sivvan @ 11-07-2007, 14:18) *
Hej du!
Jag är väl ingen expert, men gör det något om det är mossa i gräsmattan? Lägg på lite jord bara o så gräs där det är kalt. Nelsons gräsfrön är bäst har jag hört... Själv har jag mossa överallt i gräsmattan, men tycker inte att det stör.



..och i Japan är det riktig status att ha mossa tänk! man kanske skulle ordna små utflykter för alla dessa Japaner med sina kameror, " -Och idag går turen hem till JohannaR, finfina bilder att ta!" idea.gif

//Mollis
Ophelia
Om du hellre vill ha en gräsmatta än en mossmatta ska du satsa på att försöka få gräset att trivas. Innan du sätter igång ska du veta att du får inte en hyfsad grässmatta på en säsong. Vad som är grundläggande är att se till att gräsmattan är väldränerad. Mossa tycker om dålig dränering vare sig det är i sol eller skugga. För att få jorden väldränerad ska du toppdressa. Du kan även hjälpa till med att vertikabeskäran för då får du upp dött material och samtidigt för ner lite syre i den packade jorden samt att vertikalbeskärning hjälper till att dela på gräsets utlöpare och skapa nya gräsmatteplantor som skickar ut sina utlöpare o s v. Innan du vertikalbeskär och toppdressar, finns det inget som hindrar att du river upp mossan med en mossrivare som en .

Var försiktig med att gå runt med mossrivare eller andra verktyg som tar upp mossa. Varje mossbit har möjligheter att slå rot och sprida sig. Har man mossa på vissa ställen är det viktigt att man håller sig till dessa när man river upp och inte släpar runt materialet över hela gräsmattan.

Råklipp inte gräsmattan! Bättre att den är för lång än för kort. Den ska konkurrera med mossan och behöver höjden. Se även till att hålla gräsmattan i god kondition genom att tillföra lämplig gödsel 2-3 ggr/år med start på våren.

Du kan hålla på med diverse olika medel i gräsmattan men ger du inte gräset bra förutsättningar, är det svårt att komma tillrätta med mossan. Att kalka i tid och otid är inte heller bra. Gräsmattan trivs bäst med ett PH-värde mellan 6-6,5.

Du kanske får gräsfria "hål" samt områden som ser lite ruggiga ut. Satsa på bra gräsfrön för insådd. Ta reda på bra blandningar som passar för sol resp. skuggig miljö. De är säkert dyrare men i slutändan kan du få ett bättre resultat. Glöm inte att vattna insådden! Rödsvingel ska vara ganska bra i gräsmatteblandning då det är tåligt, är bra att sprida sig med utlöpare och inte speciellt känsligt för sol/skugga.
Lisbeth zon2
CITAT (Mollis @ 11-07-2007, 14:35) *
..och i Japan är det riktig status att ha mossa tänk! man kanske skulle ordna små utflykter för alla dessa Japaner med sina kameror

Ja, har man skuggig och fuktig trädgård, får man aldrig en perfekt gräsmatta,
kanske bättre anlägga gångstigar med plattor, buskar, rabatter, marktäckare.
sivvan
CITAT (Mollis @ 11-07-2007, 14:35) *
..och i Japan är det riktig status att ha mossa tänk! man kanske skulle ordna små utflykter för alla dessa Japaner med sina kameror, " -Och idag går turen hem till JohannaR, finfina bilder att ta!" idea.gif

//Mollis


Tyckte du att det där va kul? eller vad menar du? Att det är fult att ha mossa i gräsmattan? Att naturen i sig inte kan duga i en trädgård?
Mollis
CITAT (sivvan @ 13-07-2007, 10:59) *
Tyckte du att det där va kul? eller vad menar du? Att det är fult att ha mossa i gräsmattan? Att naturen i sig inte kan duga i en trädgård?



Förlåt mig, menade inget illa, jag har själv en massa mossa i gräsmattan och hörde någon säga att det faktiskt betraktas som väldigt fint i Japan så vi kanske inte ska bekämpa den.....


//Mollis
sivvan
Jaha då missuppfattade jag Dig. Med risk för att inte passa in här, så tycker jag det är vackert med maskrosor i gräsmattan och mossa är toppen att gå på. Finns ingen anledning att kämpa emot när naturen är så vacker som den är. Jag trodde du gjorde dig löjlig över såna åsikter.
Mollis
CITAT (sivvan @ 13-07-2007, 11:10) *
Jaha då missuppfattade jag Dig. Med risk för att inte passa in här, så tycker jag det är vackert med maskrosor i gräsmattan och mossa är toppen att gå på. Finns ingen anledning att kämpa emot när naturen är så vacker som den är. Jag trodde du gjorde dig löjlig över såna åsikter.



Näe, jag skulle aldrig göra mig löjlig över något sånt! Men jag är övertygad om att ni skulle hitta mycket att göra sig löjlig över här hos mig, jag är en riktigt glad och entusiastisk amatör, sen är jag är nog lite barnslig också... sorry om det inte framgår...

//Mollis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon