Full version: Curry-linjer
Gossen Ruda
I en tråd under husdjur dyker dessa märkliga linjer upp men jag tycker det passar bättre i en egen tråd. Jag har nu försökt hitta några linjer i mitt hus men det går inte. Jag tycker jag har gjort allt rätt men mina pekare pekar ständigt rätt fram. Jag kanske är immun mot all parapsykologi? Nån curry använder jag inte heller i hushållet. Nån med erfarenheter?
KURT
Du vet hur det är med riktig forskning, man måste verkligen tro för att det skall fungera, sedan skadar det ju inte heller om det gör för säkerhets skulle genomför försöket vid midnatt, under fullmåne.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 13:04) *
Jag tycker jag har gjort allt rätt men mina pekare pekar ständigt rätt fram. Jag kanske är immun mot all parapsykologi? Nån curry använder jag inte heller i hushållet. Nån med erfarenheter?

Det gör dom hos min gubbe också men inte hos mig.

Vi gick genom Sommerstugan och trädgården många gånger men hos honom rör dom sig inte en millimeter. Men hos mig svänger dom som bara den. Varför?

Samma sak här i lägenheten

Elisabeth
Magdis
Heta curry-rätter, ja det är gott det! rolleyes.gif
KURT
Andras erfarenheter av slagrutor, med referencer till publicerade försök .

http://www.vof.se/folkvett/19933slagrutor-...agruteforskning
Rapchic
curry linjer?
Bettson
CITAT (KURT @ 11-07-2007, 15:05) *
Andras erfarenheter av slagrutor, med referencer till publicerade försök .

http://www.vof.se/folkvett/19933slagrutor-...agruteforskning

Cyrrylinjer har jag ingen aning om vad det är ens en gång. Men slagruta kan jag praktisera så även min stark vetenskapsbundne man. Fråga oss inte hur, men det fungerar.

Alltid när han skall gräva någonstans då har vi gått med kopparstickor. De visar både elledningar och vattenledningar och ännu har vi inte grävt sönder något. Det var förresten inte sant. Vi grävde av kommunens belysningsledning en gång när vi inte använde kopparstickorna.

Så då kom dom fram igen.
Gossen Ruda
CITAT (Rapchic @ 11-07-2007, 15:06) *
curry linjer?

Wikipedia

CITAT (Bettson @ 11-07-2007, 15:18) *
Cyrrylinjer har jag ingen aning om vad det är ens en gång. Men slagruta kan jag praktisera så även min stark vetenskapsbundne man. Fråga oss inte hur, men det fungerar.

Alltid när han skall gräva någonstans då har vi gått med kopparstickor. De visar både elledningar och vattenledningar och ännu har vi inte grävt sönder något. Det var förresten inte sant. Vi grävde av kommunens belysningsledning en gång när vi inte använde kopparstickorna.

Så då kom dom fram igen.

Frågan är om slumpen spelat in, dvs ni råkade gräva där det ändå inte fanns några ledninga? Försök nästa gång att hitta olika ledningar och därefter begär utsättning av dom olika verken och företagen och jämför resultatet.
Ophelia
Kanske inte ska blanda in Hartmanlinjer i detta och inte komma på förslaget att man kanske kan förena dem. Då får man nog sova stående om man vill ha god sömn och fäster tilltro till detta.

GR: Du kanske har gömt en massa avstörningspolar på dig som gör att det inte ger utslag smile.gif
Airamya
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 15:39) *
Frågan är om slumpen spelat in, dvs ni råkade gräva där det ändå inte fanns några ledninga? Försök nästa gång att hitta olika ledningar och därefter begär utsättning av dom olika verken och företagen och jämför resultatet.

Det har jag gjort! För inte länge sedan alls. Vi ska dränera på baksidan av huset och grävgubbarna ville veta var alla ledningar går, så jag provade att hitta dem med slagruta. Sedan kom el/tele-gubbarna och VA-gubbarna hit o målade vackra linjer i gräsmattan (var tvungen att ringa efter dem, tror inte grävgubbarna hade litat på min slagruta...tongue.gif) och det visade sig att pekarna visat rätt. Kul tyckte jag smile.gif
Ren lyckträff/slump tycker Rudan wink.gif (Heja Don Quixote! biggrin.gif)
Gossen Ruda
Hmmm, det finns alltså jordstrålning i form av Curry-linjer och Hartman-linjer, som inte sammanfaller, och sen kan man hitta vattenådror, vattenledningar, elledningar och teleledningar. Hur vet man vad man hittat med sina pekare/slagrutor?
Fenja
Man talar om för dem vad de ska visa Ruda! wink.gif
Mvh
Fenja
Ophelia
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 16:26) *
Hmmm, det finns alltså jordstrålning i form av Curry-linjer och Hartman-linjer, som inte sammanfaller, och sen kan man hitta vattenådror, vattenledningar, elledningar och teleledningar. Hur vet man vad man hittat med sina pekare/slagrutor?

Jamen det märks/syns väl när man gräver! flirting.gif
Eva-Helene
Hur vet man vad man hittat med sina pekare/slagrutor?

Om man letar vatten är det bra att ha lite vatten med sig i t.ex. en flaska. Sedan är olika människor olika "mottagliga"; det varierar även hos en och samma person.
Rapchic
jag har testat slagruta (ellervar det heter om det är en y formad gren)
men inte behövde jag då berätta för den att hitta vatten
det gjorde den själv (el me för den delen)
Bettson
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 15:39) *
Wikipedia

Nej det är inte slumpen. Där vi sagt att det finns ledningar finns det. Här hemma på tomten där vi är tvugna att ta ut ledningsgubbarna så märker vi först och så kommer dom och märker likadant.
Fast det började egentligen med att vi visste men var tvungen att ta ut kommungubben som inte kunde redogöra för var avloppledningen fanns. När vi visade vad stickorna sa och han gick och letade efter utloppet i en helt annan brunn där det egentligen inte skulle finnas blev han så imponerad att han bad att få stickorna med sig.

Det har även fungerat på min mans arbete. Gamla ledningar som har läckt och ingen har egentligen kunnat säga var de går eftersom de är över hundra år gamla och inte finns på kartor. Så har han börjat med att märka ut ledningar och sedan fortsatt och leta vattenläckor vilket kan vara väldigt lömskt om det ligger långt ner. Det har sparat massor med pengar.

Att leta efter igensatta dräneringsledningar i lantbruket gjorda med gamla tegelrör kan också var ett fullkomligt hopplöst företag. Men det går att ordna det också.

Nåt är det, jag vet inte vad. Vad jag säkert vet är att det inte är slumpen. Jag är nämligen inte av den godtrogna typen precis. Men jag vet när jag är överbevisad även om jag inte förstår kontruktionen som gubben i ketchupreklamen sa. yahoo.gif
Bettson

Om vi sorterar bort de två första för de har jag ingen aning om . Men alla våra vanliga ledningar. Man vet faktist inte vad det är. Men man får olika kraftiga utslag så man vet om det är något stort eller inte. Men man kan följa ledningen av vilken sort det än nu är och då kan man sluta sig till vad det är genom vad man hittar.

Tex hittar man ett elskåp så kan man nog förmoda att det är en elledning. En vatten eller avloppsledning kommer för eller senare till ett hus eller en brunn. Skit samma vilken sort det är, färsktvatten eller skitvatten. Men vill helst inte gräva av en ledning i alla fall. Dräneringledningar brukar komma till ett dike eller en brunn.

OK man får tänka till lite på slutet
storm
Mann kanske måste ha en viss känsla för sådant,presis som de som har en viss känsla för djur ,för alla har ju inte den ,eller andra subtila saker.
Tesa
Jag känner inte alls med slagruta...metallpinnar inbillar jag mig i allafall att jag får att funka lite...men ytterst lite...
Gubben däremot kan gå med slagruta och om han håller mig i armarna när jag går med slagrutan på precis sammma ställe (där vi vet att en åder går)som jag gått själv och inte känt ett smack så vrider sig slagrutan ur händerna på mig...och DET bevisar för mig att det är nåt...men inte vet jag VAD..
...och jag VILL verkligen kunna jag med men är tyvärr inte begåvad med förmågan..
Bettson
För mig funkade det första gången fast jag var djupt skeptisk och abolsut inte trodde det skulle funka.
Gossen Ruda
Lite märkligt egentligen, här berättar flera personer om hur det fungerar men när man testar slagrutefolk under kontrollerade former kan ingen effekt påvisas???? Tål att tänka på.
storm
Jaa, tål att tänkas på.
Tesa
Jag skulle kunna gå ed på att nåt händer...och jag är SÅ sne på att jag inte kan själv..otroligt frustrerande när man VET att det funkar. För inte fasen kan gubben vrida klykan ur nävarna på mig när han håller i mina underarmar..
Bettson
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 21:57) *
Lite märkligt egentligen, här berättar flera personer om hur det fungerar men när man testar slagrutefolk under kontrollerade former kan ingen effekt påvisas???? Tål att tänka på.

Taj det är väl som vanligt!!!

Det finns tre sorters lögn.

Lögn, förbannad lögn och statistik. naughty.gif
mamamaggan
Min pappa kunde hitta vatten med slagruta. Han har tagit ut flera brunnar där man än i dag får vatten. Flera av dem har aldrig sinat hur torrt det än har varit. Han förstod inte riktigt själv hur det gick till men klykan gjorde definitivt utslag och det slog aldrig fel , det fanns vatten där . Har aldrig provat själv på allvar men vem vet , förmågan kanske går i arv.
Netha
Har aldrig testat, men förr var det vanligt med slagruta och visst hittades vattenådra.
Inte vet jag hur det gick till, men brunnen borrades där slagrutan gav utslag.
Allt går inte att förklara... tror jag.
Gossen Ruda
Eller lite mer vetenskapligt uttyckt:

1. Det finns ingen slagruteeffekt utan personerna ifråga vet mer i förväg än vad man vill säga, är väldigt bra på att tolka andra intryck eller så blåljuger man om effekten.

2: Det finns en slagruteeffekt men på något sätt blockeras förmågan vid alla prov. Något slags moment 22.

Tesa
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2007, 22:20) *
Eller lite mer vetenskapligt uttyckt:

1. Det finns ingen slagruteeffekt utan personerna ifråga vet mer i förväg än vad man vill säga, är väldigt bra på att tolka andra intryck eller så blåljuger man om effekten.

2: Det finns en slagruteeffekt men på något sätt blockeras förmågan vid alla prov. Något slags moment 22.

Har du nån förklaring till att mina handflator blir skavda också då?
Gossen Ruda
CITAT (Tesa @ 11-07-2007, 22:22) *
Har du nån förklaring till att mina handflator blir skavda också då?

Du har glömt handskarna.
Tesa
Självklart!!!..tänkte inte på det.. a0a.gif
Monarda
Man kanske måste acceptera att vissa saker fungerar utan att man kan förklara varför för tillfället. Lösningarna kanske kommer med tiden. Enligt Thord Neumüller finns det fyra olika typer av jordstrålning. Currylinjerna, Hartmanlinjerna, jordstrålning från vattenådor och jordstrålning från sprickor i berggrunden. Dom två förstnämnda följer speciella mönster medan dom två sista kan finnas var som helst i naturen. Där två jordströmmar korsar varandra uppstår en så kallad irritationszon som i terrängen markeras av mindre växtlighet än i omgivningen. Kan ju vara av intresse i ett trädgårdsforum. Jag har själv ett hörn i trädgården där det är mycket svårt att få något att frodas, trots att dom synliga förutsättningarna är desamma som för resten av tomten.

Precis som Bettsons make har även min man använt sig av vinkelpekare i sitt arbete. Det gällde då att lokalisera gamla ledningar som man bara visste på ett ungefär var dom fanns. Det var en helt vedertagen metod som ingen ifrågasatte.
Gossen Ruda
CITAT (Tesa @ 11-07-2007, 22:32) *
Självklart!!!..tänkte inte på det.. a0a.gif

Elementärt, min käre Watson. (Snott från Doyle)

Från början gällde frågan här Curry-linjer och sånt är jag mycket tveksam till, något som bara vissa personer kan upptäcka men som det inte på något sätt går att påvisa för övrigt.

Sen har det halkat in på slagrutor. Där är jag mer fundersam. Går det att upptäcka saker under jorden? Skillnaden mot Curry-linjerna är att här finns det något reellt så resultatet kan undersökas. Däremot tydligen inte provoceras fram. Fast att hitta vatten... Gräver eller borrar man tillräckligt djupt hittar man vatten förr eller senare överallt. Grundvattnet ligger inte långt ner i Sverige.
Ophelia
Egentligen, vad vet vi? Vattenströmmar...jordens dragningskraft...olika magnetfält....olika typer av sinnen (inte bara våra fem) m.m.

Finns ju en del som helt enkelt inte går att förklara med empiri. Tycker att en del kvantteorier faller under detta och är ändå relativt accepterat inom forskarvärlden (varjefall kan teorierna öppet debatteras).

smile.gif
Tesa
Min svärfar (slagrutegubbe) har borrat efter vatten lite överallt här i norra bohuslän...han borrar med handborr så han borrar inte så djupt...och han har aldrig gått bet..en gång misslyckades det för vattnet han hittade var salt..

Currylinjer..ja vad ska man säga...vet bara att jag sover mycket bättre nu sen jag vänt på sängen..innan stod den så att det var ett currykors på kudden ungefär...enligt dottern (som fixar slagruta, metallpinnar..hon avmagnetiserar alla sina kontokort (och ja hon tänker på att inte ha dom nära mikron eller mobilen och sånt..) På hennes förra jobb var det tom dammsugare som startade och stängde av sig själva när hon kom i närheten...)
..så nåt har det att göra med magnetism eller elektricitet eller både och..själv är jag väl alldeles för jordad... giggle.gif ska nog tvinga dottern att odla lite mer...
Tesa
Ruda
Har du provat?? Det räcker med ett par kraftiga gem som man rätar ut till en vinkel, så går man sakta, sakta med gemen i ett löst grepp mellan fingrarna...och vem vet...det kanske plötsligt händer nåt du inte kan förklara!!!
Betty
En gång när vi hade samlats vid våra föräldrars sommarstuga berättade min pappa om hur man anlitade slagrutemän förr när man behövde borra efter vatten. Han visade hur man valde en lämplig grenklyka, av sälg tror jag att det var. Sen visade han hur man skulle hålla den och berättade att där det fanns vatten, där skulle grenklykan dras neråt mot marken.
- Häftigt! Får jag pröva?" tyckte min då 14 årige lillebror. Han tog tag i grenklykan och gick omkring på sommarstugetomten med den. Inget hände förrän han gick rakt över vattenledningen som går mellan gårdens brunn och huset. Då drogs grenklykan neråt med kraft. Brorsan blev jätterädd och släppte den och sprang in till mamma. Vi lyckades övertalade honom att komma ut igen och göra om det. Det funkade klockrent! Ingen av oss andra hade förmågan bara lillebrorsan. Det kändes jätteskumt att hålla i grenklykan tillsammans med honom, den drogs verkligen starkt neråt, vi kunde inte styra den uppåt nån av oss hur mycket vi än tog i. Lillebror är idag 46 år och har kvar förmågan att hitta vattenledningar. Oförklarligt? Ja kanske - men i högsta grad verklighet.
KURT
Nu rinner ju inte grundvattnet i "strömmar", det finns säkert många som är duktigare än andra att hitta lämpliga platser att borra efter vatten. Men de skulle vara lika duktiga utan slagrutan. Bara synd att de skall behöva använda den och inte lita på sin kunskap istället.
Rapchic
när jag använder den så vrider den ssig rejält i händerna (gren varianten)
inte gick den att stoppa inte käntes som om någon drog
längst ut i pinnen så fejk är det då inte
(men sen behöver det ju inte vara vatten den reagerar på
kan ju säkert finnas annat men morfar satt att det gick en 'åder' där)
Ophelia
Jag har fått det berättat för mig att farfar tog ut en slagruteman när han skulle borra brunnar till gården (ladugården och till huset). Han tog ut en slagruteman även när han skulle anlägga brunnen till toaletten. Har fungerat finfint. Farfar var då rakt ingen knepig människa. En bonde med (idag) litet lantbruk och en relativ godtemplare smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Tesa @ 11-07-2007, 23:09) *
Ruda
Har du provat?? Det räcker med ett par kraftiga gem som man rätar ut till en vinkel, så går man sakta, sakta med gemen i ett löst grepp mellan fingrarna...och vem vet...det kanske plötsligt händer nåt du inte kan förklara!!!

Jo, jag har provat utan resultat. Fast det var efter currylinjer, jag vet inte hur jag skall kunna ställa om pekarna att leta efter vatten.
Gossen Ruda
Nästan alla pratar om vattenådror men jag undrar lite. Vatten rinner inte i ådror utan det är i huvudsak i vattenförande sprickor eller jordlager man hittar mest vatten. Sen kan vattnet komma fram i form av koncentrerade flöden där motståndet är lägst men några håligheter i marken tror jag inte på. Man har nog pratat om vattenådror i lång tid men det behöver ju inte vara sant ändå. När jag googlade på vattenådror hittade jag en sida som gav mig en del goda skratt. Den som vill kan ju tro på det, jag gör det inte utan mer bevisning. En hel del verkar vara kvalificerat flum. Geopatisk stress.
Bee
Vad roligt att hitta en tråd om Curry- och Hartmannlinjer här! Och ett så passande ställe! Det blev ju att plocka fram mina gamla metallpinnar som legat bortglömda i en skrivbordslåda några år. Ett gammalt minne kom upp i huvudet så det var bara att prova igen, lite ringrostig men dock. Och jajamänsan! Tack för tipset/påminnelsen! Nu vet jag varför min Bonica inte vill växa! Den är planterad vid ett Hartmannkryss (ja, Hartmann, inte Curry)! Det var gräsmatta där förut. Jag får leva med att rosen aldrig kommer att bli storväxt men den lever ju... - och minirosor är också vackra.

Ruda: apropå din skepsis mot slagrutor och slagrutemän och det här med var vatten är mest lättillgängligt. Säg att du skall borra en ny brunn och det kostar 10.000:- att borra 10 meter och 15.000:- att borra 15 bara för att ta ett exempel. Kostar sen slagrutemannen 500:-, ja då är valet lätt! Man borrar helt enkelt inte bara på måfå, det finns inte en enda person som är villig till det. Du kanske kan tänka dig slagrutemannen som en "förstudie" som kan betala sig? Och förr fanns inga elektroniska apparater man kunde använda sig av. Man fick hålla till godo med folk som hade elektroniken "inom sig" så att säga.

Nej, det är inga tillfälligheter. Det finns människor som har "elektroniken" inom sig vare sig dom vill eller inte (sambandet el/vatten är välkänt). Min dotter tex klarar inte av att ha apparater runt sig med för mycket elektronik. Eller rättare, apparaterna klarar inte att vara i närheten av henne. Dom går sönder. Och det är inte för att hon avsiktligt hanterar dom klantigt. Det gäller allt från klockradio till mobiltelefoner, alla går dom sönder på ett "mystiskt" sätt en kort tid efter att ha varit nära henne. Nu är hon nog den största skeptikern av alla. Jag har försökt säga ngt om det här med att ha ngt inom sig till henne men icke - inte hon. Det är helt enkelt dålig kvalitet på grejerna säger hon. Sen kan vi ha haft dom hemma hos oss fullt funktionsdugliga ett par år men att hon skulle ha någon personlig påverkan på en död tingest, icke.
Fast jag tror att det är så. För flera år sen, i knappt vuxen ålder (ca 21), när hon precis flyttat hemifrån, var hon ute och promenerade av sig en förfärlig ilska (en kille kom inte till en träff och hon har ett sjusärdeles humör ibland) och råkade gå under en högspänningsledning. Hon gick utefter den några minuter. En halvtimma senare fick hon sitt livs första epileptiska anfall, ett s.k. Grand Mal (man krampar och blir medvetslös). Någon som såg henne ringde efter ambulans och hon hamnade på sjukhus där epilepsin konstaterades och utreddes grundligt. Ingen saklig anledning kunde konstateras. Hon har drygt 15 år senare fortfarande kvar epilepsin och kommer troligtvis att få medicinera livet ut mot effekterna men hon har inte haft några större anfall därefter, tack och lov, bara mindre. Andra får tro vad dom vill, jag har min teori klar för mig. Hon är en gudagåva i mina ögon, det är hon, men hon har lite svårt att gå ihop med modern teknik.

Lite OTT men ändå inte. Det finns saker vi inte kan förklara på ett vettigt sätt men som vi ändå får leva med.
Allt hänger ju ihop! Sambandet el/elektronik/människan är ett alldeles extra spännande område.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon