sollentuna
Vi bygger nytt och har en tomt som ligger på en rullstensås. I en slänt har vi sått gräs och samtidigt planterat ett antal björkspireor som häck, samt några getris och prakthäggmisplar.

Vår förhoppning är att björkspirean och getriset ska sprida sig och ta över gräset. Det är möjligt att vi gjort helt fel och att vi egentligen skulle struntat i gräset, men vi ville ha något som binder i sluttningen ganska fort.

Nu ser jag att det kommer upp lite gräs och ogräs runt buskarna och undrar nu vad som händer ifall jag barkar där. Jag vill ju samtidigt att det ska kunna komma nya skott av buskarna så de får en möjlighet att växa så det får inte hämma deras tillväxt.

Vad tror ni?
Cilla
Det framgår inte hur stor ytan är som ni vill att buskarna ska ta över, men normalt om man vill att getris och spirea ska täcka en yta snabbt så planterar man ganska tätt.

Om syftet är att buskarna ska växa till sig snabbast möjligt så är det bästa att luckra jorden kring dem så att gräs och annat samtidigt inte får fäste. Samt att vattna. Men om de kan ta över ytan helt beror på hur stor ytan är, hur tätt ni planterat och hur mycket ni vattnar när det blir torrare under bladsäsongen.

Sedan kan man lägga bark också ja, men det är mer en estetisk fråga och efter en tid en fråga om att gödsla lite mer på våren eftersom bark tar kväve när den bryts ned.

Getris kan man ta sommarsticklingar av om man vill föröka.
sollentuna
Tack för svaret!

Jag tror det är ca 60 cm mellan björkspireorna och de står på rad längst ner i slänten och sen är det planterat flera rader i vissa partier för att få lite liv. Sen på en del står fem stycken getris utplacerade och mellan dem är två prakthäggmisplar planterade. Vi ville komplettera med mer getris för det blev för glest, men det verkar svårt att få tag i så här sent på säsongen så vi får vänta till nästa. Sen finns det en grupp med rosenspirea som vi också vill ska växa ihop.

När du skriver luckra jorden, vad innebär det? Ska man bara gå ner med något "gaffelliknande" och luckra upp det översta lagret, eller vad menas.

Låt säga att våra växter är tillräckligt tätt planterade, kommer de att själva ta död på gräset, eller behöver de hjälp genom att vi gräver upp/luckrar jord allt efter buskarna sprider sig?

Om barken enbart är av estestik natur så struntar vi i den!

Bifogar en liten bild. Där VP-rören är nedstuckna står nu pelarrönnar. På resterande del av slänten kommer vi också att plantera något, men orken/fantasin räckte inte längre.

[attachment=5156:namnlös.JPG]
Cilla
Detta kommer gå bra om ni håller det vattnat de första åren, det är i mitt tycke aningen glest om man har bråttom och vill tcka allt, men i längden kommer buskarna att frodas här även om det också alltid komemr vara lite gräs här och var. Det blir snyggt tror jag, men om det är ett långväxande vanligt villagräs så blir det svårt att klippa sedan när buskarna växer upp. Om man inte vill att det ska bli en gräsbuskäng vill säga. Många gräsarter blir 1-1,5 meter om man inte klipper, men det finns grästyper som inte blir högre än 20 cm också (flera av svinglarna t ex).

Det framgår inte vilken zon det är men jag skulle fortsatt att som med rönnarna sätta in buskar med roliga höstfärger och bär, som t ex benved (finns otaliga härliga typer), kanske en kopparlönn om det är zon 3 eller varmare (Acer griseum), och annar som blir vackert och färgsprakande på hösten. Kanske en vitblommande brudspirea också. Och gammaldags tåliga rosor skulle jag itne kunnat låta bli heller, t ex Pimpinellifolia Plena får höstfärger och mångtaliga blommor och blir ganska stor. (Min egen är 6 x 3 meter men så är den från 40talet också).

För att hjälpa träd och buskar de första åren luckrar man, dvs syresätter jorden och gör så att den blir mer mottaglig för vatten och inte sammanpackad. Det kan ofta göras med en liten kratta. Man luftar det översta jordlagret, samma djup som gräsrötterna är på. Sedan tar man bort och skakar av gräsrötterna, lägger dem på komposten och lägger på myllan nästa gång man luckrar.

sollentuna
Återigen, tack för ett jättebra svar!

Nu har vi köpt en Flymo gräsklippare och lyckats klippa gräset också! Jag har dessutom luckrat upp jorden runt buskarna så får vi hoppas att de sprider sig. Nästa sommar kommer vi nog att plantera lite mer buskar, eller kan man göra det i höst också?




Cilla
Hösten tycker jag är bästa tid för plantering, då behöver man inte vattna så mycket. Norröver i landet gör man inte så, då hinner inte vedartade växter etablera sig, men från zon 4 och nedåt är det en bra tid. Man kan plantera träd och buskar ända fram till att man inte kan gräva längre pga tjälen. Snö är inget hinder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon