MariaGävle
Nu är det så här att vi har köpt ett hus och runt det huset så har tidigare ägare planterat Thujor (rejält många också). har sökt på med sökmotorn men jag är ju så grön på detta så jag måste lägga upp en egen tråd ang. denna fråga.

Mina frågor är följande:

Hur gör jag när jag ska beskära dem?
Hur gör jag för att få dem att bli fylliga?
Vissa av dem står i skuggan av ett äppelträd och har brunat, vad gör jag åt det?
Idag är de mellan 1m och 1,80m
Är det någon som har några bilder på hur det ser ut när ni beskär/kapar buskarna?

Hjälp en stakars gröning =)

tiagirl
För tio år sen när vi köpte huset var våra ca 1 meter. Taniga fula... Förra året fick jag tuppjuck för då såg det så "risigt" ut och beordrade sambon att nu fick han kapa dom för annars gör jag det själv...
Så han sågade helt resolut av topparna(3-4 m höga) rakt av, tog lite så det spretade upp över den kapade stammen så det inte såg SÅ avkapat ut. Tror det är ca 2,5 m höga nu. Vilken skillnad när det blev så jämt!!! Tittar på häcken nu och den sista i raden har blivit en halvmeter högre än resten ser jag nu...hm... Kan kankse vara att jag flyttade fjärilsbuskarna dit och har vattnat dom massor i sommar....

Ju högre dom blir ju yvigare blir dom ju... I början av juni tog jag och klippte till sidan mot vägen för det hängde ut en massa. Säkert blir den yvigare av det fast jag inte vill det!! smile.gif

Vi har också några enstaka som är lite bruna (alla står i full sol)men vet inte vad man ska göra åt det. Har sett att det finns speciell Thujagödning men nåt sånt tänker jag inte kosta på dessa monster som växer hejvilt ändån. Vill verkligen inte ha dom men man får ju kompromissa lite kanske, många rabatter å så får han ha sin buskar! *s*
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har bara en liten rad pelartujor och de kapar jag i april (enligt mina beskärningsböcker är beskärningstid för tuja april + sept) , rakt av i önskad höjd ibland har jag även klippt i sidorna, bara man lämnar något grönt kvar på grenarna så brukar det komma nya grenar.

Om det är för skuggigt p.g.a träd och dyl. så växterna har blivit bruna hjälper det nog inte att enbart klippa bort det fula utan man måste nog då även se till så det blir mera ljus till tujan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon