Full version: Beskära en gran
Barret
Hej

Jag har en gran som är ca 15 meter hög och är tät men som börjar skugga min altan. Jag undrar om det går att korta ner den till ca 6- 7 meter och forma den till en buske eller är det bara att såga ner den?

MVH Thomas
ängsvädd
Jag tror att det går, men jag är inte säker. Det är iaf viktigt att snedsåga stammen så att regnvatten rinner av och inte orsakar röta.
Eva-Helene
En bekant till mig kapade en 5-meters gran till 1 meters höjd för ett 30-tal år sedan. Den lever och frodas, den har kapats vart 3:e-4:e år och är nu c:a 1,5 meter med "en hel drös" av toppar.
Cilla
Nej, det är inte vettigt att göra en sådan toppkapning på en större gran. Se bilder och förklaringar här hur gran fungerar http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=59284. Hade det varit en mindre och yngre gran som du i framtiden vill formbeskära är det en annan sak. Formbeskärning går itne att utföra på en redan uppvuen gran, utan att trädet blir farligt.

Gran är ett träd som är byggt för att ha en topp med sidogrenar. Kapar man toppen blir resultatet i bästa fall flertoppar som växer från ett rötställe och granen blir farlig. Ifrågasätt hellre granen helt och ersätt med ett annat träd.

Att snedsåga snitt eller dylikt har heller ingen betydelse, det är en myt. Om syftet med en beskärning är att trädet ska växa vidare utan att bli ett riskträd pga röta och annat så lägger man snitten med hänsyn till art, grenkrage och grenbarkås. Regnvatten på snitt och naturliga sår är träden skapade för och inte negativt.

Träd är inte samma sak som trä.
Hannele
CITAT (Barret @ 20-07-2007, 18:29) *
Jag har en gran som är ca 15 meter hög och är tät men som börjar skugga min altan. Jag undrar om det går att korta ner den till ca 6- 7 meter och forma den till en buske eller är det bara att såga ner den?

Det går alldeles utmärkt, men det kräver lite känsla,
jag sett ett par bra exempel på stora vuxna granar, som kapats ner och formats till svampar.

[attachment=5353:352granSvamp.JPG]
Eva-Helene
CITAT (Hannele @ 21-07-2007, 12:57) *
Det går alldeles utmärkt, men det kräver lite känsla,
jag sett ett par bra exempel på stora vuxna granar, som kapats ner och formats till svampar.

[attachment=5353:352granSvamp.JPG]

Å, så häftigt!!! tummenupp.gif
Hannele
Eva-Helene, visst är granen häftig och vacker.
Här är Ulla Molins berömda gran-svamp, som stormen tog ner som vuxen:

[attachment=5358:27granSvamp.jpg]
Barret
Hej

Cilla skrev; "flertoppar som växer från ett rötställe och granen blir farlig." Jag undrar vad ett "rötställe" är?

MVH Thomas
Cilla
Bra att du frågar, det är svårt att inte bli yrkesskadad språkligt! Med rötställe menar jag ett ställe i veden, t ex i stammen, där ett snitt lämnat öppet för rötsvampar att gro. Alla svampar som går in i trdens ved försvagar veden på något sätt. Somliga rötsvampar och processer går snabbt, andra långsamt.

Om man toppkapar en gran där veden är 5 cm eller grövre kommer såret att stå öppet så länge att rötsvampar kommer att börja leva där. Samtidigt försvarar sig granen med att skicka upp flera toppar, som växer ut strax intill snittstället. Efter bara några år blir denna punkt ett belastad område, samtidigt som rösvamparna gör allt för att försvaga just där.
Cilla
Ulla Molins och andras formbeskärningar av allehanda träd brukar ofta tas upp här när frågan gäller att kapa träd för att undvika skugga. Det man ska veta om formbeskärningar av träd är att

- det kräver mycket arbete, mer än vanlig äppelträdsbeskärning, och för gran måste det göras i juni med små klippverktyg
- det låter sig inte göras väl om man startar med att kapa en topp på t ex gran som är grövre än 5 cm

Därför nämner jag det aldrig själv som alternativ, för om det gäller att kapa för utsikt så är den som frågar knappast intresserad av att ägna så många timmar per år som krävs, och dessutom är ursprungsväxten sällan en som lämpar sig för formbeskärning.

Jag tror att många av oss har sett exempel på toppkapade träd. Internationellt har ISA, den globala intresseorganisationen för människor som arbetar med och har starkt intresse för träd, en kampanj som heter NO TOPPING. Stöd den!
Barret
Hej

Tack alla för era råd men jag får nog böja mig för sakkunskapen (Cilla) och tar nog ner trädet och planterar en ny gran.

MVH Thomas
Gossen Ruda
Lite erfarenhet från naturen. Höststormarna 1969 fällde och toppade många träd på berget vid min sommarstuga. Bl.a en gran där toppen skadades och bröts av. I dess ställe har 2 nya toppar skapats. I år upptäckte jag att en av topparna har dött, det gick på några månader. Det finns ett par granar till som fått nya toppar men dom ser också ut att må dåligt med stora kådflöden. Vad jag sett tyder allt på att granen är närmast försvarslös mot röta vid större ved, rot och barkskador. Den kan leva vidare många år men ruttnar innifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon