jollas
Jag köpte ett hus för ca 3 år sedan där det stod en blodhägg(??). Tyvär blåste den ner i stormen redan efterföljande år.
Nu har stubben som är kvar givit rotskott i överflöd som växer som en buske. Finns det något sätt att ta till vara alla dessa
skott? När ska man i så fall plantera dem?



Cilla
Rotskott är det enklaste. Gräv upp ett spö (ett så liten planta som möjligt) med så mycket rötter du kan, skär skarpa snitt i de rötter som går av, behåll de röter som är trådiga (finrötterna, där tas näringen upp), ställ i kruka med sandblandad jord eller rätt ned i beckan där du vill ha dem och håll vattnat hela denna säsong.
jollas
Problemet är att roten som alla "skotten" sitter på är mycket grov.
Går det att ta sticklingar?
Jag har provat att klippa av skott och satt dem i vatten men utan några rötter som kom.
Är väl ganska novis på detta område om jag ska vara ärlig.

Cilla
OK, jag förstår. Det blir inte rotskott, det blir sticklingar och de kan vara kitsliga att rota på prunussläktet. Om du kring moderträdet hittar något litet rotskott som växer en bit ifrån den grova roten ocg har lite av egna rötter är det enklare.

Annars kan du lika gärna ta ett årsskott uppe i trädet, beskära så att 2-3 blad finns kvar i toppen, sticka djupt ca 10 cm ned i sandblandad jord i kruka, ha krukan i växthus t ex under plastpåse i ett fönster inte låta torka ut, och vänta. Att bara testa med ett skott brukar inte räcka, ta 5 i varje kruka och se vilka som överlever.

Men jag kan fortfarande inte garantera att du lyckas och själv har jag inte sticklingförökat prunus alls, bara sett på andras ganska misslyckade småskaliga försök.
jollas
Tackar för tipset!!!
Det finns väl ett 40-tal så man kan ju hoppas att något tar sig.
Trädet var en fin prydnad när det stod där så det vore kul om man lyckades!
Tosan
Annars kommer ju dessa skott så småningom att växa upp åxå. Är inte stubben alltför murken och skadad kan man nog låta nåt sitta kvar och bli ett träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon