Full version: Insynskydd av buskar
mamamaggan
Har nyligen köpt tomten bredvid vår nuvarande sommarstuga. Där är det i det närmaste orörd natur , granar och björkar , och så vill jag fortsätta ha det. Men , vid infarten så är det ganska öppet och jag skull vilja ha något insynsskydd av t ex buskar som blir ett par meter höga .Vill inte att det ska se alltför planterat ut.

Har inte tänkt mig att sätta samma sorts buskar och heller inte i en prydlig rad utan lite sicksack och omlott.

Har ni något att föreslå?
Cilla
Grattis till tomten! Och detta är i zon 2-3? Och markförhållandena med gran- och björkmarken är ganska torra? Och du är inte där jämt och kan vattna när det är torrt, t ex i september? Är det lite skuggigt?

I sådana fall behöver du en torktålig buske som itne behöver full sol för att utvecklas bra.

Spireor får en annan lyster när de sätts lite blandat och zigzag i naturmark än de får i raka rader i en stenmiljö. Jag har stoppat ned olika rosenspireor i en tallbacke, det ser helt naturlitgt ut och lite uppseendeväxkande samtidigt. Klasespirea är inte att förakta heller, den är ju lite högre och extremt tålig mot torka. Brudspirean klarar också lite torka om man vattnar första två säsongerna, och den blir ju högre.

Annars är ju paradisbusken och schersminen två buskar som om de planteras tätt och nästan slåss eller kramar varandra ser ut att höra till en lagom kultiverad naturmarksmiljö. Om du är på stället på våren och det är ganska bra med sol så kan en forsythia kanske uppskattas. Själv försöker jag att plantera fläder där det går, deras bär är så vackra de år man inte hinner plocka blommorna, men då är vi inne på en högre buske.

Cornus mas, körsbärskornellen brukar inte kunna bli ett träd om det inte har myckeet bra omständigheter, de stannar som en buske och vårblomningen i gulmimosa är fantastisk. En annan buske som jag tycker är vacker är daggrosen, Rosa Glauca, som blir 2 meter i ett virrvarr av vackert blågröna blad och små enkla rosa blommor + nypon till hösten. Klarar att växa bra i torka och lite skugga.

Och så får vi inte glömma enen, den svenska härliga "pinngranen" som barnen säger här. Den tål torka och halvskugga och ser helt OK ut i en naturmark.
mamamaggan
Tack ! Där fanns det att välja på. Fläder kan det nog bli med en vildros framför kanske . Sedan ska jag kolla lite mer på dina förslag så får vi se. Tack än en gång!
Cilla
Lite mer - om du vill ha tätt... Själv har jag i en gran- tall- björk och ekbacke hos mig själv ett litet men ändock buskarboreum där alla möjliga och omöjliga buskar trängs. Jag struntar i vad som ser naturligt ut, jag vill bara ha insynsskydd av så många torktåliga arter som möjligt att titta på och följa, och det sker så mycket när man har mångfald... Alltid något som har färg, blom, kul form eller ovanliga fjärilar eller vackra sniglar på...

Kurilerkörsbäret är en av mina favoriter. Det är ett träd egentligen men jag valde ett flerstammigt exemplar och lät det växa fritt. Det växer långsamt i en torr skogsmark men är otroligt vackert på våren och blommar tätare och tätare för varje år. Precis intill en vingad benved, som inte blir 2 meter hög men väl 1,5 meter och ganska bred. Höstfärgerna är enorma. Oxbär är inget för dig för nästan alla sorter lägger sig ned, men höstfärgerna är illröda. Rosenapeln Malus floribunda kan man få tag i som flerstammig liten planta, och låter man den växa fritt så blir den en flerstammig buske. Och så korneller av alla möjliga sorter.
Återigen - en gran- björk och tallmark är ofta torr och mager och då blir trädarter buskar hur man än vattnar.

Spana in cornellsläktet, de är inte extremt torktåliga men ganska, och man kan fylla en hel skog med ett exeplar av varje sort. Här bildexempel här.
Jan Lindgren
Hej!
Sätt något ätligt också tex Amelanchier alnifolia. Den har inget trevligt svenskt namn så jag använder det kanadensiska Saskatoon. Välj en namnsort med stora bär.
MVH
Jan Lindgren
mamamaggan
Tack för det förslaget ! Har googlat lite och det lät väldigt intressant.

Skriver upp den på min lista !
Anders Roslagen
Jag tycker att ett vildrosbuskage låter som att passa.

Äppelros
Rosa canina ´Andersonii´
Daggros

Inga uppseendeväckande blommor men alla har sina fördelar. Äppelrosens blad doftar i fuktigt väder, Andersonii är som våra vildrosor men är lite vackrare på alla sätt, daggrosen har speciellt bladverk. Lågmält och vackert för en naturtomt.

mamamaggan
Tack ! De var vackra tycker jag , föredrar vildrosor. Det blir nog minst en vildros. Har antecknat dem bland förslagen.
Mollis
Blåtry och prakttry kanske? har själv en massa sånt blandat med schersmin och rosenspirea i en rätt lång sträcka jag har mot grannen..sen har jag satt uppländsk vallört lite huller om buller där också (nu tror ni väl inte att jag är riktigt klok blush.gif ) Det är så kul att man får göra precis som man vill i sin egen trädgård!

//Mollis
Sommartorparn
CITAT (Jan Lindgren @ 30-07-2007, 16:08) *
Hej!
Sätt något ätligt också tex Amelanchier alnifolia. Den har inget trevligt svenskt namn så jag använder det kanadensiska Saskatoon. Välj en namnsort med stora bär.
MVH
Jan Lindgren


Vad är det för fel på "bärhäggmispel"? (svenskt namn för Amelanchier alnifolia) Finns som E-planta.
Jag kan absolut rekommendera bären! Liknar blåbär i smaken o något större.

Sedan tycker jag nog prakthäggmispeln är praktfullare i blomningen.

Alla häggmisplar passar bra i blandade buskage ihop med buskar som är lite bulligare i formen.
mamamaggan
Tack tack! Nu börjar listan bli lång . Kollar era förslag på nätet och sedan tar jag med mig listan och mina minnesbilder ut och " provar " förslagen på plats.
Blondie
Slån är mitt tips. Fina blommor på våren, fina bär på hösten och fint för fåglarna med lite "frukt" på vintern.
Har hört att man kan plocka bären och göra slånbärsbrännvin, men dt verkar omständigt och jag tittar hellre på fåglarna när jag äter frukost än dricker brännvin flirting.gif

Blondie
Jan Lindgren
Hej!
Väljer du blåtry så välj en ätbar sort. Det svenska blåtryet är lätt giftigt men det finns många namnsorter att få tag på om man letar.
Alla plantskolor kan ta hem Lonicera caerulea var. kamtschatica eller var. Edulis.
MVH
Jan Lindgren
mamamaggan
Tack för fler tips.

Bra att få veta om de ätliga sorterna av blåtry.

Slån var också ett bra tips . Kom på att det kan jag sätta på ett annat ställe på tomten. Har faktiskt några små frösådda plantor på vår andra tomt redan .
ängsvädd
Kanske havtorn? Jag hörde ett radioprogram om den. Bären innehåller B12! och mer C-vitamin än citron. Samt massor med andra antioxidanter. Men den är konkurrenssvag mot ogräs. Första tiden får man hålla rent på ogräs runt plantorna, inte precis lättskött. Senare klarar den klippt ogräs. Den kom till oss efter istiden. Växer på havsstränder. Trivs i både lera och sand. En nackdel är att den är taggig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon