Carina
Hej!

Jag är nybliven ägare till ett gammalt hus med trädgård.
Vi kommer att borra en brunn senare i sommar eller till hösten och för att få reda på var det kunde finnas rikligt med vatten har vi anlitat ett äldre par som gått med slagruta.
Det markerar kraftigt mitt i vinbärslandet. Jag vill naturligtsvis behålla vinbärsbuskarna, men ska vi borra där måste de flyttas.
Kan man flytta gamla vinbärsbuskar på sensommaren utan att de tar skada?
Eller ska man låta dem stå kvar och hoppas att de inte tar skada av borrningen? Fast om inte själva borrningen skulle skada dem så lär det ju bli en rejäl hög med stenmjöl vid sidan av som måste ha plats.

Mvh, Carina
Cilla
Jag skulle flyttat dem och skulle valt tiden strax efter bladfällningen. Buskar tillhör inte mitt specialområde men jag har flyttat en hel del och tycker att det går bäst när de är i vila, dvs inte har blad.

Svarta vinbär bär bär på 2-3 åriga grenar medan röda får frukt först på 3-5-åriga. På vårvintern kan du beskära dem något kraftigare än vanligt (tag bort äldsta grenarna ned till marken) men ta mer på det svarta än de övriga. Vilka som är vilka känner du på grendoften - de svarta doftar vid beröring medan de röda och vita inte gör det.
KURT
Om ni anlitar ett annat "äldre par" så kanske ni slipper flytta vinbärsbuskarna! Det vore intressant att veta om brunnsborrarfirmorna rekommenderar att man anlvänder slagrutemetoden? Ett problem i sammanhanget är ju att det inte finns någon form av slagruteauktorisering.


http://www.f.kth.se/~f97-jje/humbug/slagruta.html
Gossen Ruda
Risken finns att slagrutan var inställd på vinbärssaft! Annars kan man fråga slagrutehandhavaren hur djupt vattnet finns. Det går att borra snett ner i berget. Om man nu skall tro på sådant. Vatten i berget finns inte bara på ett ställe, var man än borrar hittar man oftast vatten.
Mi70
Hej!

Jag har flyttat vinbärsbuskar mitt i bärtid och det har funkat OK! Buskarna var iofs inte mer än ca 4-5 år gamla, men ganska stora ändå. Bären föll inte av, och mognade fint. Dock vattnade jag med spridare varje kväll under några veckor. Den svarta busken fick jag beskära på två lägre grenar som torkade. Den röda busken visade inte att den märkt av flytten alls!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon