Kattis i Skåne
Cilla skriver under Småprat angående att beskära en stor gammal Schersmin

"Det är ingalunda svårt och torde gå bra eftersom den ser ut att ha hittat optimala växtplatsen och kan komma igen. Det går om du fortfarande vill ha den där. Går också att glesa den om du vill ha in kvällssol. Också gigantiska schersminer är busenkela jämfört med trädbeskärning."

Även vi har en sådan buske, den är minst 25 år gammal och har fått växa ganska mycket ifred. Den står på en plats där den gärna får lov att frodas efter behag. Vi är mycket förtjusta i vår schersmin och vill var så rädda om den som möjligt.

Så min fråga är, för att hålla den frisk och livaktig och få mycket blomning bör jag beskära den då? Och i så fall, hur ska man gå tillväga och när ska det göras?
Hannele
Gallra bort de äldsta grenarna kontinuerligt, vart 3:e år,
på vårvintern. Skär bort grenen helt ända till marken.
Cilla
Det finns schersminer som inte behöver beskäras på många år också och som ser ut att klara sig själva. Dvs som skjuter egna skott från marken, låter de äldsta grenarna dö av sig själva.

Så länge man är nöjd med sin buske eller sitt uppvuxna fruktträd behöver man inte beskära, och inte anlita beskärare som mig heller...

I övrigt kan man med schersmin ett par, tre gånger på tio år ta ned några grenar ned till marken på våren som Hannele skriver. Och så kan man ge den en säck kogödsel vartannat år och krafsa ned den i marken med fingarna. Torra somrar kan man hjälpa busken med vattenslangen som får ligga och rinna en natt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon