UNL
Hej!

Vi har flera stora gamla syrenbuskar på vår tomt. De står delvis på tomtgränsen och är utmärkta avskärmare.
Vi har dock ett hörn som är helt tomt och det vill vi fylla med någonting för insynsskydd.
Det bästa vore att kunna få likadana syrenbuskar som de andra, men de är så gamla att det nog tar en hiskelig massa åratt få dem storleken.
Vi funderar dock på att prova att ta skott av de gamla och sätta bredvid och se vad som händer.
De är stora som smärre buskiga träd så de är ingen häck utan de blir täta för att de står rätt nära varandra och för att de är så stora.
Hur gör man?
Vi kan inget om detta.
Hur tar man skott av syren och vad är viktigt att tänka på när man planterar dem? När gör man detta?
Kan man dela gammal syren och typ glesa ur den och sätta det man delat av som en ny syren?
Naturligtvis är jag lite otålig och vill ha buskiga syrener så fort som möjligt.
Jag är tacksam för tips på hur man gör och när man gör det.
Om ni har idéer om annan fin, snabbväxande häck/buskar tas de också gärna emot.
Ett plank känns inte bra. Vi ska sätta staket hur som helst tror vi för att hindra barn och djur från att springa ut men det är inget insynsskydd.

/Ulrica
Sommartorparn
Syrénbuskar brukar få rotskott, så du kan gräva upp småplantor som växer bredvid häcken. Med en vass spade skiljer du dom från moderplantan. Ta inte dom allra minsta och försök få med så mycket rötter som möjligt. Bästa tiden är senare i höst när syrenen har tappat bladen, eller tidigt i vår. Det går också att få plantor genom att ta pinnar utan rötter, men det har jag aldrig gjort. Utgår från att det tar längre tid att få en buske på det viset. Sedan är det bara att plantera på en plats där du har grävt o förbättrat jorden. Ihärdig vattning första åren och håll fritt från gräs o ogräs i en rätt bred remsa runt plantorna.

Syrener växer långsamt dom första åren, så det kommer att ta tid innan dom blir stora. Mina jag planterade för 7 år sedan har nu blivit ca 2 meter höga, men då började jag med skott som var ca 2 decimeter. Vill du snabbare ha höjd, köp krukodlade plantor. Att syrenerna är olika gör inget. Visst är det snyggt att blanda olika nyanser och sorter! Tänk bara på att vissa sorter är ympade och andra rotäkta, så dom växer lite olika.
Jan Lindgren
Hej!
Vissa arter syrener ger inte rotskott. Sticklingar av syrener måste tas vid en speciell och mycket begränsad tid för att rota sig så det kan vara svårt för en amatör. Har du inte alltför bråttom så är de ganska lätta att ta avläggare från. Vill du inte köpa så gör avläggare. Har man bråttom med växter så måste man vara rik. Vi fattiga får istället ha tålamod.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon