Full version: Liten buske/träd
stennie
Denna fick jag för några år sedan i en kruka som var ganska låg och vid, märkte snart att den inte trivdes så jag satte den i trädgården.
Någon som vet vad det är?

Busken till vänster om Tiny.



Och närbild på bladen.


Åsa, mälardalen zon 2
Japp en sån har jag det är en alm, tror det är sorten Jacqueline Hillier, brukar ofta enbart säljas under namnet bonsaialm (det finns flera almar som säljs till bonsaiodling). Jag har min i kruka som ställs in i kallväxthus under vintern men den ska gå att odla här i marken har bara ingen lämplig plats.
(Jag hade en för många år sedan inomhus när jag var tonåring när jag inte fattat att den klarade sig utomhus men jag glömde bort den med vattningen under en vinter och den stod något för varmt under vinterförvaringen så den torkade ihjäl)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ulmus_'Ja...ne_Hillier'
stennie
thanks.gif bravo.gif Visst är det, så glad jag blev! thanks.gif
LindaLunda
Hihi............. näää............... vadå alm?? .................. det är ju en Newfounlandshund slap.gif !!!!!
Cilla
Vackert exemplar! Jag tror som Åsa, på svenska kallad bonsaialm. Tag hand om den! Den ser ut att luta, du kan sträcka upp den nästa vår i maj med spännband och sträcka lite då och då under säsongen så får du den upprättstående. Med större krona kan den riskera att falla om den har stark lutning.

Hunden jättefin den med!
renate
En sådan har jag med,fick ett litet rotskott av en kompis,efter ett tag i kruka planterade jag den i stenpartiet,den är gankar liten än.Hoppas den överlever vintern ute. Den är så liten att man knappt ser den.

[attachment=8055:PICT6600__Small_.JPG]
Cilla
Gulligt! Det är kul att börja med så små träd, Och med din fina plantering med vid bädd och stensättning som visar var trädet är så kommer trädet att kunna växa snabbt.

Jag började så med en äkta valnöt, som nu blivit en flerstammig buske. Och med en ginko som jag satte ut som liten fröplanta. Den växte snabbt till 1,5 meter men sedan dog den pga uttorkning... Och med en del andra träd som nu är stora, eller döda... Iallafall, det är kul att börja med småplantor!
renate
CITAT (Cilla @ 05-10-2007, 03:14) *
Gulligt! Det är kul att börja med så små träd, Och med din fina plantering med vid bädd och stensättning som visar var trädet är så kommer trädet att kunna växa snabbt.

Jag började så med en äkta valnöt, som nu blivit en flerstammig buske. Och med en ginko som jag satte ut som liten fröplanta. Den växte snabbt till 1,5 meter men sedan dog den pga uttorkning... Och med en del andra träd som nu är stora, eller döda... Iallafall, det är kul att börja med småplantor!

Ja det tycker jag med,jag frösår en del träd och buskar,i år var det pärlemorrönn som har kommit fint.Körsbärsbenved och pärlrönn sådde jag tidigare,pärlrönnarna är fina buskar nu med sina vackra vita bär.Vingat benved och ginnalalönn frösår sig själv,även ullungrönnen frösår sig,men i år är där inte ett enda rönnbär så det blir inga nya plantor.
Lotta i Gbg
Den blir större än man tror. Jag har sett ett jättefint 4-meters exemplar. Den ska enligt SKUD (svensk kulturväxtdatabas) heta Ulmus × hollandica 'Jacqueline Hillier' numera och hybridalm på svenska. Mitt eget exemplar är ca 2 meter högt efter 7 år, men blir ofta nedbetat av rådjur på vintern.
Cilla
Bra att veta om hybridalmen Lotta!

Frösådder av ginnalalönn - vilken guldgruva Renate! Jag ska sätta en här hemma och se om den inte kan fröså sig här också. Ett ginnalabuskage tackar jag inte nej till!
Lars
Det sägs att U. x hollandica 'Jaquline Hillier' skulle vara motståndskraftig mot almsjukan. Är det någon som har fått den att överleva i "almsjukeområden"? Skulle vara kul att veta. Själv har jag den på landet i Uppland, där det inte finns så mycket alm naturligt.

/Lars
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lars @ 03-03-2008, 22:48) *
Det sägs att U. x hollandica 'Jaquline Hillier' skulle vara motståndskraftig mot almsjukan. Är det någon som har fått den att överleva i "almsjukeområden"? Skulle vara kul att veta. Själv har jag den på landet i Uppland, där det inte finns så mycket alm naturligt.

/Lars



jag kan väl säga att jag odlar den i ett drabbat område . än har den klarat sig .
rissen
Ursäkta, ser nästan inte busken för det ligger något otroligt vackert framför. Wow, vilken goding till vovve du har. tummenupp.gif
Jag riktigt känner vad skönt det skulle vara att lägga sitt huvud mot den.

Hur gammal är han eller hon? Hoppsan dessa frågor skall nog vara under rubriken husdjur.
Hursom helst var det en kanonvovve.

Rissen
Hepe
CITAT (Cilla @ 05-10-2007, 02:14) *
Och med en del andra träd som nu är stora, eller döda... Iallafall, det är kul att börja med småplantor!


Tack för dagens skratt, jag vet att det är lite elakt att skratta åt döda småttingar men det lät så himla kul. Jag har smygstartat våren med att ta in krukor med trädsådder från förrförra vintern och jippie, NU gror de. Och antingen blir det stora träd eller så blir de döda, hihi rolleyes.gif

Helene
Lemonne
CITAT (LindaLunda @ 03-10-2007, 13:30) *
Hihi............. näää............... vadå alm?? .................. det är ju en Newfounlandshund slap.gif !!!!!


Va? näää? Du ser väl att det är en svartbjörn?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon