Gossen Ruda
Alldeles nära där jag bor står/stod 4 stora popplar. Närmare bestämt i korsningen Dysiksgatan/Utmarksgatan. Jag har gått och tittat på dom och undrat hur länge dom skall stå upprätta. Dom står ganska öppet och erbjuder ett stort vindfång. På senare tid har dom släppt lite grenar då och då och det är ju ett illavarslande tecken. Senast det hände var i förra veckan.

I går var det så dags, när jag passerade förbi på väg från jobbet var ett av träden rensat från grenar. När jag kom på plats med kameran var även stammen fälld.

Varför det var kapat framgår tydligt av en bild på roten, det var nästan det mest ruttna träd jag sett. Åtminstone av dom som stått upprätta. Troligen har dom som rensade träden efter grenfallet som noterat skadan. Faktum är att en bit upp på stammen var det ännu mer ruttet. På håll syntes inga skador. Hålet i roten försvann nästan 2 meter ner.

Frågan är hur länge dom kvarvarande klarar sig. Popplar är väl inte direkt kända för att vara långlivade. Vi får se. Nu är i alla fall Park och Naturförvaltningen förhoppningsvis informerade om läget.

Tvärtom är det bakom ryggen. Där ser det ut så här:

Ett antal trädskelett på rad, fler finns till höger. Tror det är/var almar så man kan misstänka almsjukan. Här händer det inte ett förbannat dugg. Det var 2 år sen jag påpekade det och även folk i bostadsområdet som syns på bilden har klagat. Det går en gångstig alldeles under träden. Men här är det inte kommunen som har ansvaret utan Kyrkogårdsförvaltningen eftersom träden står runt kolerakyrkogården. Man kanske hoppas på hjälp från ovan med att hålla träden upprätta.
Cilla
Intressant att se, tack för titten!

Typiskt för poppel som står i miljöer där man antagligen stökat om i marken runt omkring under trädets levnad; rotröta som sprider sig upp i stammen. För det är väl bild på stammen du menar och inte på roten (som jag inte ser bild på)? Eller denna rotröta pga andra skador som uppstått av sen uppstamning ed.
Som du säger lever inte poppel så värst länge.

Men visst doftar de ljuvligt - hela bladsäsongen! Balsampoppel är det träd jag tycker doftar mest ljuvligt av alla väldoftande träd!
Gossen Ruda
Roten syns inte på bilden men när jag tittade ner i röthålet såg jag den inifrån. Man kan ana på översta bilden att träden står lägre än gatan, drygt 1 m. Men just detta trädet stod i sluttningen upp mot trottoaren. Misstänker att jord mm lagts upp mot trädet när gatan byggdes. Men det är gamla synder, under asfalten finns det gatsten så det är säkert över 50 år sen.

Skulle gärna vilja veta hur gammalt trädet var men av vissa skäl var det svårt att räkna årsringarna. laugh.gif
Cilla
Om trädet fanns då gatan och trottoaren anlades eller byggdes om, breddades, eller om nya rör lagts i gatan mm så har trädets rötter mot gatan säkert kapats. Att det och dess grannar ändå klarat det beror säkert på gräsplanen bakom, dit rötterna kunnat söka sig ostärda.

Det kan ta många år innan uppgrävningar av gator invid träd (utan att hänsyn tas till rötterna) märks i form av rötskador som denna. Jag var med om nedtagning av kastanjer i Stockholm i vårvintras där man kunde spåra skador från 1960-talet.

Men oftare går det snabbare. Vid uppgrävningar eller dåliga planteringar kan man se att tilväxten blir dålig, grönskan faller för tidigt, årsskotten dör redan efter en säsong. Men röta som denna tar många år att utveckla.

Kanske är det därför det är så svårt att få igenom trädskydd i samband med grävningar i stadsmiljöer. För att resultaten från tidigare grävningar tar 10-30 år på sig att göra träden farliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon