Full version: Dassig kaprifol
Lilla Selma
Hej! Min kaprifol som är cirka 10 år gammal och beskuren rejält ett par gånger tidigare ser nu ut som en död kaprifol. Bladen är helt bruna och torra och det är endast de som sitter högst upp som är gröna. Överväger att skära ner hela härligheten omgående, så att jag slipper se eländet. Förmodar att det är den regniga sommaren som gjort det, för på de blad som finns kvar sitter det gråmögel eller mjöldagg... Annars har den blommat härligt tidigare i år, precis som alla andra år.

Kan det funka att skära ner den nu och i så fall hur mycket?

Hälsar Selma med pannan i djupa veck.
Bengt i Särö
Hej L. Selma.
Du kan bara inte hålla på att skära ned din kaprifol du får spara på stammarna och klippa av det som hänger över.
Sedan måste du tillföra näring pä hösten Chrysan (och på våren tidigt Blå korn.)
Hälsningar
Bengt i Särö
Lilla Selma
Hej Bengt och tack för svar.

Min kaprifol har alltid vuxit som bara den och varje säsong har jag klippt ner det som "hänger över". Den blommar och mår i vanliga fall toppenbra. Den får Algomin två gånger per växtsäsong. En gång tidigare har jag klippt ner den till cirka en halvmeter - på inrådan av expert. Men min egentliga fråga är om det går att skära ner den så här års? Den är helt kal p g a att de angripna bladen fallit av.

Hälsningar Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon