Till att börja med så bor vi strax utanför Sundsvall, borde vara zon 4 med närhet till zon 5. Jag har försökt hitta svar på mina frågor här på forumet men då det känns lite sällsynt med norrlänningar här så har jag tyvärr inte lyckats.

Vi flyttade iaf in i huset ifjol och har nu tack vare en vattenläcka under gräsmattan blivit tvungen att allvarligt fundera på ett häckbyte. Vi har idag en ganska gles och tråkig syrenhäck och skulle då vilja ha nånting annat men eftersom vi är totala nybörjare så har vi en del frågor och önskemål som vi hoppas att vi kan få hjälp med.

Önskemål:
- Tät och insynsskyddad häck på mellan 1 o 1.8m. Okej insynsskydd även vintertid.
- Inga taggar och giftiga bär
- Klippning är okej men den får inte vara FÖR krävande, ett par gånger om året räcker gott o väl.


Frågor:
- Vi har funderat på Thuja eftersom den är vintergrön men hur klarar den snön? Om det skottas upp mycket snö mot häcken, dör den delen som varit under snön då eller klarar den en sån misshandel?
- Hur tät är Liguster vintertid? Är det tillräckligt mkt grenar för att försämra sikten?

Tack på förhand!

/ magnus