Huggorm
Ja, vad är detta för buske? Jag har sett rätt många under sommaren, och det finns några olika varianter tror jag, som skiljer sig åt lite. Borde vara en lätt nöt, eftersom dom är såpass vanliga.



Edit: detta exemplar är cirka 2m högt, men de finns dom som är större
Mollis
Ser ut som Rönnsumak i mina ögon...

//Mollis
Big Gardener
Ta gärna en närbild på blommorna. Det finns några fler arter att betänka
Anders zon 1
Tror inte det är en rönnsumak. Jag skulle nog gissa på någon sorts rönnspirea (Sorbaria) som är uppstammad.
gröna tjejen
rönnsumak är det,den får vinröda sammetsliknande kolvar som sedan sitter kvar hela vintern.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (gröna tjejen @ 11-08-2007, 09:06) *
rönnsumak är det,den får vinröda sammetsliknande kolvar som sedan sitter kvar hela vintern.



Fast det är väl bara honplantorna som får röda kolvar om jag inte minns helt fel så har man en hanplanta får den inte röda kolvar.

Fast jag säger som Big Gardener det behövs nog några närbilder det finns ju fler växter som har såna blad och blommor.
Mollis
Ja nu när jag tittar igen så blir jag också tveksam....den är så tät, rönnsumaken brukar ju vara luftigare...hmmm


//Mollis
Big Gardener
Jag tycker som Anders att det lutar mer mot Sorbaria av något slag, t.ex. S. tomentosa eller S. kirilowii. Men Rönnsumak är inte uteslutet.
fruberglund
Rönnsumakens blommor ser inte ut så. Jag har honträdet med röda kolvar men har även haft hanträdet med vita kolvar och inget av det har såna blommor. Ser mer ut som Rönnspirean jag har på baksidan i så fall.

Så här ser Rönnsumakens blommor ut (honans).



Men det kanske finns flera sorters Rönnsumak?



Ophelia
Är oxå inne på rönnspirea smile.gif

Hur som helst tycker jag att den verkligen är fin. Ser exotisk ut där den står smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon