majsan200
Vi har en jättestor lönn som skuggar vår tomt hela dagen. Hur tar man
död på den utan att det blir synbara märken? Har hört talas om kopparspik,
men vet inte hur man gör. Grannen vill att vi sparar den av sentimentala
skäl, men om den dör måste den ju tas bort, eller hur? Hur kan vi göra det
utan att det syns? Vill inte gärna stöta mig med grannen....
KURT
Det finns många fler skäl än bara "sentimentala" skäl att behålla träd. Jag tror att många som tar bort träd p g a de skuggar ångrar sig efteråt, solskenet kan bli tämligen outhärdligt. Om man har ihjäl ett räd på någon annans mark och blir ersättningsskyldig för det så kan det bli ganska dyrt, om man skall ersätta vad det kostar att sätta dit ett nytt uppvuxet träd!
majsan200
Jag måste kanske förtydliga mig....lönnen står på VÅR mark, men grannen
har bott i huset bredvid sedan barnsben och vuxit upp med trädet. Vi är däremot relativt nyinflyttade och har inget känslomässigt band till det. Trädet skuggar alltså HELA vår lilla gård och vi kommer INTE att ångra att det försvinner.
Cilla
Om ni inte vill fälla trädet kan man göra krongallring av det så att det släpper igenom mer ljus. Sådant görs av arborister, gör man det som lekman kan trädet bli än tätare.


Högra linden är gallrad.

Man kan också reducera kronan, men det brukar ge mindre ljus.

Här är två arboristfirmor som gör bra jobb:

http://www.sv-tradmastarna.se/
http://www.kratschmer.com/sv/index.php
Hannele
majsan200, hur länge har ni bott där?
Vänta ett år med att göra några större ingrepp i er trädgård.
KURT
Som det har diskuterats tidigare här så kan man ju döda träd med glyfosfat (roundup i form av Ecoplugg som slås in i stammen och avger glyfosfat) om man tex inte vill ha rotskott. Man behöver bara se till att det kommer in i stammen så att det tas upp cirkulationen i trädet. Men jag tror ändå att det är bättre att helt enkelt såga ner det. Använder man glyfosfat så kommer det ändå inte att se speciellt "naturligt" ut. Att spika kopparspik eller försöka med saltsyra fungerar inte.
Almdalen
CITAT (majsan200 @ 10-07-2003, 11:38)
Jag måste kanske förtydliga mig....lönnen står på VÅR mark, men grannen
har bott i huset bredvid sedan barnsben och vuxit upp med trädet. Vi är däremot relativt nyinflyttade och har inget känslomässigt band till det. Trädet skuggar alltså HELA vår lilla gård och vi kommer INTE att ångra att det försvinner.

Trädet är ditt och marken det står på tillhör dig, altså gör du som du vill. Vill du ha bort trädet så såga ner det, grannen kan ju tycka det är fel men det är ditt beslut.
Stå på dig
rolleyes.gif
Tommy
Det är väl ett par kubik ved i en lönn? blink.gif
Gossen Ruda
Snart snurrar mitt kvarnhjul med högsta hastighet så mycket vatten som hälls på det: stora träd har inte i små trädgårdar att göra. Dom är ofta till mycket mer bekymmer än glädje. Det här är nästan ett bottenmärke. Grannen vill inte att ni fäller erat träd! Undrar om han hade behållit det om det hade skuggat hans mark? Jag tycker att ni bara skall ta ner det och strunta i grannen. Annars kan ni föreslå grannen att han övertar trädet, men han får flytta det själv. Eller byta hus. Ja, jag vet att det är dåliga förslag men jag blir sån när jag läser inlägget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon