Tesa
Jag är såååå trött på granngubben som jag ska köpa jord av...han bor inte ens en kilometer bort och jag ser nästan hans jordhögar härifrån..men aldrig, aldrig får jag nån jord.. no.gif
Först tog det min gubbe (han ska hämta med traktor och vagn) nån månad innan han ens kom sig för att prata med honom i maj...då var det för blött i högen...seni juni var det fortfarande för blött i högen...och samma sak i juli..Nu har nog min gubbe pratat med honom 10 ggr och för ett par veckor sen drygt lovade grannen att han skulle komma med en stor skopa iallafall 2,5 kubik...men jag har fortfarande inte sett nån jord..idag ringde maken igen men då målade han på huset så då hade han inte tid...Vi har tjatat i 2-3 månader nu och jag börjar bli såååååååååååååååå less...så himla mycket som jag ska göra i trädgården hänger på den där jorden och nu börjar jag tappa sugen helt.. -cry-.gif
..jag börjar faktiskt undra om dom är sura på oss av nån anledning som vi inte har en aning om... dunno.gif
Kakaduan
Säg till grannen att ni har fixat på annat håll och att han inte behöver köra något till er. Kanske dyrare men du får din jord och du slipper irritera dig på honom. Folk som aldrig får tummen ur skall man inte ha affärer ihop med för man blir bara besviken och arg. Bättre då att köra sitt eget "race".

Kakaduan
Malvia
Kan ni inte hämta jorden själva och låna hans skopa/traktor?

Lotusblomman
Känner precis igen det där.... Först var det för tidigt, sen var det för blött och sen var det si och sen var det så... Till slut lyckades jag få hem ett lastbilslass i alla fall. Det kändes som hela odlingsåret går till spillo som jag gått & planerat... Sen är det ju grymt dyrt oxå...
Tesa
Det skulle inte vara några problem att hämta själva...men det funkar inte riktigt så här...han är ett pensionerad proffs liksom och har fin, bra jord och vill nog lasta själv så han vet hur mycket man tar. Vet ingen annan som har bra jord häromkring till rimligt pris..så det är liksom inget alternativ...Vi har en massa jord själva men det är samma tunga jord som jag redan har och den vill jag inte ha...det är dessutom mycket ogräsfrö i den eftersom den är ihopskrapad bakom lagårn där det kryllar av nässla och tistel intill..
Köper man jord som man inte riktigt känner till så är ju risken att jag får tp samma skit som jag redan har..
Lotusblomman
Min mor köpte från ett större byggföretag i närheten av oss (som många använder sig av). Hon beställde planteringsjord och fick ett betongklump kändes det som... kan vara verkligt varierande kvalitet...
stennie
Usch... stackars dig! trostar.gif
Ewa L
CITAT (Tesa @ 21-08-2007, 14:47) *
..jag börjar faktiskt undra om dom är sura på oss av nån anledning som vi inte har en aning om... dunno.gif

Det värsta är väl att han kanske blir sur till slut om ni tvingas hålla på och tjata. Han fattar nog inte att det egentligen han som tjatar, men passivt! Eftersom du tycker ni inte har något annat alternativ får du nog gå dit och prata ordentligt med honom. Typ: "Jag behöver verkligen den där jorden för att jag skall göra XXX. Kan vi här och nu bestämma en dag när du kommer?"
Tesa
IDAG!!! yaay.gif
ÄNTLIGEN!!!
Jordlasset är tippat på gårdsplan!!! yahoo.gif
Oj vad jag ska greja i helgen...och det är spått perfekt väder- sol och lagom värme.. bravo.gif
Wilmer
Härligt! Vad kul du kommer ha det i helgen!!

Wilma
Lady Hamilton
Grattis! blomma.gif yahoo.gif yaay.gif Äntligen !
Betty
Vissa delar av din signatur, du vet vilka jag menar, borde vara förbjuden att ha åtminstone ett par månader framåt Ladyn... rolleyes.gif santa.gif
Lady Hamilton
fear.gif ett par månader???.........okt-nov-dec rtfm.gif .........NÄR? firar du jul då Betty santa.gif ....... giggle.gif
Gillan
CITAT (Tesa @ 06-09-2007, 18:22) *
IDAG!!! yaay.gif
ÄNTLIGEN!!!
Jordlasset är tippat på gårdsplan!!! yahoo.gif
Oj vad jag ska greja i helgen...och det är spått perfekt väder- sol och lagom värme.. bravo.gif


Grattis Tesa! Förstår att du är glad över att äntligen få jord som går att bearbeta tummenupp.gif Synd att du var tvungen att vänta så länge bara. Det måste ha varit grymt frustrerande att kunna se jorden på så nära håll och inte kunna hämta själv.

Säger hon som också har sån lerjord att man nästan behöver söka läkarhjälp efter att ha försökt gräva sig ner i den sos.gif sweatingbullets.gif . Vi har ju beställt jord av "bättre" kvalite utifrån i flera års tid, som efter ett tag visat sig bli stenhård den också rtfm.gif . I år bytte vi leverantör, och milde himmel vilken skillnad på kvalite/struktur. Det var knappt jag kunde sluta gräva med fingrarna i den svarta fina jorden..........helt underbart yahoo.gif bravo.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 07-09-2007, 00:10) *
fear.gif ett par månader???.........okt-nov-dec rtfm.gif .........NÄR? firar du jul då Betty santa.gif ....... giggle.gif


Ett par månader Ladyn whist.gif .........betyder att du skulle vara inne i mitten av nov ca yes.gif .............och det är en alldeles lagom tid att börja med såna däringa signaturer giggle.gif ............säger hon som fortfarande gräver i rabatterna flirting.gif
Lady Hamilton
nu är det som så att September bara kommer att "swischa" förbi sleep.gif .........så Betty m.fl. behöver redan NU påminnas om vad som komma skall crazy.gif santa.gif så det är ren å skär OMTANKE..............
Tesa
Nu har jag börjat gräva, rensar i min katastrofrabatt...tre naglar har gått hittills..



..jorden är lite paltete faktiskt..inte helt nöjd, det är nog mycket lera i den här jorden också... thumbdown.gif
Jag har redan börjat planera för nästa år...det blir jordlimpa intill lagårdsväggen i vinter, har en massa kalvtalle och löv och ensilage m.m som kan bli fin jord....DEN jorden ska det i alla fall inte vara nån lera i.. rolleyes.gif
Kakaduan
Vad är naglar för något? laugh.gif

Kakaduan
Betty
CITAT (Lady Hamilton @ 07-09-2007, 12:26) *
nu är det som så att September bara kommer att "swischa" förbi sleep.gif .........så Betty m.fl. behöver redan NU påminnas om vad som komma skall crazy.gif santa.gif så det är ren å skär OMTANKE..............


Gulle dej, så snällt då... kram1.gif rolleyes.gif !
I övrigt så håller jag med Gillan, så de så! sleep.gif
Limeblossom
Kalvtalle????? Vad är det? dunno.gif
Tesa
innocent.gif ...yrkesskadad...tror att alla har såna, jag...Det är halmbädden som kalvarna gått på...och skitit i.. tongue.gif ..mumma i en jordlimpa..
Limeblossom
Aha, då har jag lärt mig något nytt smile.gif
Gudrun i Göteborg
Naglar och kalvtalle? Jag undrar också vad paltete är confused.gif
Tesa
...hmm...naglar, det är såna som sitter längst ut på fingrarna tongue.gif (har väl skrivit i nån annan tråd om min rabatt som jag bryter både naglar och nästan fingrar i...)
Paltete..jaa, du hur säger man det på ren svenska?? confused.gif Paltig?? Jorden reder sig inte riktigt..är lite tät och tung..

CITAT (Limeblossom @ 09-09-2007, 20:35) *
Aha, då har jag lärt mig något nytt smile.gif

...fast om jag tänker efter så kan nog "talle" vara ett lokalt ord...inte säkert att det är gångbart i hela landet.. blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon