Betti Bo
Låter onekligen ur dumt, men...
Skulle vilja fästa en anordning i en stor lönn på tomten. För att göra det måste jag skruva eller spika i det. Fungerar det eller är det bara korkat? Vill absolut ha kvar trädet som det är. huh.gif
Virgo
hej,

Om du talar om vad det är för anordning du vill fästa i trädet, så kanske det finns nån som har ett bra tips.
Cilla
Det är aldrig till trädets fördel men det brukar bli så små rötskador att det inte påverkar trädets livslängd. Är det grövre eller många skruvar är det dock en riskfaktor.

Om föremålen du fäster i trädet gör att skruvarna ruckas lite uppstår större skador än om de sitter fullkomligt still i trädet. På vårarna kan lönnen blöda ur skruvhålen om de öppnas av skruvens rörelser.

Trädet växer utifrån och ut, dvs skapar ett nytt yttre skikt varje år, och skruvarna kommer därför att inneslutas om några år. Likadant med andra föremål du bygger in i trädet, varje gren växer i bredd liksom i längd (från toppen och ut), och när lite större föremål innesluts skapas ofta större rötområden.
Gossen Ruda
Sen är det väl också inte helt oväsentligt vilket material man använder. Kopparskruvar är nog inte att rekommendera. Mässing är en legering av koppar och zink. Jag har märkt att järnföremål ger en mörkfärgning av veden men om det är skadligt vet jag inte. Det bästa är nog skruvar av rostfritt eller aluminium eller finns det andra förslag?
KURT
Man bör också tänka på att inte lämna spik i träd, när trädet tas ner så skadar stålspik sågkedjorna och kan också skada den som sågar. För att sätta upp lättare saker är aluminium eller träspik att föredra. Nylonband kanske kan användas?
Betti Bo
Tack för svaren!
Jag ska grubbla lite till innan jag bestämmer mig. Kanske kan jag välja ett annat träd, till min anordning, som inte fyller så stor funktion som just denna lönn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon