Full version: Hangingbaskets
ericusrex
Hej

Någon som vet om det finns en (eller flera) butiker (helst postorder) i Sverige (eller något annat land inom Eu går också bra) som har ett stort utbud av hangingbaskets? Plantagens och Blomsterlandets utbud i detta fallet är minst sagt uselt och det samma gäller alla andra jag funnit. Jag behöver snarare en korg som är djupare än bredare... Och de korgarna jag funnit är oftas väldigt små eller också är de extremt breda.

Hoppas på svar

Eric
Fenja
Jag vet att Rusta här har haft sådana, vet inte om de är annorlunda än de du hittat med det kanske kan vara värt att kolla i alla fall.
Mvh
Fenja
Jill-Ulrika
Hej!

Förra sommaren var jag som besatt av att skapa två hanging baskets till balkongen. Hade också svårt att hitta lämpliga amplar/korgar men tyckte att Rusta hade ett bra utbud, det var där jag köpte mina. Du kan väl även kolla med Jula de har ju postorder och säljer det mesta.

Det verkar inte finnas någon vana att hantera hanging baskets i Sverige (Göteborg?) Tyckte varken Blomsterlandet eller Plantagen hade ett särskilt bra och prisvärt utbud på korgar till hangingbaskets. När jag sen ville ha vattenkristaller/gel till amplarna stod personalen som frågetecken då jag frågade om det. Bara på ett ställe hade de vad jag sökte men tyvärr var det slut (hade de tagit in för lite). Ställde en låg platsbytta med lecakulor i botten som vattenreservoar och det fungerade relativt bra.

Att plantera de "hängade korgarna" var ett helt företag, bara att få hål på kokosmattan sweatingbullets.gif ( i efterhand har jag lärt mig att man kan borra hål i kokosmattan, själv satt jag där med sax och mattskärare.)
Det gick också åt mer plantor än förväntat men tillslut var det hela klart. Det blev inte riktigt det blomstermoln jag föreställt mig men jag blev nöjd ändå.
.

Lady Hamilton
Dessa har jag använt med STOR framgång i sommar tummenupp.gif (men man bör använda sig av swellgel i dem) Och de är väldigt "lättplanterade" också yes.gif
NYEBRO TRADING


[attachment=6919:step3.jpg] [attachment=6916:step7.jpg]

[attachment=6917:step8.jpg] [attachment=6918:step9.jpg]
Irene_L
Den som Lady Hamilton visar har jag också. Det går åt mycket blomplantor men eftersom jag sår själv så är det inget problem tummenupp.gif


stor ampel.JPG Min stora ampel blommar som finast nu. Här finns petunia, krasse, tagetes och dockkrage. Alla har jag sått från egna frön.


stor ampel.JPG

Maggan H



quote name='Maggan H' date='14-09-2007, 10:46' post='666652']
Åh, vad fina! Jag planterade i kokosmatta, som var betydligt bättre än min andra variant, som står på marken. Nästa år måste jag vira skyddsduk innanför hålen på sidorna för mycket vatten och även jord rann ut. Man lär så länge man lever, och jag har redan planer för nästa år! Fast de hinner nog revideras en del... wacko.gif
[attachment=7373:Blom_trä...i_07_004.jpg]
[/quote]
[attachment=7374:petunian_07.jpg][
Alba
Oj så fina planteringar ni har i hanging basket. Jag brukar inte lyckas så bra med dem.
Den som Ladyn visar verkat intressant.

Maggan....din andra bild........vad planterar du i där som är som avd. på höjden
Lady Hamilton
CITAT (Alba @ 14-09-2007, 12:48) *
.......Den som Ladyn visar verkat intressant.......



Nu ser jag att den även finns på www.wexthuset.com tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (Alba @ 14-09-2007, 12:48) *
Oj så fina planteringar ni har i hanging basket. Jag brukar inte lyckas så bra med dem.
Den som Ladyn visar verkat intressant.

Maggan....din andra bild........vad planterar du i där som är som avd. på höjden

Jag satte en hög med spannar(5Liters) o krukor i bottnen så de kom upp i höjd med kanten på den stora baljan, (innan jag hällde jord i) där la jag sedan en stor kakelplatta som topphinken står på. Den behöver förankras med pinne el armeringsjärn igenom ner till bottnen på den stora för att inte blåsa av.
Alba
OK då fick jag något nytt att planera för nästa sommar. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon