NyUtslagenRos
Jag har en hummle på balkongen i en stor kruka nu är frågan ska den klippas ner nu innan övervintringen eller ska man göra det till våren???

Och hur övervintrar jag den bäst?
och när ska jag göra det? (Bor i sthlm området)
ingrid fuxwall
Nu bor min humle i trädgården och klipps ner på våren så jag hoppas du får klokare svar
Tezzla
Humle vissnar ned av sig själv så du behöver inte göra någonting. I vår kan du ta bort riset som blir.

Packa in krukan i tidningar/frigolit/mattor och ställ den mot husväggen så ska den klara sig.
NyUtslagenRos
tackar för svaren smile.gif
Tjoppa
Humle är väldigt tåligt. Vi hade vår humle i kruka på balkongen tidigare, och den övervintrade i flera år utan problem eller ens ansträngning från min sida. Jag hade alltså inte isolerat krukan eller nånting, men den klarade sig så bra så.
Jag brukar klippa ner den på våren när man ser att den har börjat skjuta nya rotskott.
freddie
När jag var i Norrland i somras (Adolfström i Arjeplogs kommun) så såg jag en gigantisk humle friplanterad mot en husvägg. Kan inte svära på om den har övervintrats, men den var STOR så jag skulle tro att den har fått utveckla rotsystem under flera år. Dock ej säker, frågade aldrig, är ej expert på humle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon