Full version: Reningsväxter
e_sedell
Vilka reningsväxter är bäst och hur mycket bör man ha?

Renar Persicaria amphibia bra?
KURT
Det beror ju på vad man skall rena för något? Det finns ju tex endel växter som är bra på att ta upp tungmetaller (tex backskärvfrö ). Dem kan man använda för att rena jord som är kontaminerad med tungmetaller.
e_sedell
Mja, jag tänkte mäst på näringsämnen så att det inte blir så mycket alger.

Vad du var man kan läsa mera om detta eller? Det är ett intressant ämne som vore bra att kunna mera om.....
dammkillen
Persicaria amphibia har jag inte haft så jag vet inte.

Jag vet två böcker om dammar, den ena har jag, den heter Trädgårdsdammar på ICA Bokförlag från 1997. I den står det om t.ex. vattenkvalite, alger osv.
Sen har det kommit ut en ny bok om dammar nyligen som jag inte minns vad den heter, jag såg den fanns i bokhandeln och på biblioteket.

tycker också det är intressant förstås, jag tror att det ska vara rätt mycket undervattensväxter. jag har läst på vissa ställen står det att 50% av vattenytan ska vara täckt av växter. då blir det ju en hel del växter.

eh. jag läste i en trädgårdstidning nyligen om en kvinna i Holland som har nån sorts damm och trädgårdsanläggning. hon använde sig visst av en växt som heter Grovnate, den liknar den här Persicaria amphibia, just att det är avlånga blad som ligger på ytan och just Grovnate...ja jag tror hon rekommenderade tre plantor Grovnate per Kubikmeter vatten, så det låter ju mycket... Men folk kom visst dit för att se hur hon får klart/bra vatten i sina dammar, så hon har tydligen erfarenhet.

Det finns ju många såna här som enligt dammhäften ska vara bra reningsväxter och "oumbärliga" för dammen, typ. Två som jag kommer på nu är den här Vattenpest och Hornsärv. Det dumma med de växterna är att jag har köpt nya varje år. Vet inte om de går att övervintra.
Fast dom växer väldigt, förra sommaren var en stor yta av vattenytan täckt av Hornsärven och den gjorde antaligen mycket bra för vattenkvaliten, jag skulle tro det eftersom den växte så mycket. Den tar ju upp näring menar jag.

Jag har själv funderat på om det finns några bra undervattensväxter som håller från år till år, jag köpte själv en Vattenax, liknar Persicaria amphibia att dömma av bilden, fast nu slet fiskarna sönder stjälkarna, så jag får se om den kommer igång igen.
Richard_D
Alla växter som växer snabbt har en förmåga att binda överflödiga näringsämnen; Ceratophyllum, Elodea etc. Jag vet inte hurvida Vattenpilörten (Persicaria amphibia) är bra, men enl NMRs virtuella flora vill den ha näringsrikt vatten. Själv gillar jag flytväxter. Andmat är bra (fast nu är Koikarparna så stora att de nästan ätit upp allt), sedan finns det ju diverse från tropikerna (som växer långsammare) där Musselblomma (Pistia stratiotes) är min favorit med sina mjuka blad.
Richard
e_sedell
Det var möjligen inte i Allers trädgård som du lärste i?! Tanten med de tama karparna.

Jag tror jag ska ta och fördjupa mej i detta ämne. Jag ska ut och leta böcker i morron. Då ska jag passa på...
dammkillen
jo, det var i Allers trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon