Castea
Jag bor i Zon 2 (Västmanland). Har Japansk Kärleksört i krukor på balkong. Hur övervintrar jag dem? Täcker jag över dem med något speciellt?
Wetter
Hej jag bor i zon 6 och har en kärleksört och den har jag ute på min balkong i vanlig kruka den har klarat 15 minus utan problem. Jag har ej klippt ner den det gör jag på våren.
skogstroll
ja jag tror de är ganska tåliga, hade en fin odling på min (tidigare) balkong och utan skydd. Svep in den lite med nåt bara om den står i kruka så klarar den sig nog!
Kilmister
Kärleksörten kan nog frysa ihop hur mycket som helst.
Men det blir bara rötterna som övervintrar.
Växten ovan mark kommer att vissna.
Alexander-VG-zon3
ja ovan delarna fryser bort efter första frost . ( är kvar men är döda och mjuka )
Lady Hamilton
Man kan ju klippa ner Kärleksörten och ta in och sätta i en vas tummenupp.gif de håller "hur länge som hellst" inne, de växer t.o.m. ut rötter på stjälkarna. Och sedan övervintrar man själva "rot systemet" ute smile.gif
Lisbeth zon2
Gärna väldränerat, så rötterna inte ruttnar.
Man kan göra "kärlekstestet": hänga två kvistar i taket och se, om de böjer sig till eller från varandra.
Eva i Skåne
Kul det där med kärlekstestet. yes.gif Det har jag aldrig hört förr.

Kärleksört är verkligen en tacksam växt.
De som stått inne och fått rötter i vas kan man plantera ut och få nya plantor. Jag tror de klarar sig i vas hela vintern, om det är frost i marken nu (INTE här i södra Sverige, inte). T o m stjälkar utan rötter går att sticka i marken och få nya plantor av.
dicentra
Nu kanske jag har kommit av banan lite,men finns det vita kärleksört?
Förlåt att jag kapade tråden lite....... wink.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jadå exempelvis Stardust. Finns på de flesta plantskolor om våren.
MVH
Jan Lindgren
dicentra
CITAT (Jan Lindgren @ 28-11-2007, 17:31) *
Hej!
Jadå exempelvis Stardust. Finns på de flesta plantskolor om våren.
MVH
Jan Lindgren

Tack för upplysningen! tummenupp.gif
Då får jag sätta den på min önskelista också(som redan är ganska lååång) naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon