Full version: snabbväxande buskar
UNL
Hej!

Jag har ca 10 meter tomtgräns som jag vill täcka igen med något för insynsskydd.
Vi har stora gamla syrenbuskar som angränsar till denna snutt och finast vore väl att få dem att sprida sig vidare
men jag vet inte hur man gör.
Jag har hört att man kan ta rotskott från dem och plantera i egen jord. Tar man bara av skotten där de går in i jorden då? Utan rötter?
Hur stora bör de vara och hur glest bör jag plantera dem?

Vi behöver få till något som blir några meter högt för att få bra insynsskydd.
Våra syrenbuskar är nog minst 3 meter höga och väldigt vida men de är gamla också.
Kanske det tar för lång tid att planera syren och vänta på den höjden.
har någon tips på andra snabbväxande buskar som blir höga och täta? Gärna yviga och lite gammaldags.
Vi bor i zon 6
Jag vill gärna, om ni har tips, vta namn på busken samt hur snabbt de växer mm samt om de trivs i vår zon.
Om någon har lyckade erfarenheter av att ta skott från egna syrenen och "förlänga" häck eller buskage vill jag gärna veta vilka erfarenheter ni har om detta. Gick det bra, när gorde ni det, tog det lång tid samt hur gjorde ni?
Jag vget inget om hur man tar skott och planterar dem så förklara gärna utförligt.

tack på förhand!

Snigelhatare
Din syrenhäck kan behöva föryngras. Såga ned ca var tredje-fjärde stam helt och hållet. Då stimulerar du nybildningen av rotskott. Rotskotten gräver du upp och då följer det även rötter med.
UNL
Tack. Ska man alltså glesa ur de gamla buskarna?
Det låter kraftigt att ta stammarna. Ska man då ta dem längst ner vid marken?
De ser lite risiga ut fläckvis och det beror säkert på att de inte skötts.
Vi har endast bott i huset ca 1 år så inte förrän denna sommar har vi sett vad som är i vår trädgård.

Nu kommer en dum fråga från mig som inte vet något.
Hittar man rotskotten intill stammarna, som kvistar upp ur marken?
Sitter inte de fast i något utan är bara att gräva upp?
För att plantera bredvid de stora buskarna, hur stora bör skotten vara?
Man ser ju att de stora buskarna ser ut att ha en mängd stammar som går ner i marken, är en del av dessa egentligen rotskott som då vuxit upp?
Kan man ta hur stora rotskott som helst?
När slutar de vara skott och börjar vara buske?

Otroligt dumma frågor känner jag men jag måste lära mig för att kunna sköta mina växter.


/
Fenja
Det tar flera år för ett litet syren skott att växa upp och börja likna något. Ju större rotskott du tar desto fortare går det förstås, sätter du dem i grupp så bildar de snabbare en buske. Om du söker på snabbväxande buskar och snabbväxande häckar här på forumet så hittar du tidigare trådar om detta!
Mvh
Fenja
Åsa E
Några svar om hur rotskott ser ut.

Ja, de är som kvistar som kommer upp ur marken. De dyker upp nära busken, max en meter ifrån. Precis som du säger så är en del av de stammar som går ner i marken rotskott från början.

De sitter fast i moderplantan med en rot. Det är den roten som försörjer rotskottet med näring, precis som en navelsträng. Efter en tid börjar den lilla plantan få egna rötter, som växer ut från plantans bas. Det är först då som man kan separera den från moderplantan, annars kommer den inte att klara sig. Då kan man säga att den är en egen buske.

Därför bör man inte ta alltför små rotskott, men jag tror att det är svårt om de är väldigt stora också. Stora plantor har ett stort rotsystem, och man bör ju få med det mesta av rötterna när man ska flytta en planta.

Hälsningar Åsa
Snigelhatare
Ja du kan kapa en del stammar väldigt långt ned. Jag har gjort så när jag föryngrar att jag har kapat de grövsta äldsta helt nere och en del yngre på lite olika höjder. Så har jag gjort för att behålla buskigheten. Nyplanterad syren är långsamväxande i många år men när den blir äldre så växer den på ordentligt. Den tål väldigt tuff behandling.l Det enda som händer är att det blir dåligt med blomningen året efter, men nästa igen år igen så blommar det för fullt igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon