Full version: Vad är detta?
smuleborg
Hej, vi har blivit erbjudna plantor från denna växt (växer så det knakar, sprider sig friskt har man sagt oss). Innan - Ja tack, vill vi veta vad det är (vi vill såklart inte få in en aggressiv övertagare). Bugar och bockar.
Tesa
Jag tycker det ser ut som jordärtsskocka...men jag är inte säker.. g.gif
Boxer
Rudbeckia hirta?

Hur hög är den?

CITAT (Tesa @ 25-09-2007, 22:20) *
Jag tycker det ser ut som jordärtsskocka...men jag är inte säker.. g.gif



Det tror jag är en bra gissning!
smuleborg
CITAT (Tesa @ 25-09-2007, 22:20) *
Jag tycker det ser ut som jordärtsskocka...men jag är inte säker.. g.gif



Det är inte jordärtskocka, det vet jag *L*.

CITAT (Boxer @ 25-09-2007, 22:28) *
Rudbeckia hirta?

Hur hög är den?
Det tror jag är en bra gissning!


Ja, det liknar ju men det är en perenn. Mellanhög (hade inte måttbandet med).
kerstin z5-6
Höstöga blir ung en meter .. sprider sig lagom
smuleborg
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-09-2007, 21:43) *
Höstöga blir ung en meter .. sprider sig lagom


Sorry. Inga dillblad.
Irene_L
Kan det vara en perenn solros??
mojan
Jag har en sådan, den är fin. Jag tror det är en Höstsolros. confused.gif Den blir 1.5-2 m, perenn, ingen otäck spridare men växer duktigt på plats, den blommar tills frosten tar den, då klipper jag ner allt för det ser så fult ut, nästa vår kommer den igen och blir lika hög och fin.
smuleborg
CITAT (mojan @ 02-10-2007, 21:25) *
Jag har en sådan, den är fin. Jag tror det är en Höstsolros. confused.gif Den blir 1.5-2 m, perenn, ingen otäck spridare men växer duktigt på plats, den blommar tills frosten tar den, då klipper jag ner allt för det ser så fult ut, nästa vår kommer den igen och blir lika hög och fin.


Jaha, men de här var kanske max en meter, men vi säger att det är en höstsolros. Under gynnsamma förhållanden blir den 1,5-2 meter... Tack!
madam
Hej
Det är alla gånger en jordärtskocka.
Gräv lite och kolla om du inte hittar "knölar".
Jordärtkocka återkommer år efter år och är höga, (2-2,5m) och jättedekorativa tycker jag.
De sprider sig inte så mycket.

Lycka till med en nyttig och god jordärtkockssoppa.
Madam
smuleborg
CITAT (madam @ 04-10-2007, 15:16) *
Hej
Det är alla gånger en jordärtskocka.
Gräv lite och kolla om du inte hittar "knölar".
Jordärtkocka återkommer år efter år och är höga, (2-2,5m) och jättedekorativa tycker jag.
De sprider sig inte så mycket.

Lycka till med en nyttig och god jordärtkockssoppa.
Madam


Det är ju inte det *L*, men liknar. Vi har haft jordärtsskockor ett par säsonger, typ två meter höga, de spred sig med en väldans fart. Den här är på sin höjd metern hög. Tror mer på en solrossort som mojan och irene_L skrev. Tack för alla svar och lycka till med era trädgårdar. Hoppas på bättre odlings- (och svamp-) år nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon