Full version: Björk hjälp önskas
pixieangel
Hejsan

Jag har nu spenderat ett antal månader på att samla information om beskäring av träd och buskar.
Eftersom jag är nybliven husägare och jag har väldigt många träd så ville jag lära mig.
Dock så har jag en fråga som jag inte lyckas besvara.

När kan jag beskära björken ?

Vissa böcker säger att den måste beskäras under JAS annars kan den blöda ihjäl medans andra böcker säger att den måste beskäras när den har sina blad annars kan den blöda ihjäl för det.

Jag har 2 st väldigt höga och ståtliga björkar och det enda jag vill det är att skära bort en väldigt stor gren som går rätt in i mitt lilla plommonträd och sen vidare in i min bok. Så jag ville bara ta bort den grenen.

Sen så säger vissa böcker att man skall använda "sårsalva" medans andra säger absolut nej. Jag har köpt något som heter lac balsam, vad säger ni skall jag använda det eller låta det sköta sig själv?

Jag är tacksam för all hjälp om beskäring för som det är just nu så har jag ett gammalt dött plommonträd som jag övar på innan jag ger mig in i att beskära äppel och björk och eventuellt även några andra av träden

Tack på förhand

Mvh
Suss


*Stintan*
JAS (juli-augusti-september) då har den ju blad. Själv skulle jag göra det i aug-sept. Inte använda lacbalsam då risken för röta ökar.

Det viktiga är ju att inte beskära björken då saven stiger dvs på våren.
pixieangel
Tack Stintan43 för svaret. smile.gif

Ja jo min björk hade ju blad under JAS men iom att böckerna ej nämde JAS utan perioden där den hade blad så tänkte jag nog för mkt på det. För det kändes som antingen eller...Antingen JAS eller perioden där den hade blad.

Usch nu blev jag rörig, tack för att du redde upp det åt mig för jag var lite rädd just för att det stod över allt om att den kunde blöda mkt

mvh
suss
Eva-Helene
När jag var delägare till ett fritidshus formklippte jag några ungbjörkar lite lätt. Det gjorde jag på hösten efter att dom tappat sina blad. En store björk som hade en gren alltför nära verandan sågade vi i under samma tid och det blev ingen röta i den björken utan såret läkte fint.
Cilla
Hur man beskär och framför allt hur grovt man beskär en björk har större betydelse än när på året man gör det, även om JAS alltid är den period man föredrar. Grövre grenar än 5 cm diameter på björk resulterar i stort sett alltid i att rötan vinner, och i björk gör den det snabbt. Är det ett stamsnitt man lägger kommer rötan in i stammen och då är det ju kört för hela trädet. Även 5 cm snitt på en björk är ett stort snitt.

Att trädens grenar växer in i varandra är oftare ett estetiskt än biologiskt problem, dvs ger större problem för överlevnaden i träden. Ser man att björkens gren "vinner" över t ex plommonets och man inte vill detta så kan man beskära smått i björkens gren, dvs de tunnare grenarna med blad, lite för varje år. Då kommer björken själv att släppa grenen, dvs upphöra skicka energi till den, och samtidigt förereda sig att förlora den. Det är en process som går långsamt, men den gör samtidigt att björken hinner bygga upp förberedelse i grenkragen (där grenen kommer ifrån) för att en dag förlora den, utan att rötsvampar får ett helt öppet läge.

Lacbalsam liksom ympvax, kopparslagning mm som sårpåstrykning är väl dokumenterat genom praktisk forskning - de förvärrar trädets eget sårförsvar och träden försvarar sig absolut bäst utan något mänskligt påstryket eller påslaget.
Susanne i Linköping
Cilla, tack för tipset att beskära smått! Det löste ett problem för mig, inte samma som frågeställarens men det gällde också björk.

För att min kille ska slippa böja sig när han klipper gräset har jag velat stamma upp en av mina björkar, men då flera av grenarna är 4-5 cm vid staminfästningen har jag tvekat. Igår gick jag ut och klippte bort allt smått som hängde ner, det blev mycket bättre och bara ett enda snitt var grövre än en halv centimeter.

Så småningom går det kanske att ta bort grenarna helt, och till dess tänker jag klippa småkvistar här och där.
Chamomille
Om det inte är nödvändigt (vilket det verkar vara i ditt fall) så skulle jag aldrig klippa i en Björk. Usch va de blir fula.
Laban
Vi hade en trädgårdsarkitekt här för ca en månad sedan. Hon sa att hon tyckte att vi skulle beskära våra björkar under JAS. Vi hade vissa grenar som var nästan döda så det behövdes hos oss. Viktigt enligt henne var att man tar av grenarna rakt, snittet ska bli runt och inte ovalt. Blir snittet ovalt är risken större för röta enligt henne.
Cilla
Sniten bör läggas med hänsyn till grenkragar och grenbarkåsar i första hand, det är det som får dem att övervalla snabbast även om ma gärna skulle vilja att det alltid var ariketoniskt rätt med runda snitt. Fast när man väl lär sig detta är det inte svårare än att alltied skära så att såren blir cirklar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon