Full version: gräsklippning
Thj
Hej, jag har funderingar när man ska sluta att klippagräset in för vintern. Jag bor i Umeå och gräset växer fort farande som bara den
så jag undrar om man kan klippa tills det kommer snö eller mår gräsmattan bäst av att vara lång under vintern. Hoppas på att få något bra svar.

mvh
thj
Chamomille
CITAT (Thj @ 27-09-2007, 15:20) *
Hej, jag har funderingar när man ska sluta att klippagräset in för vintern. Jag bor i Umeå och gräset växer fort farande som bara den
så jag undrar om man kan klippa tills det kommer snö eller mår gräsmattan bäst av att vara lång under vintern. Hoppas på att få något bra svar.

mvh
thj

Vi brukar klippa när dom sista löven har fallit ned. Då går löven sönder och man får gratis gödsel.
Fenja
Vi klipper så länge gräset växer, det är ett elände att börja vårklippa gammalt långt gräs som lagt sig. Man behöver kanske inte klippa ner det så lågt det går, men i alla fall så pass att det inte kan lägga sig när snön kommer.
Mvh
Fenja
fruberglund
Det är mer risk för snömögel om man har för långt gräs när snön lägger sig också. Man ska dock höja klipphöjden lite de sista klippningarna, det är inte bra med för kort gräs heller.
Krolliljan
Vi klipper så länge gräset växer ,till en klipphöjd på ca 3 cm och räfsar upp klippet, smile.gif
Thj
[quote name='Thj' date='27-09-2007, 15:20' post='674183']
Hej, jag har funderingar när man ska sluta att klippagräset in för vintern. Jag bor i Umeå och gräset växer fort farande som bara den
så jag undrar om man kan klippa tills det kommer snö eller mår gräsmattan bäst av att vara lång under vintern. Hoppas på att få något bra svar.

mvh
thj

Jag tackar för alla svar jag har fått, så det blir att klippa lite mer innan frosten blir för hård och snön kommer.

mvh
thj
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon