Floppy
Jag har två stycken Mandeltörel, Euphorbia amygdaloides 'Purpurea', i soligt läge...Jag har försökt hitta lite info om dem men hittar inte så värst mycket...det verkar som att de är svåra att övervintra...är det så?...kan jag då gräva upp dem och förvara i mitt föråd som håller 5-10 grader och under lysrör...?...tar emot alla tips jag kan få...
Fenja
Min har övervintrat snällt här i zon 4 i fem år nu. Jag upplever inte att den är svår på något vis.
Mvh
Fenja
Floppy
Vad bra...ska man klippa ner den nått?...
renate
Jag upplever inte heller den som svår,den har överlevt och frösått sig flitigt här.Gräver upp och förvara inne är ingen bra ide.Låt den står där den är,men klipp inte ner den,låt den vissnar ner.
Alexander-VG-zon3
klipp inte ner den . låt den bara va som den är .
Floppy
Okidoki...jag låter den vara ifred till våren/sommaren för då ska rabatten grävas upp och de är bara Mandeltöreln som ska sparas...rabatten är 2x1 m...och det ska dit nått annat...några tips kanske på vad som kan passa...den ligger i söderläge och väldigt skyddat från vinden...
Floppy
CITAT (Floppy @ 29-09-2007, 16:38) *
Det är två mandeltörar som skall vara kvar...och det ska dit nått mer...några tips kanske på vad som kan passa...den ligger i söderläge och väldigt skyddat från vinden...rabatten är 2x1 m

Någon med tips???
Alexander-VG-zon3
CITAT (Floppy @ 04-10-2007, 14:40) *
Någon med tips???


vilken typ av miljö vill du ha ??

du kan ha där

kaktusar,yucca,rosor,stockros,vallmo,sedum,fler törel,kryddor,aster,gullris,lökar,frilands hibiskus,fikon(fryser ner),prunus,vin mf

välja och vraka det mesta skulle trivas om du bara ger vatten första året . allt som klarar zon 3(2) skulle du också kunna plantera där

CITAT (Floppy @ 04-10-2007, 14:40) *
Någon med tips???


vilken typ av miljö vill du ha ??

du kan ha där

kaktusar,yucca,rosor,stockros,vallmo,sedum,fler törel,kryddor,aster,gullris,lökar,frilands hibiskus,fikon(fryser ner),prunus,vin mf

välja och vraka det mesta skulle trivas om du bara ger vatten första året . allt som klarar zon 3(2) skulle du också kunna plantera där
renate
Gullris är närmast sagt ett ogräs,den blir väldigt stor och bred och passar inte i en så liten rabatt men som Linus säger det beror på vilken miljö du vill ha.Kaktus passar väl bäst i ett ökenlandskap med grus och sten,mycket vädränerat.
Floppy
Det behöver inte vara nån speciell miljö där...bara det passar med mandeltöreln...lättskött...någon marktäckare kanske...några förslag?...är dålig på perenna växter som kan passa...
Bassam
Hej
Jag tycker du kan lämna de ut, men under vinter tid kan du täcka med löv eller grenar för att skydda rötter.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon