Eleena
Jag behöver tips på ett vackert rödbladigt träd som inte blir större än ca 4 - 5 meter!

Det får gärna blomma på våren, men prydnadsvärdet är större av vacker bladfärg. Blodplommon som jag sett blir så svarta, och lite militärgrön-aktiga. Vill hellre ha rödare!

Söderläge, med eventuellt lite lite skugga av magnolior (små ännu) i zon 1 - 2 (Skåne).

Tack på förhand!
Lena i Torslanda
Acer palmatum Atropurpureum - en rödbladig japansk lönn. Visserligen ingen blomning men en oerhört vacker bladfärg inte minst på hösten då den glöder.
Eleena
Den var tjusig! Det viktigaste är att det är snyggt hela säsongen, vår och höst har jag andra träd som "tar hand om"! yes.gif

Växer inte den så otroligt långsamt? Vill ju inte att den ska vara tre meter om trettio år... crying.gif
MariaS
Rödbladig ormhassel Corulus avelana 'Contorta Red MAjestic' wub.gif wub.gif
Cilla
Inte röd men väl rödorange på hösten och med kopparfärgad, blank stam som flagar fint som näver, ca 5 meter i sluthöjd, i mitt tycke vackert formade blad, långsamväxande - Kopparlönn Acer griseum.

Om du kan tänka dig aningen högre men smalt träd, blodbjörk eller rödbladig björk. Finns två sorter, den ena slår ut i grönt och skiftar till rött, and andra slår ut och stannar i rött. Mycket vackert mot vita stammen. Betula Pubescens rubra tror jag är den ena varianten (finns med sökning här),
Rafael
Intressant...
http://www.vanklaverensnursery.com/plants/...RedMajestic.pdf
Men kanske besvärlig för hasselpollenallergiker?
renate
Varför inte en ullnugrönn Sorbus Dodong? den blir inte så förfärligt stor och blommar vacker på våren och har stora röda bär på hösten,fast inte i år.Men höstfärgen är enastående.

Min vackra ullungrönn



Ullungrönn i sprakande färger.
Anders zon 1
Rödbladigt amerikanskt judasträd (Cercis canadensis 'Forest Pansy') uppfyller i princip alla dina önskningar. Lagom stort, mycket vackert röda blad, rosa blommor på våren och dessutom fin höstfärg som grädden på moset! Enda kruxet är att härdigheten inte är den bästa. Funkar mycket bra hos mig i soligt läge i en gynnsam zon 1, men jag har hört att en del har haft problem med vinterskador även i zon 1. Misstänker dock att det mest beror på dålig placering - så mycket sol och värme som det bara går är det som gäller, då förbättras härdigheten (söderläge i stekande sol är perfekt)! Kolla länken: http://images.google.se/images?sourceid=na...sa=N&tab=wi
MariaS
CITAT (Rafael @ 01-10-2007, 14:18) *
Intressant...
http://www.vanklaverensnursery.com/plants/...RedMajestic.pdf
Men kanske besvärlig för hasselpollenallergiker?


Verkar som om pollenet också har "krullat upp sig". Har inte märkt av någon av mina ormhasslar whistling.gif
Trädet (ZonV)
Har en ginalalönn, ja den är röd nu.....på hösten.
Lilla Birka
Eller varför inte en häggmispel? Översållad av vita blommor på våren, söta goda bär på sommaren och så här vacker på hösten!
kerstin z5-6


Cilla
Vilka fina förslag!

Roligt med judasträdet Anders, jag visste inte om att det fanns en rödbladig variant som dessutom verkar småväxt. Blomningen på judasträd för er som inte sett det i verkligheten - är så att man blir vårtokig.

Också på grova grenar och stammar kommer blomanlagen, och hela trädet kan vara fullt av blom! Tydligen också den rödbladiga varianten.

rcis%20siliquastrum%20on%20brance%205-1-04.jpg[/img]

Det här är ett träd som på våren syns på långt håll, också när det är lite skymt bakom annat.

Cacki
Vilken intressant tråd det här var! tummenupp.gif
Jättebra med lite tips även för mej som har planer för lite fina träd och buskar nästa år.

Det där judasträdet var ju jättehäftigt! Inte för att det är något att öht tänka på för mej som bor i zon 3(4) men det är ju något att spetsa in sej på att åtminstonde få se irl någon gång. Någon som vet någon park eller något i vårt avlånga land där det finns?
kerstin z5-6
suck .. judasträdet -ett vet jag -frösådda övervintrar INTE i z 5-6 ...sad.gif
jegi
CITAT (Cacki @ 07-10-2007, 11:02) *
Vilken intressant tråd det här var! tummenupp.gif
Jättebra med lite tips även för mej som har planer för lite fina träd och buskar nästa år.

Det där judasträdet var ju jättehäftigt! Inte för att det är något att öht tänka på för mej som bor i zon 3(4) men det är ju något att spetsa in sej på att åtminstonde få se irl någon gång. Någon som vet någon park eller något i vårt avlånga land där det finns?


Amerikanskt judasträd (Cercis canadensis) dvs den grönbladiga kan nog gå i zon 3 om du upplåter ett soligt, skyddat läge.
Lotta i Gbg
Jerker, det tycker jag verkar väldigt optimistiskt. De har svårt att klara det på skyddade platser i zon 1.
/Lotta i Gbg

Glömde skriva att jag tycker att Kerstin förslag på Malus är jättebra. Jag har en Malus 'Profusion' som har rödgröna blad och som har en fantastisk blomning på våren och vackra frukter på hösten. De håller sig bra i storlek.
jegi
Lotta, du brukar i o f s ha koll på läget, men det är C. canadensis och inte C. siliquastrum du menar?
Dom uppgifter jag har gör gällande att C. canadensis skulle kunna gå i zon 3.

Cillas bild föreställer nog C siliquastrum, den amerikanska har blekare blommor vad jag förstår.
Cilla
Jag vet inte exakt vilka varianter på judasträd jag sett, men inte är de i Washington blekare än de på bilderna! Washingtons ambassadområden och residensområden har de häftigaste judasträdsamlingarna jag sett. Knallrosa blom över hela träden, som kuddar på stammarna. Ganska höga blir de där, används också som gatuträd.

Roligt om det finns någon variant som klarar zon 3! Då har ett sådant självklar plats i min trädfulla trädgård...
Anders zon 1
CITAT
suck .. judasträdet -ett vet jag -frösådda övervintrar INTE i z 5-6 ...

Kerstin, vet du var fröna härstammde ifrån hos de frösådda ex som du provat? Cercis canadensis förekommer ju över ett stort område i östra Nordamerika och det är sannolikt så att nordliga provenienser är betydligt härdigare än sydliga. Har för mig att den naturliga utbredningen för C. candensis når så pass långt norrut som till sydöstra Kanada och där är ju vinterklimatet rätt bistert.
Svalu
Jag är svag för blodbok och väljer man den hängande varianten så riskerar man inga höjder.
Fagus sylvatica "purpurea" pendula.
/Svante i Säve
Lotta i Gbg
Som jag förstår är även C canadensis rätt oprövad i Sverige. Jag har också sett att man ger förslag på allt från enbart zon 1 till kanske zon 3, men det är förmodligen en ren gissning utifrån hur den går i USA. Ett träd som är härdigt för mig växer och etablerar sig bra under flera år. Det är ju alltid trevligt om flera provar att odla dessa i lite högre zoner, men knappast något man rekommenderar någon som vill ha ett fint träd, även om det kanske på sikt visar sig funka.
Magnolia grandiflora är ju ett exempel på där man t om skriver att någon viss sort klarar zon 4 här vilket faktiskt är skrattretande. Mig veterligen finns inga Magnolia grandiflora som klarat sig många år i Sverige. De som klarat sig ett antal år har varit mycket skyddade. (Det finns exempel på att M grandiflora har klarat -35 grader i USA, men klarar inte -10 hos oss)
jegi
Ärligt talat brukar jag vara försiktig med att ge zonknäckarråd i ett allmänt forum och tycker inte att jag avvikit från den principen nu heller.
Uppgifterna om härdigheten kommer från Kent Egnér (Egnérs prydnadsväxter) som nog får betraktas som seriös.
Din jämförelse med Hortogreens zonangivelse för M grandiflora haltar påtagligt.
Nu lämnar jag tråden åt mindre rödbladiga träd.
kerstin z5-6
Mina cercis frö kom från K walek .. jag misstänker att de hade nordlig provinens -cry-.gif
Å andra sidan -var jag nog en usel odlare på den tiden .. kanske man skulle ge sig på den en gång till .. fast hur många sorter kan man så eg ..HAHA .. jag har listor långa som jultomtens redan innocent.gif
Eleena
Oj vad många svar! Och jättefina förslag! Kul att tråden blev till glädje för fler än mig! bravo.gif

Det där rödbladiga judasträdet verkar onekligen mycket intressant! Framför allt om det inte är så vanligt...! Jag bor utanför Sjöbo (mot Lund), nästan uppe på åsen. Enligt vissa zonkartor är jag i zon II, enligt andra är ju hela Skåne zon I. Huset läar väl en del, carporten med, men det verkar vara ett icke blås-tåligt träd...? Vad tror du Anders? Var kan man köpa detta fina träd i så fall? Och är det hutlöst dyrt?

Ullungrönn står med på önskelistan, men den ska få hålla brevlådan sällskap, lika så en kopparlönn, men den vill jag ha nästan direkt utanför dörren. Häggmispel har jag redan en, inte för att den ser ut som en häggmispel direkt, men jaja, får väl se vad det blir av den till våren... Alla andra häggmisplar i området är redan röda, min är fortfarande grön... blink.gif

Jag har planerat in en magnolia 'big dude' också, mest för att maken tycker att det är coooolt med stooora blommor... cool.gif

Här finns liksom inget som skuggar och tomten bestod tidigare av 11 jättebjörkar så här känns torrt och bränt på sommaren. Trevligt eftersom jag kan frossa i träd! smile.gif
jegi
Nämnde Egner försäljer dem (egnersvaxter.se). Han huserar i Karlskrona och jag ser att han tar 550:- för ett träd i storleken 130/150 cm.
Big Gardener
Om man nu är ute efter enbart rödbladiga träd (inte enbart röda höstfärger) så kan jag rekommendera Fraxinus angustifolia 'Raywood'. Det är ett träd som kräver en hel del värme, men kan bli underbart på rätt plats. Relativt frekvent använd som stadsträd
Hannele
CITAT (Eleena @ 01-10-2007, 12:19) *
Jag behöver tips på ett vackert rödbladigt träd som inte blir större än ca 4 - 5 meter!


Katsura.

[attachment=8293:2071katsura.jpg]
Anders zon 1
CITAT
Mina cercis frö kom från K walek .. jag misstänker att de hade nordlig provinens
Å andra sidan -var jag nog en usel odlare på den tiden .. kanske man skulle ge sig på den en gång till .. fast hur många sorter kan man så eg ..HAHA .. jag har listor långa som jultomtens redan
Tycker absolut att du ska prova igen om du kan få tag på annat frömaterial! Fast i ärlighetens namn tror jag inte att det är så stor chans att lyckas i din zon. Misstänker att problemet i första hand är att somrarna och höstarna är för korta och kyliga för att trädet ska kunna uppnå full härdighet, och det är ju svårt att göra något åt. Mitt träd fortsätter växa rätt sent på säsongen och verka också avmogna sent. Även i de allra nordligaste delarna av artens naturliga utbredningsområde är sommarsäsongen avsevärt mycket längre och varmare än någonstans i Sverige. Här i Skåne spelar det inte lika stor roll som i norra Sverige om full härdighet inte uppnås eftersom vintrarna är så pass milda. Men visst vore det kul om man kunde hitta någon extra härdig proveniens som funkar längre upp i landet också! Upp till zon 3-4 borde väl inte vara helt omöjligt. Kanske går det att specialbeställa frö från artens absoluta nordgräns av någon kanadensisk fröfirma, t ex Gardens North?

CITAT
Det där rödbladiga judasträdet verkar onekligen mycket intressant! Framför allt om det inte är så vanligt...! Jag bor utanför Sjöbo (mot Lund), nästan uppe på åsen. Enligt vissa zonkartor är jag i zon II, enligt andra är ju hela Skåne zon I. Huset läar väl en del, carporten med, men det verkar vara ett icke blås-tåligt träd...? Vad tror du Anders? Var kan man köpa detta fina träd i så fall? Och är det hutlöst dyrt?


Svårt att säga om det kan fungera. 'Forest Pansy' är ett ovanligt träd och jag tror att det finns ytterst lite erfarenhet av att odla det i vårt land, så det är ju lite av en chansning. Klimatet på Skånes åsar är lite sämre än i låglandet (kan nog stämma med zon 2 om det är högt beläget), men lokala förhållanden har minst lika stor betydelse. Skyddat läge och lätt jord förbättrar förhållandena avsevärt. Trädet är visserligen inte överdrivet vindkänsligt, men blåsigt läge gör bland annat att det blir kallare och i det här fallet gäller det antagligen att ordna så varmt läge som möjligt, inte minst under sommaren. Blåst är med andra ord inte bra. Skydd mot den dominerande vindriktningen (sydväst till väst) under sommarsäsongen är viktigt för att få upp temperaturen. Under vintern är skydd mot de kallaste vindarna också viktigt, vilket i Skåne brukar innebära skydd mot vindar från nord till nordost. Har du lätt jord, gärna sandblandad, skydd mot nämnda vindar och dessutom ett riktigt soligt söderläge kan det kanske fungera. Om inte tror jag att det är mindre chans. Fast helt säker kan du inte vara utan att testa, vilket dock kan komma att kännas i plånboken eftersom det inte är ett billigt träd. Minst 400-500 kr får du nog räkna med att få betala för ett exemplar på dryga metern. Tidigare i år har Åkarps Allväxtcenter längs gamla vägen mellan Malmö och Lund haft detta träd till försäljning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon