Full version: frostvarning
Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan

frostvarning igen , läste nyss på ett annat forum . från smhi

''Kyliga nordvästliga vindar har dragit ner över Skandinavien med klart väder på många håll och i natt är det risk för frost i större delen av landet.''

har själv lagt över alla krukväxter och alla sommarblommor plus dahlior och kannor .änglatrumpeterna och pelargoner får kämpa utan skydd . ska även sätta ut lite grav och värmeljus runt om några växter .

hoppas ni har hunnit ta in allt eller lagt över . synd om det blir milt igen dahlior och kannor och pelargoner kan ju blomma länge till i södra sverige
Bassam
Hej
Jag tycker att du är mycket snäll för att varna dina kompisar tack så mycket till all människor som tycker att jobba med varandra och hälpar varandra om alla tänker så många problem ska lösas.
Lycka till
freddie
Tack för varningen, flaxss! Då jag bor precis vid kusten hoppas jag på frostfritt ett tag till så mina citrusar står fortfarande ute. Har dock frostvakt som larmar om det går under +3. Då får jag upp och hoppa mitt i natten och fladdra ut och in med krukor - hoppas ingen ser mig i så fall.....
Stenis
Freddie - det där ser jag framför mig naughty.gif - så fick jag göra för ett par veckor sen, med pannlampa !
renate
Hahaha det låter roligt att springer ute mitt i natten med pannlampa och släper krukor. Jag hörde i morse att det kan blir frost i inlandet,det är bara 2,9° här nu efter en strålande fin dag.Jag har plockat in alla pelargoner från uterummet i dag.De får blommar vidare på fönsterbrädan inne.Krukorna på framsidan täckte jag med fiberväv,även mina höstgetianor täckte jag.Gjorde höst i växthuset idag.Alla tomatplantor drog jag upp och grävde ner en del krukor med småplantor.Afrikas blå lilja ställde jag i uterummet,Gingkon får står där med.Citrusträdet tog jag in.Jag vill inte kånka in och ut med krukor,för jag ska reser bort på fredag och då ska allt in ändå.
freddie
CITAT (renate @ 08-10-2007, 21:05) *
Hahaha det låter roligt att springer ute mitt i natten med pannlampa och släper krukor. Jag hörde i morse att det kan blir frost i inlandet,det är bara 2,9° här nu efter en strålande fin dag.Jag har plockat in alla pelargoner från uterummet i dag.De får blommar vidare på fönsterbrädan inne.Krukorna på framsidan täckte jag med fiberväv,även mina höstgetianor täckte jag.Gjorde höst i växthuset idag.Alla tomatplantor drog jag upp och grävde ner en del krukor med småplantor.Afrikas blå lilja ställde jag i uterummet,Gingkon får står där med.Citrusträdet tog jag in.Jag vill inte kånka in och ut med krukor,för jag ska reser bort på fredag och då ska allt in ändå.

Bra jobbat renate! Jag du kan tänka dig hur det ser ut när jag springer ut och in i bara mässingen. brrrr. Men det är ju inte mer än att jag själv får lida lite med mina citrusar! smile.gif
Anders Roslagen
Ja, frost verkar vara nära på många håll i landet, främst allra längst i norr, i väster och på småländska höglandet.

Jag tycker att Vägverkets sida är bra för att kolla läget lite omkring. Man väljer temp och zoomar.


Vägverkets löpande observationer
Alexander-VG-zon3
otur otur -2,5c i natt nu -2,2c . ska inte bli kul att se hur växterna mår nä jag kommer hem . kollade en snabb titt och en del växters blad va svarta .
Ewa L
Jag hade slarvat att kolla temperaturen för jag var inte hemma i går. När jag gick ut med Lucas imorse vid 05.10 fick jag en smärre chock när jag såg att det var frost på en massa bilar i mitt område.
Vågade nästan inte titta hur det såg ut på min tomt, men jag har haft "tur". Lokalt på min tomt stannade det vid +1,2°C i natt.
Åsa E
Här var det -2.8 grader när jag gick upp i morse. Men amaryllisarna står under ett tak så de har klarat sig! biggrin.gif Nu ska de få komma in och gå i vila. Tomaterna är det nog sämre med, antar jag. Jag plockade in alla som hade börjat rodna i går kväll, men det finns fortfarande många gröna kvar på plantorna. Får se i eftermiddag om något går att rädda. Fy för nattfrost, varför ska man ha det när det fortfarande är varmt på dagarna?
Lena i Torslanda
Brrrrr - en riktigt otrevlig start på dagen. Strax över 0 grader och det har säkert varit några minus under natten. Det enda som står kvar ute är alla mina Fuchsior och de klarar sig bra med lite frost och Änglatrumpeten och den dör inte heller så fort. Resten lanndade i växthuset förra helgen med frostvakten på som tur är. Nu är det roliga slut för i år -cry-.gif
Anette på Boäng
Här var det också frost. Tog in alla pumpor och annat ömtåligt igår. http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=11377 Dahliorna som står lite skyddat vid växthuset ser dock ut att ha klarat sig. Trevligt att få njuta blomningen lite till.
Idag blir det nog potatisplockning när solen värmt upp köksträdgården lite.
Eva i Skåne
Vitt på gräsmattorna var det när jag körde till jobb vid halvsjutiden.

Jag undrar hur det ser ut i min stugan. Den ligger i en kallare zon än jag har här hemma.
Jag har några få pelargoner kvar ute på terassen, men de lade jag fiberduk över sist jag var där. Det är mest dahliorna jag tänker på nu. Det är så synd om blomningen tar slut bara för en frostknäpp. Hade jag varit där hade jag nog varit ute med fiberduk över dom också.
Svalu
Ja det bet till i gryningen här. -3 grader i Säve 07,00.
Verkar ju högtrycksbetonat några dar till, får nog släpa in änglatrumpeterna och cymbidium orkideerna.
/Svante i Säve
Inger R
Jag trodde att vi bodde i ett köldhål men tydligen är här ganska skyddat. Vi får konstigt nog lätt frost på framrutorna på bilarna men det märks inget på varken surfinor eller änlatrumpeten som står på framsidan. Temperaturen utanför väggen på baksidan visade +2. Dahliorna täckte jag med lite väv men det märks inte av ngn frost där väven inte täckte. Kanske inte så dumt läge på trädgården ändå :=).
Inger R
Österläge
Inatt var det som kallast 0.8 grader... Måste skörda det sista o så täcka över växter som ska stå ute idag! Nu är det 5 grader, stiger fort när solen lyser, för en timme sen var det bara 2 grader...
MariaS
Hade som kallast -2. Kom på att det nog är dags att skörda de sista morötterna nu och "stänga av" dammen.
titti49zon6
Jaha, idag får jag nog lov att ta in stora änglatrumpeten, kannor , hängpelargonior, fuchsior och rosor som fortfarande står ute
kan ju smälla till och bli kallt när som helst nu
Ingen nattfrost i natt här uppe i " kalla norrland" zon 6 tummenupp.gif
Jag tror att vädergudarna har navigerat fel rotfl.gif rotfl.gif devil.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (titti49zon6 @ 09-10-2007, 12:04) *
Jag tror att vädergudarna har navigerat fel rotfl.gif rotfl.gif devil.gif


tror jag med , total fel
Tosan
Ja, hela hösten verkar ju skåne ha haft kallare än vi... Märkligt...
Azola
thanks.gif Till denna tråd o Flaxss o aanderss som varnade för frostvarning i går kväll. Hade totalt missat vädret på nyheterna och fick rusa ut i 24 tiden och täcka mina storblommande blommlådor som fortfarande hänger ute. Hade så bråttom att jag inte hämtade lakan på övervåningen utan tog snabbt de största handdukarna i badrummet. Döm om sambons förvåning i morse då han på väg till bilen upptäckte div. badhandukar i rosa och gult giggle.gif som hängde under fönstren!! Ett gott skratt fick han i alla fall! rotfl.gif

Temperaturen hade med facit i handen varit som lägst +3 grader under natten, kallare i Skåne alltså...
Tosan
rotfl.gif Ja, du, det kan inte va lätt att leva ihop med oss odlaiter
renate
-4,3° här.Allt ömtåligt tog jag indet andra har frusit.Jag kånkar inte med stora krukor med sommarblommor.Nu är det höst här.
Men jag njuter av de fina soldagar vi har nu.
Alexander-VG-zon3
så här ser det ut hos mig

Kajsa
Alla krukor med fuchsior och pelargoner är inne. sista åkte in i dag. Tar ev. upp mina dahlior imorgon, snö, kallt på torsdag, oj nu går det undan. Tack och lov att allt är nere lökar och nya rosorna.

fina bilder flaxss, höstlikt även söder över
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa @ 09-10-2007, 18:34) *
Alla krukor med fuchsior och pelargoner är inne. sista åkte in i dag. Tar ev. upp mina dahlior imorgon, snö, kallt på torsdag, oj nu går det undan. Tack och lov att allt är nere lökar och nya rosorna.

fina bilder flaxss, höstlikt även söder över


tack

jodå höst känns det som ,, men än är där lite saker i trädgården som piggar upp . som rosorna,blommande pelargoner och araliorna och alla krukväxter och den blommande frilands cyklamen och annat .

Kajsa
Vad trevligt att man kan lägga in bilder i bredd så där flaxss i nya albumet, jag jobbar för högtryck med alla bilder så jag får över dom snart, det blir en massa nytt.
skogstroll
här (i Tyresö vid kusten) var det 4 grader i natt om man ska tro termometern. Hoppas det inte blir minus i natt sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon