Full version: Häck under lind
Petter, Uppsala
Är det någon som har erfarenhet av plantering under lindar? jag skulle vilja ha en häck som passerar precis innanför kronans ytterkant på en rätt stor lind (zon 3). trädet är 30-40 år gammalt och inte riktigt fullvuxet än. häcken ska vara på solsidan av trädet, så det är bara rotkonkurrensen och regnskuggan jag är orolig för.
jorden är medelfuktig-torr, styv lera.
finns det hopp, eller måste det bli ett staket istället?

petter
Cilla
Helt perfekt är det inte förstås, precis som du befarar. Att gräva för häck innebär ju att man skär av en del av trädets rötter, men i kronans ytterkant borde det inte röra sig om så grova rötter att det inte kan repareras. Fast det beror på hur man gräver också förstås, och med vad. Sedan blir det häckplantorna som antagligen får brottas lite, särskilt om linden också skuggar - men hur häckplantorna klarar det beror på vilken art det är och hur mycket stödvatten du kan ge.

Att sätta häck - roligt plank - häck är ju inte den mest traditionella varianten, men jag har sett det bli bra på flera ställen. Där har man gjort planket själva och på ett ställe med inbyggda fönstergluggar utan glas, lite oregelbundet plank med en och annan hörnvinkel mitt på, och på ett annat ställe har man målat trädets skugga på insidan och använt plankor som har olika höjd + 2 åror i ytterkant.

Men som sagt, omöjligt att samplantera är det inte.


Petter, Uppsala
Ja, man kan uppenbarligen göra plank fantasifulla :-) men det passar inte riktigt. Jag försöker nog med en häck i alla fall, ev. med nedgrävd droppslang. I morse var jag ut och tittade på olika häckar under lindar, och såg i alla fall en ligusterhäck som såg helt ok ut. Tack för hjälpen!
Petter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon