Magdis
Jag lyckades ju driva upp tre små klena Blå Bergvallmo i år och nu vill jag verkligen göra allt för att de ska klara vintern också. Är det lämpligt att täcka dem mot fukt med t.ex plastlådor? Hur gör man i så fall, klipper man hål på sidorna av lådorna?
Tosan
Men du magdis, det brukar väl va riktig vinter i Piteå? Tror inte du behöver va övernitisk för att täcka mot fukt, men om du vill kan du ju göra små "partytält" av tex en godislåda. Men jag tror faktiskt att det problemet är bra mycket större neröver landet.

Förresten ska ví till piteå om 2 veckor biggrin.gif
pusillus
Men mina små blå då?
Jag bor i småland z3 och här är det regniga blöta vintrar. Täcka eller inte, det är frågan g.gif
Tosan
Ja, jag tror du får täcka iaf.
Men ta nu inte mina ord allt för hårt, för jag är verkligen ingen expert på området. Så jag hoppas verkligen nån rättar mig om jag har fel.
Men det jag har förstått om blå bergvallmo så klarar den sig bra här uppe där vi har riktig vinter, och behöver massa extra skydd i slaskregionerna.
renate
Jag bor i zon 4 och täckte blå bergvallmo första vintern med löv,den kommer tillbaker varje vår och blommar överdådigt.Har tagit några små rotskott i år,de ska jag täcker med torra ormbunksblad ochh löv. Viktigt är att den växer i lucker jord.Täcker med löv är mitt förslag,inga lådor eller dyl,då kan de ruttnar.
Magdis
Man får väl se om det blir nån riktig vinter...snö brukar det ju va men på vårkanten blir det väldigt slaskigt. Nu står de iofs inte på ett ställe där vatten brukar ansamlas.
Jasså Tosan, du ska till Piteå? Vad ska du göra här? smile.gif om man får va nyfiken?...rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon