Eva i Skåne
Idag har jag bl a grävt upp mina himmelblommor och blåsalvior. Båda sorterna har jag övervintrat rötterna från ett år tidigare.
Blåsalvian vet jag att jag hade i kruka med jord och himmelsblommorna tror jag rhizomerna låg torrt i en kruka.
Hur gör ni? Är det ena sättet bättre än det andra?
pusillus
Jag köpte min första himmelsblomma för några veckor sedan, så jag har inte sett den blomma ännu.
Han som sålde plantan påstod att han hade dem ute på friland på vintern Z 3. UTAN täcke. Han sa också att de fröade ganska flitigt, så det kom småplantor lite här o där.
Jag har dock fegat ock tagit in min lilla planta,den står ännu i krukan.
Ingen aning om det är rätt eller fel.

Det satt en torr fröställning på min planta och den har jag givetvis också sparat till i vårens sådder.

Vore kul att höra om någon annan provat ha den ute.
igl
himmelsblomma, commelina, har jag haft i många år. tog in den häromdagen då det mesta ovan jord vissnat ned. jag sätter ner den i källaren, ljust och ganska svalt. någon gång under vintern kan jag vattna väldigt försiktigt så det inte torkar ut fullständigt. i mars brukar den själv börja titta upp och då planterar jag om den och driver den vidare. den verkar inte så kingig av sig.
mvh
inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon