Full version: Blodsdroppe
seperssonh
Kan någon berätta för mig hur jag övervintrar min fina blodsdroppe.
Tackar på förhand gör Håkan
Alexander-VG-zon3
ha den ute tills det blir nån lätt frost natt och sen ta in den mörkt och torrt i en temp på +5c +10c . i feb börjar du vattna väldigt försiktigt då den ska återbilda rötter ev sätt den lite varmare . sen när det blir +10c på norr tar du ut den i solen (skugga rötterna) och ta in den om det blir frost detso mer den växer mer vatten behövs . när den växer på bra planterar du om den i ny jord och större kruka . så gör jag med mina och dte funkar .
Fenja
Eller som jag, i fönstret för att jag inte har några andra förvaringsmöjligheter!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Ska man ha fuchsian mörkt bör inte temperaturen gå över +5, bli det varmare är de inte helt i vila. Det går bra om det är strax ovan noll ifall man ska ha dem mörkt.

Ju kallare man har dem desto mindre ska man vattna, är de i vila dricker de mycket lite och ska hållas åt det torrare hållet.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-10-2007, 20:51) *
Ska man ha fuchsian mörkt bör inte temperaturen gå över +5, bli det varmare är de inte helt i vila. Det går bra om det är strax ovan noll ifall man ska ha dem mörkt.

Ju kallare man har dem desto mindre ska man vattna, är de i vila dricker de mycket lite och ska hållas åt det torrare hållet.



mina har jag i en källare som håller +10c och mörkt , det funkar fast å andra sidan har jag dom ute tills det blir frost och då så kanske dom somnar in dom tappar ju bladen ? vem vet och då klarar av en mörkare placering även i +10c , kanske ? .
Åsa, mälardalen zon 2
De kan klara sig i +10 men alla sorter håller sig inte i dvala i denna temp utan kan börja växa (även om man låtit dem stå ute så länge så de tappat bladen) och skulle då behöva ljus + vissa sorter kan bli mer känsliga för uttorkning vid högre temperaturer det är mycket olika mellan olika sorter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-10-2007, 21:02) *
De kan klara sig i +10 men alla sorter håller sig inte i dvala i denna temp utan kan börja växa (även om man låtit dem stå ute så länge så de tappat bladen) och skulle då behöva ljus + vissa sorter kan bli mer känsliga för uttorkning vid högre temperaturer det är mycket olika mellan olika sorter.


jo det är klart , vet inte vilka sorter jag har . har 4 och en dog i vintras . kanske det är en sån
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon