vilsen, zon V
Hej hej!

På vår tomt står sedan tidigare tre fullvuxna björkar och några skrangliga tallar (3 st tätt ihop) i, mer eller mindre, en halvcirkel rätt nära tomtgränsen. Bakom träden vill vi ha någon form av buskage som går ihop med träden. Helst skulle vi nog vilja ha en blandning av olika buskar. Träden står på sydsidan av vårt hus och innanför, mot husgaveln har vi tänkt oss en uteplats. Grannens car-port-vägg står 2 m från tomtgränsen så det vore fördelaktigt om vi hade buskar på ca 3m för just den för att sedan dra ner höjden där det är fritt fram för solen (Tänkte oss 1,5-2 m sådär ...). Någon som kan föreställa sig vad vi vill åt och har några kluriga idéeer? Välkomna!
zaaritha
Häggmispel, rosenribs, try.........
Anna NV Uppsala
Några täta rejäla rosenbuskar är aldrig fel. Grupperna rugosa, gallica, alba till exempel.
zatoichi
kopparhäggmispel, gråpäron, tåliga rosenbuskar i salig blandning...kanske en oerhört vacker sak...rönnsumak, olika varianter finnes, bl a på zetas.

kom ihåg folk, det är jättebra tid att plantera träd och buskar nu i den sena hösten. och när man nu gjort det, passa på att stoppa ner ett gäng lökar också. botaniska tulpaner, vita pärlhyacinter mm. vågar pröva gör man också när nu ändock höstrean gör allt så aptitligt...
Krolliljan
När vi snabbt skulle sätta buskar som insynsskydd satte vi en häck och på ett ställe blandade buskar och nu efter tycker jag att just blandade buskar blev mer levande. yes.gif
På 1,5 m tycker jag att smultronschersminen är en bra buske, doftar underbart och växer till sig rätt snabbt.. Rödbladig smällspirea står snyggt till det. Syrener kan man ju hålla på 3 m. smile.gif
vilsen, zon V
Hmmm .... Rosenbuskar .... Kan inte de vara lite kinkiga? Eller är det väldigt olika. Och funkar kopparhäggmispel i zon 5? Glömde säga att vi är riktigt dåligt pålästa när det gäller trädgård. Flyttade från lägenhet med blomlåda till nybyggt med drygt 1000 kvm tomt förra hösten. Hela sommaren har gått åt till att försöka få till gräsmatta ..... Än är den inte sådd, men jorden ligger på plats i alla fall!
vilsen, zon V
Rönnsumaken skulle jag nog vilja ha .... fast på ett annat ställe. Det blir nog lite för trångt bakom björkarna. Tål den att stå lite blött?
Eva 33c
Med risk för att uppfattas som glädjedödare måste jag säga att mina erfarenheter av samplantering med björkar är rätt dåliga. Speciellt om björkarna redan är stora och etablerade. De har ett ganska ytligt rotsystem och suger allt vatten i en stor radie runt omkring sig. Jag vet inte riktigt hur nära du hade tänkt plantera dina buskar. Men helst ska det vara utanför grenverket sas. Jag har en stor björk strax utanför min tomt där jag provat allt möjligt. Men det är bara taklökarna och vårblommande växter ( innan björken grönskar finns lite livsrum) som överlevt någon längre tid där. Förra året satte jag en humleplanta sfter tips från någon här på forumet. Och den har i allafall inte dött än...
Nu kan du ha bättre tur, kanske bättre jord och läge än jag har. Men mitt råd är nog att satsa på något robust och tåligt. Se dig om i grannskapet hur det ser ut under andras björkar så kan du få lite tips på vad som kan fungera.
tummenupp.gif
Ewa L
Håller med min namne! Björkar är törstiga.

Annars skulle jag helt söka på: härdighet, höjd, blomningstid etc.

Gjorde själv ett härligt blandat buskage med: Häggmispel, Forsythia, Schersmin, Paradisbuske, Trädgårdsprakttry, Vidjehortensia, Syrenhortensia och Buddleja. Namngivna i den ordning de blommar = blomning från tidig vår till frost.
En del endast 1 st, några 2 st och några 3 st. Beroende på storlek. Generöst med marktäckande växter och lökar.
vilsen, zon V
Vi är mycket glada att björkar är törstiga för vi bor på en gammal myr och grundvattnet ligger rätt ytligt, därav min fråga om Rönnsumaken kan stå lite blött .... Alltså vill jag nog ha förslag på växter som inte bara passar ihop med björk utan även tål att bli lite "blöta om fötterna". Fortfarande så tror jag att det skulle vara fint med blandade buskar....
Cilla
Så detta är zon 5, lite sank mark just där buskarna ska stå, skuggigt eller soligt? Är det naturmark eller anlagd mark med gräsmatta? Viner vinden igenom området eller är det vindstilla?

Om det går att skapa djup jord och det är halvskugga och vinden inte pinar så kanske de härdigaste rhododendron kan passa. Är det grundare mark och lite mer sol är det kanske bättre att satsa på härdigare buskar som t ex prydnadsapelbuskar, surkörsbär, forsythia, en fläder, en av benvedarna och en pimpinellros (zon 8). Om man sätter dessa på kulle, det är lite soligt så kan de trivas om det inte är alltför sankt. Är det helskugga måste man tänka om.

Det är svårt att föreslå buskage innan man vet hur förhållandena är.
CGB
Här tycks de olika rotsystemen samsas. Björken är kanske 20 m hög och klätterhortensian knappt 10 år gammal.

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=13985
Eva 33c
CITAT (CGB @ 27-10-2007, 16:00) *
Här tycks de olika rotsystemen samsas. Björken är kanske 20 m hög och klätterhortensian knappt 10 år gammal.

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=13985

Jag blir så avundsjuk när jag ser såna bilder! "Min" björk är ett riktigt problembarn för mig. Men förmodligen står den ganska torrt till och har en bilväg på ena sidan om sig så jag tror den skickar alla rötter den har in på min tomt... Dessutom är den ful, någon har klippt den när den var ung så den har fyra toppar på en krokig stam. Det gör den dessutom ganska vid så alla växter i närheten hamnar i "regnskugga". Om den stod på min tomt skulle jag ta ner den men nu får jag "gilla läget" smile.gif
vilsen, zon V
Nu Cilla och alla andra ska jag berätta allt jag vet om vår mark. :-) Ok, först var det myr och där träden står (och bakom) har vi, av förklarliga skäl inte grävt ur. På myren fyllde vi med fyllnadsjord (Blev nog rätt kompakt, men å andra sidan inte så djupt just vid träden.) och så har vi matjord på det (Leråker uppblandad med sand.) Just där björkarna står är det inte som blötast, men nog rätt blött ändå. Skulle gissa att detta är den mest skyddade platsen på hela tomten. Väderstrecket är syd-sydväst och det är ca 12 m mellan vårt hus och grannens car-port. Är det något av det du föreslagit som faller bort nu? Annars lät i alla fall det jag kände igen väldigt bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon