catlady
Första hösten med dahlior och när jag gräver upp dem använder jag naturligtvis stora spaden... Den gick rakt igenom flera av knölarna och nu sitter jag här med ett par halvor och ett par där toppen skurits av! slap.gif angry.gif Kan jag rädda dem eller är det bara att slänga?
Kajsa
Släng dom inte, det kan gå bra, lägg knölarna i mycket torvmull, sidorna torkar in, bara det är lite blast kvar, Har råkat gräva sönder knölar ibland, dom har klarat sig bra ändå, varken fått det ena eller det andra.
Tosan
Man kan ju föröka dahlia genom delning. Det ska visst va minst ett öga på varje del (vet inte hur det ser ut riktigt, men det vet säkert nån annan). Så jag tror du kan va lugn, förvara dem som du brukar.
catlady
Blast är det inte kvar på några av dem... Det trodde jag att man skulle skära av?
Maggan H
Absolut ingen fara, du kan nästa år lägga alla knölarna på samma ställe om du vill ha en stor planta, eller lägg dem på flera olika, de kommer igen! Jag har haft blommande plantor i rabatten i år av bitar som ramlade av efter förra höstens uppgrävning, de övervintrade efter vår milda vinter i Skåne.
catlady
Vad skönt att höra! Då sparar jag alla delar. Tack för alla svar! Nu har jag lagt knölarna att torka i det mörka och kalla uthuset. Jag hoppas det går bra.
Gudrun i Göteborg
Det kommer att gå bra med dahliorna, det är jag säker på. Men "Nu har jag lagt knölarna att torka i det mörka och kalla uthuset" får mig att skriva en varning: Se till att det inte blir minusgrader i uthuset.
catlady
Japp, det ska jag göra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon