diamant
Hej alla kunniga trädgårdsmänniskor!
Jag är en gymnasietjej som ska göra ett projektarbete om urinseparering. Jag hade tänkt att jämföra gödseleffekten mellan gödseljord, växtnäring, urin och vanligt vatten. En forskare tipsade mig om att odla mangold, då det främst är kväve- och fosforeffekten jag ska undersöka. Alltså hade jag tänkt att ha en kruka (eller vad man nu bör odla i) med färdiggödslad såjord som jag vattnar med vatten, och tre med näringsfattig jord (kan jag ta från trädgården?) som jag vattnar med växtnäring, urin resp. vatten (vatten-krukan är en kontroll-kruka). Varkar detta vettigt? Förhoppningsvis ser jag sedan när mangolden har kommit upp, vilket som ger bäst resultat.

Jag har beställt mangoldfröer som jag hade tänkt att odla i min fönsterkarm. Planteringsavståndet ska vara 25 cm, men eftersom att jag ska odla inomhus, är det då okej att så ett frö i varje kruka (totalt 4 krukor)? Eller ska såkärlet vara lägre, jag läste att man alltid ska tillföra vatten underifrån? Det står på förpackningen att grobarheten är 75 %, ska jag då lägga flera fröer i krukan för att vara på den säkra sidan? Jag har även ett lysrör, eftersom att jag måste odla nu under vintern. Men ska lampan vara tänd även innan grodden har kommit upp?

Jag har i princip ingen aning om hur jag ska göra så jag skulle vara tacksam om någon kunde ge mig någon hänvisning och lite tips!
kerstin z5-6
Jag vet inte mycket om just Magold , men väl växtodling under konstljus
Förstår att du måste testa detta nu -eftersom et är ett skoljobb
Några tips kan du få

Du sår ett par frö i var kruka o klipper bort de oönskade med sax -det är lättare än att så bara ett frö -du kan även gallra -men det sliter o drar i de som ska vara kvar

Om mangold är ljusgroende vet jag inte heller -men dagsljus lär räcka till de kommit upp
Sedan ska du ha rören på 14-16 tim / dygn -10 cm över plantorna
Lycka till och meddela gärna svaret på testet" här smile.gif
KURT
Jorden du har i trädgården är nog inte näringsfattig. Risken är ju att det växer utmärkt i den "näringsfattiga" trädgårdsjorden, medan det blir alltför mycket näring om du sedan ger extra. Vill man ha näringsafattig jord så borde det gå att odla dem i sand,


http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml
kerstin z5-6
med färdiggödslad såjord ? menar du såjord eller blomjord eller vad ?Såjord är näringsfattig o luftig -det viktigaste för experimentet är nog att du har samma jord till alla förstås -men jag skulle välja , jord på påse hur som helst -för att undvika ogräsfrö
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold lär inte vara ljusgroende men de behöver nog en hel del ljus när de grott.

Angående urinen glöm inte att späda ut innan du vattnar, ren eller för lite utspädd urin brukar bränna sönder de flesta växter. ca 1/10 brukar vara lagom koncentration.

Och jag håller med Kerstin är det ett växtnäringsexperiment bör du ha samma förutsättningar till alla plantorna = samma köpta jord, samma mängd ljus etc. + köpt jord i påse är nog bäst.
anna_rispan
Låter som ett intressant test.

Men om en kruka skulle vara gödslad jord så måste väl den få från påse med "kogödsel"?
De andra ogödslad torv? Eller såjord kanske?

Eller??

Tillägg: Förresten ska du göra näringsmätning på jorden innan du börjar odla? För att kunna visa ursprungsläget?
diamant
Tack så mycket för era synpunkter! Jag planterade fröna idag, och jag tänker så här:

Jag lät alla "försök" få samma förutsättningar innan grodden har kommit upp, vilket innebär att de har samma jord (vanlig såjord i påse, som tydligen har lite näringsämnen i) och alla har vattnats med vanligt vatten. De står på fönsterbrädet i ett rum där det är ca 16-18 grader, utan lampa än så länge. Jag vattnar alla med vatten vid behov tills groddarna har visat sig.

Sedan, när groddarna har kommit upp, klipper jag bort de som är "överflödiga" så att jag får en växt i varje kruka och sätter lysröret över. Då gödslar jag en kruka med gödselmedel (typ sådant pappa har till gräsmattan, men det får nog lösas upp i lite vatten eftersom det är ganska starkt), en med urin (forskaren jag nämnde innan sa att ca 0,4 dl per kvadratdecimeter är lagom som gödsling, en gång varannan vecka), en med växtnäring (ni vet sådan man köper på flaska i affär, som ska spädas ut i vatten) och kontrollkrukan får bara vatten.

Sedan vattnar jag alla växter med vatten vid behov, förutom en gång varannan vecka då jag vattnar med urin i den ena krukan. Tanken är att jag ska använda växtnäringen och gödselmedlet som man brukar för vanliga växter. Men hur ofta gödslar man växter? Ska jag göra det varannan vecka också kanske? Växtnäringen kanske ska användas vid varje vattning, den är väl inte så stark.. Ska kanske kontrollera kväve- och fosforhalten i gödselmedlet också, så att det blir lagom..

Vad tror ni om det här än så länge?

Självklart ska jag meddela er hur det går med mina experiment! Jag kan kanske lägga in bilder och visa er vilken växt som växer bäst! Än så länge vill jag slå ett slag för urinseparering - miljövänligt och billigt 000.gif !

KURT: Tack för tipset med odling sand! Dock är jag orolig för att fröna inte ska få tillräcklig näring att gro. Därför skippar jag det med att ha en kruka med näringsfattig jord och börjar inte med "experimentet" förrän den stund då groddarna har kommit upp.

anna_rispan: Jag kanske borde ha en kruka med kogödsel istället för att använda pappas gödsel.. Bra idé! Får se hur det går först, jag kan ju alltid göra om experimentet om det inte funkar. Eftersom att jag köpte såjord i påse så står det där hur mycket näring det innehåller, då slipper jag göra någon näringsmätning.
kerstin z5-6
Tänk på att de två första bladen -hjärtbladen faller av sedan -normalt -det visste du säkert -och att det inte är bra att gödsla innan det kommit ett par riktiga blad smile.gif
Lycka till
K
Jan Lindgren
Hej!
Vill du veta mer om gödsling så kolla www.tradgardsamatorerna.nu/ta/register/Gödsling%201997.pdf
Själv skulle jag ha använt någon växt som klarat lägre ljusmängder än mangold. Tänk på att du måste ha flera krukor med samma försök för att få ett någorlunda säkert resultat. Det går också utmärkt att odla växter i täta burkar med grovt grus. När jag var liten ( ca 50 år sedan) brukade jag odla diverse krukväxter i glasburkar med akvariesand och näringslösning. Glasburkar var praktiskt för jag kunde se hur mycket näringslösning det var i burken. Jag använde halva den rekommenderade koncentrationen som stod på flaskan.
Lycka till!
Jan Lindgren
Sofiia
Alla krukor borde ha samma jord för att du ska få ett tillförlitligt. Krukan som bara får vatten är ingen kontrollkruka om den inte har samma jord som de andra. Lycka till med projektet! smile.gif

aa så måste ju antalet frön i varje kruka vara lika t.ex. 20. När vi har experimenterat med ljuset har vi dessutom haft 3 olika fröer (havre, basilika, raps, solrosfrö...). Men viktigt är ju att det finns lika många frön.
diamant
Wow, vilka bra tips jag får! Tack för filen, Jan! Den fick mig att reflektera lite över om olika växtnäringsmedel verkligen är rätt sammansatta i förhållande till Kväve, Fosfor och Kalium. Författarens försök visade att förhållandet bör vara N:100, P:65, K:13 och att man ska ha en ml växtnärng per liter varje gång man vattnar. Vad använder ni för växtnäring och hur mycket brukar ni ta? Märker ni någon skillnad på olika näringsmedel? Hade ni velat göra mig en tjänst i så fall och kolla upp vad era medel har för förhållande mellan dessa näringsämnen? Oftast står det väl hur många g/10 ml det innehåller...

Skulle vara superschysst att höra lite synpunkter om detta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon