Full version: Flytta magnolior
cato
Jag har två magnolior söm måste flyttas.
Skall jag göra det nu eller bör jag vänta tills våren.
Jag bor i zon 1.
kompostjord
Hur länge har dom vuxit på sin plats? Vad är det för sorter?
Jag skulle gräva de nya hålen nu och blanda in torv mm, sen till våren flyttar du dem.
MVH
MariaS
CITAT (kompostjord @ 30-10-2007, 22:30) *
Hur länge har dom vuxit på sin plats? Vad är det för sorter?
Jag skulle gräva de nya hålen nu och blanda in torv mm, sen till våren flyttar du dem.
MVH

...efter avslutad blomning
cato
Tack för svaren!
Det var i stort sett som jag trodde.

Det gäller en Galaxi och en stjärnmangolia.Det är tre år sedan vi köpte dem. Nu är det så att dessa båda skall byta plats, då Galaxin, som blir stor, står lite för nära en sydbok. Däremot skulle stjärnmagnolian stå bra där, då den blir betydligt mindre.
Lena i Torslanda
Magnolior är inte så roade av att flytta. deras rötter är helt annorlkunda än på andra buskar och träd. De 'r oerhört sköra och oavsett hur man försöker så kommer bara en bråkdel med. Rötterna lever i symbios med svamphyfer i jorden och de kan inte klara sig utan dessa
Enligt erfarna Magnoliaodlare ska man flytta dem när knopparna börjar svälla på våren och innan det kommit några blad. Då är rötterna som mest tåliga. Om bladen hunnit slå ut är risken för uttorkning stor.
Planteringsgropen görs i ordning på hösten och jorden ska vara lätt sur. Torv, barr, eklöv etc ger bra förustättningar
Lotta i Gbg
Är helt ense med Lena.
Jan af Lisö
Jag har för mig att Galaxy är en rätt så tålig magnolia (allt är ju relativt !!!).

Själv har jag 6 stycken magnolior som jag köpte med rotklump (dvs avklippta rötter):
- 2 av de känns som döeende (Obovata, Charles Coates)
- 3 står och tjurar (Sieboldii, Yellow bird, Waterlilly)
- 1 har tagit sig bra, det är Galaxy.

Jag tror att Galaxy är en stickling.

Men att flytta magnolia är alltid en risk, ju större jordkaka man får med sig, dessta större är chansen att lyckats.
En stor grävskopa hjälper alltid...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon