Full version: Nya dagliljor
Anette på Boäng
Ursäkta Brian skall det vara.
Jag hade lagt ut en tråd om dessa dagliljor på AOT, och Brian upptäckte att han hade trafik på sin hemsida från Sverige. Han blev jätteglad. Hans Vikingserie är framtagen just för att passa nordiskt klimat, och han är mycket intresserad av nordisk kultur mm. Så nu postar jag länken även här.
Titta på de nya kultivarerna - många är jättefina. http://www.brianmahieu.com/mb_07index.html
Här är hans Viking-serie med namn som Scandinavia, Svenska, Thorhalla, Rögnvaldur mm http://brianmahieu.com/viking.html
Sedan finns det en hel del tips om hybridisering på hans hemsida för den som är intresserad av sånt. http://www.brianmahieu.com/lilywood/index.shtml
Lotta i Gbg
Det är så kul att han har koll på att hans dagliljor diskuteras här i lilla dagliljesverige. Hans Viking Series är ju sååå fina. Jag kunde inte låta bli att maila honom och tala om hur fin den är nu när du gjort honom uppmärksam:-) Kul att du håller oss informerade Anette.
Rolf i Västmanland
Herrejisses, jag föll som en fura för Apophis!

Apophis

Men priset blev ju en kalldusch förstås, $250.-!!!
grynet
Oj,vad mycket fina Dagliljor..vill ha yahoo.gif Såg föresten att du ska åka till Orlando,Anette...jag åker till Florida,Miami i morgon bitti,och ska åka runt i nästan en månad..bla till Orlando...det ska bli så skönt coolgleam.gif
Anette på Boäng
Jo, priset är högt.
Det beror på att det finns en stor samlarmarknad på dagliljor i USA, samt på att många hybridiserar själva och vill därför få tag på bra nya sorter som de kan använda i sina egna program.
Sedan är alla dessa dagliljor förökade genom delning, dvs det finns inte så många ex av var sort de första åren. Helt andra priser kan man ju hålla om de microförökas. Vågar nog påstå att allt du köper i vanliga plantskolan är microförökat.
Grynet - hoppas du får kul i Florida. Vi hade en jätteskön vecka med besök i div parker och hos dagliljeodlare förstås smile.gif
Hade med mig ett femtontal plantor hem. Härligt.
Har du köpt mycket frö i år ännu? Jag har inte syndat så värst, ca 15 poster hittills.
Lotta - kul att du mailade Brian, är säker på att han uppskattar det.
grynet
Anette..
Ja,det ska bli härligt med lite värme o sol...skulle oxå vilja besöka lite olika Dagliljeodlare där,men vet inte riktigt vart dom håller till...annars får man väl fråga sig fram....
ja,jag har handlat väldigt mycket Dagliljefröer nu..det finns ju så mycket fina korsningar,så man blir galen...vill ha alla,men måste hejda mig lite...har ju köpt över 100 olika (fröer) Daglilje-korsningar nu...men är rädd för att det blir mycket mer,innan Våren är här....pust,hoppas jag får plats med dom oxå.. sweatingbullets.gif men det brukar ordna sig,på något vis...
Hur gjorde du,när du tog plantor med dig hem? något särskilt papper som du var tvungen att ha?
Jag tänkte att köpa Dagliljor,ev Irisar och ta med hem,men sambon är rädd att jag ska åka dit i tullen,om jag blir stoppad.
Anette på Boäng
Jag köpte med sundhetscertifikat, det får du ta kontakt med odlaren innan och ordna, för sent nu.
Jag skulle inte köpa några utan certifikat (phytosanitary certificat) för då riskerar du att ta med elände (sjukdomar och skadedjur) hem samt att tullen tar dem. Dessutom tror jag det är olagligt så du riskerar efterföljder.
100 korsningar, jisses, säljer du allt? Tala om för dina plantköpare att de skall ta kontakt med dig eller någon annan dagliljekunnig om de får något extravagant av dina fröplantor i så fall. Många utav korsningarna är ju av nya fina sorter.
Anette på Boäng
Vill ni "prata" med Brian så postar han just nu i den här tråden
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...set=0&view=

kerstin z5-6
Så kul med direktkontakt även om jag inte alls är inne på dagliljor
<men man har ju fastnat i saker förr ... crazy.gif
Anette på Boäng
Visst är det kul att han postar! Jag mailade för att beställa två av de nya, (huvva måste spara nu), och då berättade han att han sett att vi varit inne på hans sida från ett forum i Sverige smile.gif Så jag gav honom lite hjälp med inloggningen och översättningar.
Om du eller någon annan vill beställa något kan vi ju göra en sambeställning. Titta in på http://www.bluegrassgardens.net , det är de som säljer för Brian. Där finns inte hans nyaste med ännu, men en del av de äldre är ju fina också. De nya får ni titta på i länkarna jag postade först i tråden. De finns alltså också att beställa från Blugrass.
Beställer vi i vinter får vi dem till våren, i slutet av april tror jag.
stennie
Jag vill gärna vara med på en sambeställning, om det går bra...

Var inne på sidan och tittade....jösses!!!!
Anette på Boäng
Det går utmärkt. Titta igenom i lugn och ro.
Räkna med att priset blir högre än i katalogen, vi får betala frakt samt kan få betala moms om tullen tar det. Phyto måste jag ju betala själv ändå och det blir inte dyrare för fler plantor om jag minns rätt.
Juli S
CITAT (Anette på Boäng @ 11-11-2007, 21:52) *
Om du eller någon annan vill beställa något kan vi ju göra en sambeställning. Titta in på http://www.bluegrassgardens.net , det är de som säljer för Brian. Där finns inte hans nyaste med ännu, men en del av de äldre är ju fina också. De nya får ni titta på i länkarna jag postade först i tråden. De finns alltså också att beställa från Blugrass.
Beställer vi i vinter får vi dem till våren, i slutet av april tror jag.

Jag sitter och dreglar framför datan drygt en timme w00t.gif och sen läser jag den här:
Foreign Shipments: Domestic shipments only at this time. crying.gif
Anette på Boäng
Jag har redan pratat med dem.
Juli S
CITAT (Anette på Boäng @ 12-11-2007, 23:49) *

Du menar att dem ska skicka till Sverige w00t.gif !?
Gud, vad glad jag blir!!! Jag vill också vara med på sambeställningen wink.gif !!!

MVH, Julia.

CITAT (Anette på Boäng @ 12-11-2007, 23:49) *

P.S. Vad duktig du är, förresten! Du hann överallt!!!
Blomtokan
Hej !
Jag skulle oxå vilja vara med på sambeställningen. Hur ska jag göra ? vem ska jag skicka min beställningslista ?
Judith
Anette på Boäng
Skicka mig ett PM.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon