Hasse_h
Har ett gammalt gulplommonträd som har gjort sitt. Barken trillar av i stora sjok och en plommonen blir missbildade och förskrumpna. Trädet skjuter mängder av rotskott i alla riktningar. Så har det varit i flera år nu.

Därför ska trädet ner nu i höst. Är det något jag bör tänka på för att inte det ska bli en massa envisa rotskott som fortsätter att växa överallt? Hade tänkt att plantera någon större buske på ungefär samma plats efteråt.
Hannele
Ringbarka ett par år. Du kan såga ner de flesta av grenarna och plantera det nya trädet invid, så den hinner etablera sej under tiden. Gräv ett hål och fyll på med god jord för det nya. Jag gör ofta liknande saker - planterar nytt nära det gamla. Sen kanske nästa sommar rensar jag bort allt det gamla jag inte vill ha kvar. Och vips, har jag en helt ny etablerad rabatt eller plantering! Det ser ut som jag på en eftermiddag trollat fram en ny plantering

Du tar väl vara på en av rotskottsplantorna, om det är en god söt sort?
De gamla goda sorterna saluförs inte.
Hasse_h
Ok. Låter som en fungerande metod. Bekymret är att trädet är delvis murket nertill och kan ramla omkull i nästa storm om det vill sig illa. Och ramlar det fel så kan det förstöra andra nyplanteringar och ett staket. Går det inte kapa trädet och sedan spika i en ecoplugg för att ta kraften ur rötterna?

Har faktiskt sparat ett rotskott just med tanke på att eventuellt plantera det någon annanstans senare. Det är nu ca 1.5 meter högt och rakt o fint. De fåtal plommon som det blivit något av på moderträdet har varit söta o goda, så det kan nog vara idé att spara denna ungplanta.
crille
hägg brukar ju ge mycket rotskott men vi och grannen sågade ner deras hägg och den gav ju rot skott och lite sådant men så fort der visade sig så tog ivbor dom och den stubbe ne död nu
och man kan ju sätta urnor med blommor på dom
de e ganska schysst
eller gröp ur den
Hannele
Ja, stubbar har sitt eget värde! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon