mamamaggan
Nu börjar det ju bli tid att så igen. Har funderat på att köpa pluggbox. Men så såg jag rootrainer och nu undrar jag alltså vilka erfarenheter ni har. Vilken är bäst?
MariaS
Jag gilla det där lilla pillet som blir när man sår i brätt. Det känns så skönt när man har skolat om alla småplantor. Jag har provat olika pluggbrätt och det är väl egentligen bara de största fröna, som ricin, som jag tycker är OK i plugg. Det är ett värre pill att få ner fröna ett och ett i pluggarna annars...
mamamaggan
Inga fler som provat de olika alternativen?

Vill gärna hitta det smidigaste sättet eftersom jag inte kan plantera om själv , det gör min man . Samtidigt också sättet med minst risk att skada plantor och rötter.

Vill gärna höra av fler med erfarenheter.
Alba
Jag bottnar i krukorna med 3/4 planteringsjord utblandad med grus.
Uppe på detta ett litet lager med såjord. På så sätt klarar jag mig från omplantering ...förutom de växter som växer ur krukan snabbt.....men det är inte många.
Jag har har gjort så här i flera år och det fungerar bra.
mamamaggan
Tack Alba för det rådet. Alla sätt som underlättar mottages tacksamt.
Monica i Nässjö
[attachment=11258:pluggbox.JPG]Jag kommer aldrig mer att så i pluggbox. Första året fick jag efter mycket besvär isär delarna. Andra året fick jag slita, klippa och dra isär eländet. Efteråt hörde jag att det tydligen var ganska vanligt att delarna fastnade i varandra. Nä, det blir vanliga krukor hos mig. Och precis som Alba så bottnar jag med planterings- eller krukväxtjord.
mamamaggan
HAr också hört en del negativt om pluggboxarna , men hur är det med rootrainer? Där ska man ju kunna öppna boxen och ta ut planta för planta.
ingrid fuxwall
CITAT (mamamaggan @ 05-01-2008, 19:32) *
HAr också hört en del negativt om pluggboxarna , men hur är det med rootrainer? Där ska man ju kunna öppna boxen och ta ut planta för planta.

Min dumma fråga - vad är rootrainer?
Vet att man kan söka och få veta men är ju lat och Ni så duktiga smiley_small_hug.gif
*Humlan*
Jag har använt pluggbox en hel del när jag dragit upp massor av samma sorts sommarblomma, typ tagetes till mina föräldrar. Jag har aldrig haft något av de problemen som ni beskriver. Jag har fått fina plantor som har varit lätta att få ur och skola om. Men det krävs lite större frö för att jag ska känna att det är lätthanterligt. För små frö är för pilligt, jag hade aldrig sått penseér i den tex. Tagetes frö är en bra storlek.

Roottrainer är lite av samma princip som pluggboxen men i större celler som man kan öppna sektionsvis, tre åt gången tror jag det är. Man öppnar den liksom i sidan av krukan, svårt att förklara, Buxus har den, kika där. Ska tydligen vara bra att så luktärter i, jag har ingen egen erfarenhet av den dock.
Eva 33c
Här är en lite bild från impectas sida på en öppnad Roottrainer:


Jag har använt dem många år men enbart till att förkultivera majs, som inte gillar omplantering. Det fungerar i allafall jättebra. Plantorna för en fin långsmal samlad rotklump som håller ihop när man lyfter ur den.
mamamaggan
Det blir nog så att vi provar både rootrainer och krukor med ett bottenlager av planteringsjord. Tack så mycket för era råd och dåd.
malin72
CITAT (Eva 33c @ 05-01-2008, 20:54) *
Här är en lite bild från impectas sida på en öppnad Roottrainer:


Jag har använt dem många år men enbart till att förkultivera majs, som inte gillar omplantering. Det fungerar i allafall jättebra. Plantorna för en fin långsmal samlad rotklump som håller ihop när man lyfter ur den.


sitter och undrar lite...det finns ju en del som inte tycker om att bli störda om rötterna mer än andra, den ena är väl tex luktärter g.gif vika är det mera som är extra känsliga. Tänker nog kanske prova en sån till dom(undrar om tex månvindan är en sån) för dom sår jag lättare direkt ute och jag har fått för mig att det är pga att dom inte vill bli "störda" unsure.gif
Eva 33c
När jag köpte mina Roottrainers en gång i tiden, från en fröfirma som inte finns längre, Williams Choice, så rekomenderades de särskilt just för luktärter. Den firman hade ett stort urval av just luktärter vill jag minnas.
smile.gif
malin72
CITAT (Eva 33c @ 06-01-2008, 16:30) *
När jag köpte mina Roottrainers en gång i tiden, från en fröfirma som inte finns längre, Williams Choice, så rekomenderades de särskilt just för luktärter. Den firman hade ett stort urval av just luktärter vill jag minnas.
smile.gif


tummenupp.gif tack det var det jag tänkte...kanske ska testa då
flera tips på såna som passar för just dom????
yes.gif
Jan Lindgren
Hej!
Pluggplantor är bra för de som är ordentliga. För oss som slarvar med vattningen så är stora sålådor bäst.
MVH
Jan Lindgren
Pata
Jag använder pluggboxen till att så mina chilifröer och tomatfröer. Till detta har den varit suverän. Sen att den tar så liten plats är ett stort plus. Har inte varit med om att den fastnat. Eftersom den har en vattenreserv under så slipper man vattna ofta-vilket också är ett plus.

/Patrik
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör tänka på att både pluggbox och roottrainer funkar bäst ifall man sår samma växt i hela, alt. växter som har ungefär samma utvecklingstid.

Tror jag har någon rottrainer på vinden någonstans som jag använt någon gång själv tycker jag gamla creme fraicheburkar och dylikt funkar bättre för mina behov jag sår ofta inte så mycket av varje sort och växterna gror lika bra i en gammal burk med dräneringshål som de göra i dyra odlingsbehållare från affären.
rosita
Förra året sådde jag purjolök i en pluggbox och det tyckte jag var bra, även om det var lite pilligt att få ut purjon ur pluggboxen. Den var lite väl övervattnad på slutet! Jag har tänkt att så i roottrainer också i år, jag tycker det verkar så jättebra att man lätt får ut plantan utan att störa rötterna. I dem tänkte jag så gurka, melon, kålrabbi och lite annat.
Mattsson
Jag sår i en pluggbox av frigolit, som står på en matta vilken hänger ner i en låda undertill där den suger upp vatten och på så sätt håller jorden fuktig. Mycket bra! Det enda jag behöver göra är att fylla på vatten i lådan under så att duken hålls fuktig, annars sköter det sig själv och man kan lämna sådden utan tillsyn ifall man vill åka bort en vecka. Det är inte heller några problem med omskolning, man petar ur plantorna underifrån, en i taget. Kommer inte ihåg var jag köpt mina lådor tyvärr.... unsure.gif
ingmet
För sådd av växter som har känsliga rötter, t.ex luktärt och majs, använder jag toarullar. När det är dags för utplantering planterar jag hela toarullen direkt. Toarullen förmultnar så småningom, rötterna växer nedåt under tiden. Miljösmart och väldigt billigt.. Använder inte bara till luktärtor etc utan till de flesta sådder. Men det gäller ju att börja samla rullarna i tid.. wink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Mattsson @ 13-01-2008, 18:22) *
Jag sår i en pluggbox av frigolit, som står på en matta vilken hänger ner i en låda undertill där den suger upp vatten och på så sätt håller jorden fuktig. Mycket bra! Det enda jag behöver göra är att fylla på vatten i lådan under så att duken hålls fuktig, annars sköter det sig själv och man kan lämna sådden utan tillsyn ifall man vill åka bort en vecka. Det är inte heller några problem med omskolning, man petar ur plantorna underifrån, en i taget. Kommer inte ihåg var jag köpt mina lådor tyvärr.... unsure.gif


Är det en sån här?
i så fall finns de lite varstans.....bl.a på Willabtradgard
Selma
Har prövat båda och tycker roottrainern är överlägsen! Sådde petunior och tobaksplantor i våras med gott resultat. Bäst av allt: De behöver inte omplanteras!
Anki i Dalsland
CITAT (mamamaggan @ 05-01-2008, 16:02) *
Inga fler som provat de olika alternativen?

Vill gärna hitta det smidigaste sättet eftersom jag inte kan plantera om själv , det gör min man . Samtidigt också sättet med minst risk att skada plantor och rötter.

Vill gärna höra av fler med erfarenheter.


Inte för att verka nyfiken,men varför inte plantera om själv?
Vi kan kanske utbyta lite tips.
Är själv reumatiker + lite annt de hade på "reaavdelningen" den dagen.
Mvh
Anki
Anki i Dalsland
CITAT (Lady Hamilton @ 13-01-2008, 21:47) *
Är det en sån här?
i så fall finns de lite varstans.....bl.a på Willabtradgard

Hej!
När jag sår anv. jag pluggboxar. Har ca. 4-6 på höjden i ett fönster. Lätt att vattna från alla 4 hållen. Byter plats med lådorna så att den längst ner får stå tex. överst.
Med locken reglerar jag fuktigheten mm.
Tycker att frigolitgrejen tar för stor plats och för lite plantor.
Går att ansa rötterna och skotten så att det är bara att plantera ut dem direkt.
Sen går det ju att köra plugboxen i diskmaskinen vips ren o fräsch. Svårate med frigoliten.
Staplar pluggbox på höjd mindre plats när de inte används också.
Mvh
Anki
Christina i Småland
I en annan tråd skrev jag detta

CITAT
Så här skrev Monica i Nässjö 2008-01-05. Hon hade med en bild på den demolerade pluggboxen. Jag lyckades inte få med den.

CITAT
Jag kommer aldrig mer att så i pluggbox. Första året fick jag efter mycket besvär isär delarna. Andra året fick jag slita, klippa och dra isär eländet. Efteråt hörde jag att det tydligen var ganska vanligt att delarna fastnade i varandra. Nä, det blir vanliga krukor hos mig. Och precis som Alba så bottnar jag med planterings- eller krukväxtjord.


Jag har också haft problem med att få isär min box men lyckats med milt våld till slut.

Tycker att pluggarna är väl små. Har också Rootrainers, en större modell. Den är utmärkt till luktärter t ex.




Bolltistel
CITAT
För sådd av växter som har känsliga rötter, t.ex luktärt och majs, använder jag toarullar.


Bra idé! Skall provas i vår.
Lady Hamilton
CITAT (Bolltistel @ 14-11-2010, 20:46) *
Bra idé! Skall provas i vår.


Nackdelen är att de möglar väldigt lätt Men om du provar att ha i lite Atamon i vattnet kanske du slipper möglet
jimmy76x
Beställde Rootrainers ifrån Impecta. Innehåller 5 rader med 4 fack i varje. Jag har lite dumma fråger, jag hoppas någon kan svara på dem:)

1) När man fyller på jord, hur blir jorden kvar i den lilla "krukan" eftersom där är ett hål i botten. Är det inte risk att där blir en jävla massa jord som kommer komma ut under??

2) Hur ska man bära sig åt när man ska vattna? Står såhär på deras information:

"Vänd det genomskinliga locket upp och ned och häll i vatten"

"Ställ ned hela drivhuset med cellfacken kvar i"

"Se till att vattennivån är högre upp än botten på cellerna"

"Låt stå tills jorden dragit till sig vatten och lyft därefter ur drivhuset och sätt tillbaka locket"


Någon som använder dem eller har använt som kan förklara???

EllaP
Hej! Jag använder rootrainers och tycker att det fungerar bra! Lite jord åker ut för mig när man vattnar igenom jorden första gången (innan sådd) men inte särskilt mycket. Jorden håller ihop på något sätt när den varit fuktig och blir mer kompakt, sen kommer ju rötterna efter ett tag och då blir det ännu fastare!
När man ska vattna så fyller man bara det genomskinliga locket med vattnet, typ 3/4-delar och sänker ner hållaren med alla facken i så att jorden suger åt sig vatten underifrån.
Lycka till!
jimmy76x
Aha, det verkar ju smidigt:)

Hur ofta behöver man vattna planterna ungefär? En gång om dagen?
Bolltistel
CITAT (Lady Hamilton @ 15-11-2010, 12:03) *
Nackdelen är att de möglar väldigt lätt Men om du provar att ha i lite Atamon i vattnet kanske du slipper möglet


Ja mögel är ju mindre fräscht förstås. Jag hade dock snarare tänkt mig att packa toarullarna tätt i en större kruka eller låda och ha jord även mellan toarullarna, inte bara i dem för att jämna ut fuktigheten och öka stabiliteten. Rötterna från olika plantor lär ju inte växa ihop av det. Jag antar att rullarna inte hinner ruttna helt under förodlingsveckorna.

Systemet med toarullar påminner mig för övrigt om de små krukorna man kan göra av tidningspapper med hjälp av en "krukmakare" (säljs t ex hos Runåbergs).
Lilla hjärtat
Hej!

Du har fått massor av råd och åsikter, ser jag smile.gif

Personligen så älskar jag mina pluggboxar. Har fått bra resultat och gillar att jag kan göra ett hål i jorden och stoppa ner hela pluggarna när de små plantorna har utvecklats från frö och växt till sig. (Se bild!) Smidigt! Extra plus plus plus för att boxarna bara är att spola av och stoppa i diskmaskinen wink.gif

Jag har en rootrainer. Gillar den i teorin, men tycker att den är alldeles för ömtålig och svår att göra ren. Har inte lyckats så bra med den, men det är säkert jag som har gjort fel. Ska testa den i vår igen.

Lycka till!!!

Solsken
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon