Full version: Jobbig häck....
Ti bee
Hmmm..... huh.gif
Grannen har en häck på sin sida som vill till oss och vill det mycket, vi har södersolen hos oss s a s! De sköter heller inte om den alls, så de ursprungliga häckplantorna har trängts ut av diverse sly, bland annat ett otyg med jätteblad som är stickig och växer enormt. Vi ansar hela säsongen för häcken tränger in hos oss väldigt mycket. Vid den här tiden på året så blir också stora delar av häcken alldeles svartgrön och full av kryp.sad.gif Det rör sig om säkert 10 meter häck längs med vår parkering, allt på grannens sida av ett stängselstaket.

Jag skulle vilja sätta upp ett trästaket någongång framöver, 1 - 1.50 meter högt (vet inte än) och ha en rabatt framför. Det känns synd att inte utnyttja söderläget och att slåss med häcken är inget nöje. Den övre delen av häcken (den tangerar väl 3 meter) får jag i så fall fortsätta hålla efter även framöver.
Till min fråga;
Skulle ni konsultera grannen och höra er för om hans åsikt eller skulle ni bara sätta upp staketet? Det är ju inget högt staket som jag tänkt mig, så det inkräktar ju verkligen inte på hans trädgård, däremot inkräktar hans häck mycket hos oss.
Hur högt trästaket kan vi sätta upp utan att få klartecken från grannen, tycker ni? (1.80 för bygglov, ok).
Hannele
Är det roligare att måla 10 meter trästaket...??

Varför kan ni inte bara ansa häcken, så den blir smalare på er sida?

hälsar
en som älskar att forma levande gröna häckar
Betty
CITAT (Ti bee @ 01-08-2003, 18:48)
Hur högt trästaket kan vi sätta upp utan att få klartecken från grannen, tycker ni? (1.80 för bygglov, ok).

Ett avskärmande plank eller en mur, med en maxhöjd av 1,8 meter får byggas max. tre meter ut från bostadshuset. Där får planket vinklas och byggas parallellt med huset. Planket får inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Ett staket vid tomtgräns får byggas om höjden är max. 0,8 meter.

Jag tycker du ska ta ett snack med den där grannen och tala om att du har problem med hans häck innan du sätter upp nåt staket... för grannsämjans skull...
Ti bee
Oj, 0,8 meter.....ja det räcker ju inte mycket till......
Vi får välan fortsätta träla, kanske köpa en bättre häcksax. sleep.gif
Grannen kan nog inte förmås att göra något åt häcken tyvärr.
Nej, bättre häcksax får det bli då.
Lena N
CITAT (Ti bee @ 01-08-2003, 18:48)
Jag skulle vilja sätta upp ett trästaket någongång framöver, 1 - 1.50 meter högt (vet inte än) och ha en rabatt framför. Det känns synd att inte utnyttja söderläget och att slåss med häcken är inget nöje.

Ett sätt kan vara att lägga plast på marken mot häck- och ogräsrötter, ställ sedan pallkragar på plasten och häll i odlingsjord. Häcken måste fortfarande klippas, men möjligheten att invadera i markplanet stoppas. smile.gif
Hannele
Våra grannar byggde ett vanligt lågt staket - utan att snacka med oss.
Men de får sköta om och måla den på båda sidor själva.
Hannele
Pallkragar låter som en ypperligt bra idé.

Mobila flätade korgar funkar också.

Varför inte en majsodling i oljefat??
Ti bee
Nja, det är grusgång på garageinfarten, så ogräs underifrån är inget stort problem. Häckens alla stammar finns på grannens sida, det är bara grenverket vi får över till oss, men vilket grenverk!! Slyigt och eländigt. Snabbväxande också. Av den ursprungliga häcken återstår bara små rester mellan slyn.
Det återstår väl bara att fortsätta hålla efter eländet, antar jag. Försöka hålla undan det så pass att man kan stiga ur bilen utan att hamna mitt i det. blink.gif Men ujj vad snabbt det växer.
Man får väl klippa ned det som hänger in på ens tomt? Finns det regler kring sådant? Vore hemskt och heltokigt om vi inte fick hålla undan "häcken", men man vet ju aldrig.... rolleyes.gif
Berith
Vad är det för hiskeligt otäck häck? ohmy.gif
Nina H
Om du har en elektrisk häcksax är det väl bara att dra den längs med tomtgränsen lite då och då. Kolla bara var tomtgränsen går. Grannen kan ha häck och stängsel en bit in på sin tomt, ELLER stängslet kan stå på er tomt. Tyvärr blir det nog ni som får ta hand om kvistarna. Jag vet inte om kommunen kan förelägga folk att ta bort saker man inte sköter om, d v s att grannen tar bort häcken. Prata med någon på hälso- och miljökontoret och beskriv problemet.
Jag tror att om man inte bygger ett heltäckande plank så får man bygga det högt och vid tomtgränsen. Kolla med din kommun. Bygg i såfall ett glest, spaljéartat staket så högt du får (det finns färdiga sektioner att köpa på byggmarknader) en bit in på er sida så att ni kan gå bakom den och ev. måla eller olja och klippa grannens häck. Sedan planterar ni olika klätterväxter; humle, vildvin, kaprifol, staketdruvor, rosor, björnbär......... Det kan bli hur vackert som helst.

Tråkigt när det inte går att prata med folk, men jag vet hur det är.....
Susanne i Linköping
På ett sätt är det tur att häcken ligger norr om er: ni slipper skuggan från monsterhäcken! Minst två av mina släktingar har stora problem med skugga från träd som grannarna vägrar ta bort, i ett fall är träden dessutom i tvivelaktigt skick så att de är oroliga för att de ska falla på huset.

Om du bygger ett staket kan jag även komma med ett tips: jag har sett ett staket där sektionerna var upphängda på kraftiga krokar så att de gick att haka av när man t ex skulle måla om dem, det skulle kunna vara praktiskt även när man klipper häcken bakom staketet.

Hur vanligt det är med demonterbara staket vet jag inte, jag har bara sett det en gång.
vihemma
CITAT (Hannele @ 01-08-2003, 22:34)
Är det roligare att måla 10 meter trästaket...??

Varför kan ni inte bara ansa häcken, så den blir smalare på er sida?

hälsar
en som älskar att forma levande gröna häckar

Det är väl roligare att måla sitt eget staket än att ta hand om grannens vildvuxna häck, som det väl är dom som skall ta hand om?

En annan som tar hand om sin egen häck...
Hannele
Man behöver måla på två sidor - även baksidan till grannen...
Gossen Ruda
Behöver och behöver... Är det tryckimpregnerat behöver det inte målas alls, möjligen oljas efter några år. Hur det ser ut mot grannen kvittar i det här fallet. Att sätta upp ett icke impregnerat staket är en mycket dålig idé.
Mise
DU måste ju få ta bort det som är på din tomt, o bryr inte grannen sig om sin häck vanligtvis, så borde han inte bry sig nu heller...wink.gif Ärligt talat, Jag tycker du helt enkelt informera grannen att du nu tar fram häcksaxen o tar bort det som är på er tomt. Klart o koncist.
Vi har tur med vår granne som vi delar en spireahäck med. VI kan i alla fall diskutera.
Däremot är vi oroliga för grannen mittemot med hans enorma tall som tappat nästan alla sina barr o ser hemskt sjuk ut. Rasar den så är det vårt förråd som försvinner..... unsure.gif O han skämtar bara om att vi skulle nog vilja bli av med den...ungerfär som "GLÖM DET"

Lycka till!!
Ti bee
Åter hemma efter några jobbiga dagar på lasarett pga magsmärtor. Misstänkte blindtarmen, men vet inte vad det kan vara ännu. Lite bättre mår jag, men det gör ont fortfarande. Någon rötmånadsbacill kanske. sad.gif Men LJUVLIGT att vara hemma igen! wub.gif smile.gif biggrin.gif

Tack för alla bra förslag och kommentarer! smile.gif Det lutar åt ett lägre staket med spaljé över längs med infarten, med rabatt under, så kan vi få glädje av söderläget och göra infarten lite vackrare! sleep.gif
Med grannen är nog problemet mest att han vill ha insynsskydd och gärna mycket sådant, vilket jag kan förstå i och för sig. Jag tror inte att våra åtgärder kommer att inkränkta på hans behov av enskildhet, tvärtom, för på spaljén är det tänkt att rosor och klematis bl a skall klättra så småningom.
Kommer att dryfta det hela med grannen innan vi tar itu med projektet.

*ryser* Nu är häcken proppfull med kryp och svartgrön. Varför blir den svart? T o m gruset under blir svart av den. blink.gif
Berith
Jag har fortfarande inte förstått vad det är för slags häck. blink.gif
Ti bee
Hej Berith!
Inte jag heller! huh.gif Kan inte så mkt om olika träd och buskar. Ursprungligen var det tänkt som en järnek + en annan slags buske (ganska fin)-häck. Vet inte namnen på det som växer där nu, men det hör inte hemma där ursprungligen i alla fall.
Berith
Ok! smile.gif
cissi i onsala
Det är ju naturligt vis aldrig roligt, men heller aldrig helt lätt att komma överens, en du har ju lite triumf på hand som har solen på din sida.

Varför staket? Du har ju solen hos dig, du har all chans i världen att plantera något annat som du tycker bättre om på din sida, har du tur så skuggar det grannenhäck tillräckligt för att den inte skall växa så kraftigt, dessutom så ser du den ju inte. Behöver inte målas, dock klippas.

Vill du ha staket så som någon sa träolja, vill du ha färg så finns ett par nyanser av falurödfärg, det håller bra och så slipper du ju skrapa först.

Vi har en granne vi kommer överens med, men ändå har vi inte under två år fått ihop det att klippa vår häck ihop, när den blommar är den så full i bin att det ej går och ölandstok blomma ju länge...
Men vi kom överens om att vi satte upp plank vid vår uteplats mot grannen, detta för att slippa insyn när häcken växte upp, men vi har ej klippt än. Men vi har fått en härlig uteplats med tillhörande nya rabatter.

Hälsn cissi onsala
Susanne i Linköping
CITAT (Ti bee @ 07-08-2003, 23:13)
*ryser* Nu är häcken proppfull med kryp och svartgrön. Varför blir den svart? T o m gruset under blir svart av den.  :blink:

Min gissning är att det finns gott om bladlöss i häcken, och att de utsöndrar honungsdagg som hamnar på marken och bladen nedanför. Sedan fastnar damm och smuts i klibbet som då blir svart.
Någon som har någon annan teori? rolleyes.gif
Ti bee
Cissi:
Njä, vi vill ha bort riset från garageinfarten så att vi slipper gå in i det jämt, skulle vi också plantera något så blir situationen likadan, om inte värre. Därför tänkte vi lågt staket + spaljé (eller kanske bara spaljé) för att ha platta växter växandes/klättrandes vid, om du förstår vad jag menar. smile.gif
Charlotte V
Själv skulle jag nog irritera mig lite på det fula jag också. Tycker det låter som en utmärkt med förslaget ovan - ett staket som går att haka av.

Jag skulle välja att ha ett staket - det ser prydligare ut även om det är lågt. Sedan skulle jag klippa av och hålla efter det som sticker ut mot mig ovanför staketet på min sida.

Charlotte
Sigge i D-mitt
Många förslag. Ingen som ännu har haft tanken att det blir en skog av häcken.
Grannen på andrasidan gatan har inte klippt sin häck på 6-9 år? Förr hölls den ca 2,5 meter, nu är topparna runt gatlyktan. Lika med grannen på sydsidan. Brukar få ta ikull lönnarna men inte asken som nu är 12 meter minst. Det går fort med igenvxäningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon