Full version: Jordfräs?
annelito
En jordfräs kanske kan vara bra att införskaffa när man har ett köksland och även ska förbereda för blomstersådd? Kan tänka mig att en sådan är smidigare att använda än att för hand stå och gräva/vända jorden i kökslandet.

Någon som har tips angående jordfräsar? Vad ska man tänka på? Är det vettigt att skaffa en sådan? Pris? Ny eller begagnad? Vad bör man tänka på?

Tacksam för alla tips och råd eftersom jag aldrig ens varit i närheten av en jordfräs!
MariaS
En riktig jordfräs med aggregatet hängandes i bak (De andra bearbetar inte jorden ordentligt) kostar ca 35000:- ny bensindriven och ca 75000:- för en diseldriven. Det är med andra ord billigare att hyra en riktig jordfräs för ca 400:-/dag.
annelito
Oj! Jag som trodde man kunde få en runt 3000-4000 kr...! Men då är det kanske en sån där "sämre" variant...och ingen idé att köpa eller?
MariaS
CITAT (annelito @ 14-01-2008, 12:43) *
Oj! Jag som trodde man kunde få en runt 3000-4000 kr...! Men då är det kanske en sån där "sämre" variant...och ingen idé att köpa eller?

Tyvärr är det dessa modeller som heldre hackar sönder kvickroten till förökning istället för att VÄNDA jorden ordentligt. De billigare modellerna klarar inte av det riktiga djuparbetet. (Vet faktiskt inte ens vad de gör för nytta whistling.gif) Skulle vilja jämföra den större med det gedigna spadvändandet i alla fall.
Eva i Skåne
Om du inte har ett enormt köksland så hade jag inte valt att köra med jordfräs. Det är väl ett land som är odlat på tidigare? Då hade jag absolut valt handkraft. Jag tror också att jordfräsen mest hackat isönder ogräsrötterna och det blir dubbelt värre sedan.
Om man ska plöja upp en större yta som varit igenväxt länge kan det kanske vara värt att hyra en jordfräs, men det kräver massa efterarbete med handplockning också.
annelito
Tack för era kloka råd! Hade jag inte frågat här på forumet och fått kunniga svar hade jag nog varit några tusen kronor fattigare och dessutom fått rensa dubbelt med ogräs och gett upp odlandet på kuppen!

Tack för att jag slapp den ångesten och rådet att hyra en riktig jordfräs över en dag är ju i så fall smartare!
MariaS
FAst lite krattande får du ändå kvar. Ett tips är att du försöker handdra det mesta ogräset för hand först innan du jordfräser också. Oftast får man med sig väldigt mycke av rotogräsen om man gör så tidigt på våren, medans jorden fortfarande är våt. Kladdigt men nyttigt.
annelito
Tack MariaS för tips! Jag är ju som sagt nybörjare på den här fronten så alla råd tas tacksamt emot!
Hans i Värmland
Om du absolut måste skaffa en jordfräs för att bli lycklig-gör det- en dyr.
Om inte hyr en för 300 spänn.
Men om du vill behålla alla maskar du har i landet-Gräv,gräv,gräv. Kratta,kratta,kratta. Speciellt små fula kers-kirskålrötter och alla andra ogräsrötter som finns som sprider sig med jordfräsen hjälp runt hela trädgården.
Jordfräsar är en dödssynd för oss som håller fanan högt.
annelito
CITAT (Hans i Värmland @ 21-01-2008, 19:34) *
Om du absolut måste skaffa en jordfräs för att bli lycklig-gör det- en dyr.
Om inte hyr en för 300 spänn.
Men om du vill behålla alla maskar du har i landet-Gräv,gräv,gräv. Kratta,kratta,kratta. Speciellt små fula kers-kirskålrötter och alla andra ogräsrötter som finns som sprider sig med jordfräsen hjälp runt hela trädgården.
Jordfräsar är en dödssynd för oss som håller fanan högt.

Hahah, tack för ditt bidrag till tråden!
Det blir nog till att gräva med spade och använda kratta och ren handkraft inser jag! smile.gif
Bassam
Hej
Jag tycker om du kan använda grävmaskin istället för fräsmaskin, för att fräsmaskin dela uogräs rötter så de blir mera, men om man gräva och ta bort rötter, det blir mycket bättre.
Lycka till, H: Bassam
annelito
Grävmaskin låter som ett jätteprojekt i och för sig, så stort har jag inte riktigt. Men jag tror det får bli vanlig spade och handkraft för min del. Jordfräs verkar dyrt och bökigt när jag läser era svar, som att man nästan får merarbete om man använder sig av jordfräsen.
jannika
vad tror ni om denna:

stiga JB 5 HP

den hänger ju inte i baken, men ser kraftigare ut än en lite 8 kg grej...

Pirum
Den räcker helt klart till det mesta. Vi har en liknande för att kupa potatis (traktorn plattar till marken så mycket) ibland. Ogräs har jag aldrig haft problem med, jag låter det växa som det vill och så är jag nöjd bara potatisen inte far för illa smile.gif

Jag tycker jordfräs är väldigt bra om man har tungarbetat jord. Vi plöjer och harvar men måste nästan fräsa också för att få fason på det hela (fast vi letar efter en riktig fräs att ha efter traktorn nu).
Preussen
"låna aldrig ut din jordfräs!" gammalt trädgårdsordspråk.
TobbeMdal
Det är absolut inget fel i att använda jordfräs. Precis som någon sagt tidigare så tar det dock död på många maskar men det dröjer inte länge förrän livet i jorden återhämtat sig. Dom jordfräsar som har fräsaggregatet hängande bakom är bra men dom fräser sällan lika djupt som dom som har knivarna under motorn. Har man lerjord är det helt klart att rekomendera en med stark motor. T.ex Husqvarnas T560RS eller Texas Futura 6003TS med 6 hk. Texas har dessutom väldigt mycket olika tillbehör, t.ex hjul med traktormönster, snöplog, kupplog, släpvagn med broms, potatisupptagare, liten harv osv. Helt klart mitt val när det gäller jordfräs!

MVH//Tobbe
ingrid fuxwall
Här står en Huskvarna som är stor och bra och kostade strax under 6 000 år 1999.

Tycker att det är dumt att köpa en jordfräs när det finns att hyra, den ska ju förvaras hela tiden mellan de få gånger den används.
varghem
Vi köpte en billig sak för under tusenlappen... eller om det till och med var under 500-lappen... en eldriven 2000W... fungerar alldeles utmärkt så t.o.m. sambon är förvånad
Bassam
Hej

Många odlare tycker inte använder jordfräs, på grund att den sprider ogräs när den delar ogräs rötter plus den vänder inte jord.

H:Bassam
TobbeMdal
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-12-2010, 20:51) *
Här står en Huskvarna som är stor och bra och kostade strax under 6 000 år 1999.

Tycker att det är dumt att köpa en jordfräs när det finns att hyra, den ska ju förvaras hela tiden mellan de få gånger den används.

Men en jordfräs med många tillbehör som man i stort sett kan göra vad som helst med, sätta på hjul och köra med snöplog mm är helt klart ett ovärdeligt hjälpmedel. Speciellt om man som jag på grund av neurologisk sjukdom eller andra handikapp har svårt att gräva ett helt potatis/grönsaksland och skotta tung blötsnö. Precis som någon också sa så blir jorden inte grävd om man fräser men i såna fall kan man ju koppla på en vändplog.

Så ska man köpa en jordfräs så tycker i alla fall jag att man ska satsa på en kraftig maskin med många tillbehör som man kan ha användning av året om, inte bara till fräsning.

MVH//Tobbe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon