lillaSia
Hej!

Jag vill plantera en klänglilja i en kruka på balkongen, men jag gillar inte spaljeér. Så jag fick en idé, om ifall att jag sätter ner två stycken armeringsjärn i jorden på krukan och virar ståltråd emellan dem så kan de ju klänga på dem. Men sen kom jag på att blommorna kanske inte kommer tåla järnet från armeringsbitarna.

Någon som kanske vet något annat sätt eller om ni kanske vet att det inte gör något med järnet?

Tack på förhand!

Piccante
järn ingår ju i växtnäring och är nödvändigt spårämne för växter. Vet inte om järn orsakar förgiftning om det överdoseras? förmodligen inte för det finns ganska mkt järnrik mark i Sverige och vatten i vattendrag kan ha ganska hög järnhalt men det brukar växa runt ändå. Tungmetaller brukar vara giftigare.
Fenja
Jag vet inte om det skadar med armeringsjärn. Men om du kollar på Granngården eller andra större trädgårdscenter så finns det pinnar i någon metall som är överdragna med grön plast som du kan använda om du oroar dig för att armeringsjärn ska skada växten.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Jag vet MÅNGA som använder armerings järn i sina trädgårdar till diverse 'spaljeer' och andra klätterstöd. Och jag är övertygad om att det är helt ofarligt både för växter och ev. människor äter "grönsaker" från dylika växter yes.gif
kerstin z5-6
Ja det är ofarligt för citrusväxter nödvändigt .. däremot blir järn kallt på vintern .. men det blir ju annat med ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon