Full version: Blodplommon
Krolliljan
Vill ha ett litet träd framför köksföntret. Söderläge. Har sandjord.

Ngn som har erfarenhet av blodplommon?
rahmat2
Vet ej vad blodplommon är och vet inte om jag vill veta det heller:-) Blandning av blod och frukt? Men har en körsbärsplommon som har jätte goda frukter.
Rahmat2
Åsa, mälardalen zon 2
Blodplommon är mera en prydnadsväxt de odlas för det vackra mörkt röda bladverket + blommorna det odlas inte för frukterna.

http://images.google.com/images?gbv=2&...sa=N&tab=wi
Krolliljan
Ja jag har läst om de vackra blommorna på våren och de vackra bären som fåglarna lär gilla.
Är det ngn som har erfarenhet och tror sig veta om den går bra i sandjord?
rahmat2
Nu fick jag lära mig nåt om blommor. Håll med om att det är förvirrande med Blodapelsin, Granatäpple ,blodplommon etc. Min kropp har byggd en sorts motstånd mot sådant vokabulär. Var det nån kolonialist från 1800-talet som kom på dessa namn? Vet att "granatäpple" har annat namn som är mycket harmonisk och nära till frukt än den benämningen man hör.
Rahmat
Blomstersmurfen
Blodplommon vill stå planterad på upphöjd bädd, så jag kan tänka mig att den blir glad över sandjord med tanke på dräneringen. Fantastiskt vacker på våren, med sina mycket mörka blad och underbara blomning. Senare på säsongen är den inte lika iögonfallande dock.

Jag har en själv planterad med gran bakom och det är jättesnyggt på våren med de ljusa granskotten bakom de svartröda bladen och blommorna som lyser i vitt/ljust ljust rosa med fantastiska små mörka ögonfransar... wub.gif

Oj vad jag känner att jag längtar efter våren nu!
Krolliljan
Tack för svar. thanks.gif
Jag har letat information om jorden.
Då längtar jag bara till dagen jag kan plantera det kära trädet. Det låter perfekt för det läge jag tänkt mig. yes.gif
Jan Lindgren
Hej!
Eftersom det är en P. cerasifera så bör den växa i samma jord som man odlar plommon. Plommon är ju ofta ympad på körsbärsplommon. Det finns flera sorter av körsbärsplommon som har röda blad så kolla vilken du vill ha. Jag har nyss köpt en som heter Hollywood som ska vara rödbladig och ha goda frukter. Vi får väl se om det stämmer.
MVH
Jan Lindgren
Krolliljan
Jasså. Det finns rödbladiga med goda plommon. Det var intressant.
Får höra med plantskolan om de kan ta in en Hollywood.
Jan Lindgren
Hej Krolliljan!
Jag fick tips på en tysk plantskola av en odlait. Det är inte snällt att ge sådana tips. Det kostade mig ca tvåtusen. Plantorna var bra och frakten rimlig. 30 Euro för ca 20 buskar, de flesta med kruka. Du kan kolla Eggert
Det finns ingen anledning att leta i svenska plantskolor nu när vi är med i EU.
MVH
Jan Lindgren
Cilla
Om man vattnar, särskilt de första 3-5 säsongerna, så kan blodplommon trivas mycket bra i starkt sandblandad jord.
Krolliljan
Tack för svaren. Nu får jag tänka. Kanske kan ha plats för två träd. whist.gif
Krolliljan
Ni är ett blodplommonträd inhandlat. wub.gif Och Cilla, här ska vattnas.

Kan säkert peta in fler rödbladiga senare också fast det är en lten trädgård crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon